ضرورت توجه به نوآوری های فرهنگی و نرم در اقتصاد دانش بنیان

به گزارش آفتاب صبا، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست با دبیر و مدیران ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، با تأکید بر توجه به جایگاه واقعی فناوری های نرم و صنایع خلاق، در اقتصاد، اشتغال و اقتدار کشور گفت: بر اساس تعریف ها، مبتنی بودن بر فناوری پیچیده و اثربخشی نوآورانه، دانش بنیان است و محصول دانش بنیان، در اقتدار و اقتصاد کشور باید اثرگذار باشد. در دوره ای، تمرکزها صرفاً روی محصولات با فناوری پایه و پیچیدگی های فناورانه بود اما امروز حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق نقش و جایگاه راهبردی خود را در توسعه اقتصادها یافته است. توجه به نوآوری های فرهنگی و نرم، ضرورتی در اقتصاد دانش بنیان است که صنایع خلاق بر همین اساس باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

ضرورت توجه به نوآوری های فرهنگی و نرم در اقتصاد دانش بنیان

وی با اشاره به جلوه گری علوم انسانی و هنر در ابعاد مختلف فناوری های نرم و صنایع خلاق گفت: در حوزه های گوناگون صنایع خلاق همانند صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری، چاپ و نشر، بازی، انیمیشن، فراوری محتوا، نوآوری های اجتماعی و بسیاری از بخش های دیگر، نقش آفرینی علوم انسانی و هنر را شاهد هستیم.

دهقانی فیروزآبادی، ضمن خداقوت و قدردانی از فعالیت های صورت گرفته در ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق، با بیان این که حوزه های علوم انسانی و هنر در فناوری نرم و صنایع خلاق نقشی پررنگ ایفا می نماید ادامه داد: در حوزه صنایع خلاق در بخش هایی که ممکن است فناوری پیچیده و خاصی در میان نباشد اما اثری از خلاقیت دیده می گردد که عمدتاً نقش علوم انسانی و هنر در این حوزه پررنگ و کلیدی است.

وی با اشاره به نقش صنایع خلاق و فناوری های نرم در توسعه اقتصاد دانش بنیان عنوان نمود: بیشتر اقتصادهای جهان را فناوری های نرم وصنایع خلاق به پیش می برند و سهم قابل توجهی از فراوری ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته به این حوزه اختصاص دارد. اگر در پی تحقق اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی هستیم، باید در پی توسعه بازار محور فناوری های نرم و صنایع خلاق باشیم، چراکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته محور و اساس پیشرفت و فراوری ناخالص ملی همین صنایع خلاق و فناوری های نرم هستند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه های علوم انسانی و هنر در قالب فناوری های نرم و صنایع خلاق، نه تنها حوزه هایی تجملاتی نیست بلکه در اقتصاد نقشی راهبردی داشته و و ثروت آفرین است، تأکید کرد: حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق دارای ارزش و جایگاهی راهبردی برابر با دانش بنیان ها است و برای حوزه صنایع خلاق، می باید جایگاهی هم راستا با شرکت های دانش بنیان تعریف و پیاده سازی گردد و من این کار را می کنم.

وی با تاکید بر تمرکز بر کیفیت و محتوای شرکت های دانش بنیان و خلاق به عنوان راهبر و پیشتاز در حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: باید با رویکردی کلان نگر، شرکت های یکه تاز و پیش برنده سایر شرکت ها در حوزه صنایع خلاق تعریف گردد که در کنار این شرکت ها، ده ها شرکت و صدها محصول فراوری و شبکه ای از فراوریات صنایع خلاق و فرهنگی شکل بگیرد. انتظار جامعه از اکوسیستم صنایع خلاق و فرهنگی، تحول آفرینی و نوآوری های اثرگذار در اقتصاد، اشتغال و متن زندگی جامعه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1950

به "ضرورت توجه به نوآوری های فرهنگی و نرم در اقتصاد دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به نوآوری های فرهنگی و نرم در اقتصاد دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید