خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر کاملا متوقف نشده است

به گزارش آفتاب صبا، تولید 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کنار توسعه نیروگاه های حرارتی از جمله برنامه هایی است که در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است. این درحالی است که ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر ایران فقط حدود هزار مگاوات است.

خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر کاملا متوقف نشده است

هفته گذشته سازمان انرژی های تنوپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، به منظور توسعه و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تنوپذیر با کمک بخش خصوصی فراخوان عمومی منتشر کرد. البته اوایل مهرماه ابلاغیه ای از سوی وزارت نیرو مبنی بر توقف خرید تضمینی تنوپذیرها منتشر شد. در این ابلاغیه که به شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور ارسال شد، آمده تا اطلاع ثانوی از عقد قراردادهای خرید تضمینی خودداری کنند.

در این بین بخش خصوصی خواهان توقف این نگاه شد. حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران طی گفت وگویی با پایگاه خبری اتاق ایران علت این تصمیم را بار مالی قراردادهای خرید تضمینی مطرح کرد و گفت: خوشبختانه به نظر می رسد موضوع توقف برای کوتاه مدت و برای بررسی بیشتر مطرح است و امیدواریم هر چه سریع تر رفع شود.

او تاکید کرد: وزارت نیرو تا زمانی که طرح های نو، تدوین و اجرایی و موفقیت آن ها اثبات نشده ، باید از توقف خرید تضمینی خودداری کند تا فعالیت شرکت های فعال این حوزه متوقف نشود.

در پی پیگیری هایی که از سوی بخش خصوصی، صورت گرفت به تازگی سخنگوی ساتبا گفت: خرید تضمینی از نیروگاه های تنوپذیر موجود؛ آن هایی که از قبل پروانه تولید گرفته و آنهایی که در مرحله ساخت هستند، همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد استفاده از ظرفیت های ماده 12 قانون رفع موانع تولید در دستور کار وزارت نیرو واقع شده است. ماده 12 قانون رفع موانع تولید که در سال 94 تصویب و ابلاغ شد به بیان ظرفیت های مختلفی در جهت افزایش تولید و بهینه سازی مصرف انرژی می پردازد. به گفته کارشناسان، آئین نامه اجرایی این قانون به گونه ای تصویب شد که کارکرد خود را از دست داد؛ اما به تازگی استفاده از این قانون دوباره در دستورکار قرار گرفته است. بنا بر ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، منابع مالی ناشی از صرفه جویی در سوخت های فسیلی باید صرف توسعه انرژی های تنوپذیر شود.

به همین علت، جعفر محمد نژاد، سخنگوی سازمان انرژی های تنوپذیر گفت: بحث خرید تضمینی تنوپذیرها تا تعیین تکلیف مدل نو که از طریق ماده 12 قانون رفع موانع تولید است، متوقف شده ولی برای آن هایی که از قبل پروانه تولید گرفتند و می خواهند بسازند یا آنهایی که در مرحله ساخت هستند، همچنان خرید تضمینی ادامه دارد. اما برای کسانی که از مهرماه به بعد درخواست مجوز بدهند، قرارداد خرید تضمینی امضا نمی شود.

او تأکید کرد: بنای ما بر این بود که سرمایه گذاری آسیب نبیند و در این یک ماه اگر کسی به ما برای دریافت پروانه تولید مراجعه می کرد، اعلام می کردیم که تا تعیین شدن این بحث نو صبر کند.

محمد نژاد اضافه نمود: برنامه این است که خرید تضمینی از نیروگاه های بزرگ متوقف شود و فقط برای نیروگاه های کوچک، مانند پنل های خورشیدی پشت بام ها، انجام شود. البته کم و کیف و محدوده دقیق آن تعیین خواهد شد.

سخنگوی ساتبا با اشاره به اینکه چه بسا اقدام از طریق ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای سرمایه گذار به صرفه تر باشد، گفت: هر سرمایه گذاری خواهان بازگشت سریع تر سرمایه اش است و تاکید وزیر نیرو هم این است که سرمایه گذاران در نیروگاه های تنوپذیر نباید 20 سال صبر کنند تا به اصل سرمایه خود برسند، بلکه باید سریع تر بازگشت سرمایه برای او رخ دهد و بعد از آن خودش تصمیم بگیرد که می خواهد این برق تولیدی را به شبکه بفروشد یا صادر کند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حمایت دولت از نیروگاه های تنوپذیر گفت: بحث تعرفه گذاری پلکانی که میزان مصرف مازاد بر الگو با نرخ تنو پذیرها محاسبه می شود، مؤثر خواهد بود به شرط آنکه منابع حاصل از آن در خود نیروگاه های تنوپذیر سرمایه گذاری شود. در ضمنً مذاکراتی با صندوق سبز سازمان محیط زیست اجرا شده تا از طریق این صندوق نیز حمایت هایی انجام شود زیرا یکی از بهترین راهکارهای حفاظت از محیط زیست توسعه انرژی های تنوپذیر است. همچنین به توانیر پیشنهاد شد، بخشی از جریمه صنایع پرمصرف نیز به تنوپذیرها اختصاص یابد که این امر نیز در حال مذاکره است.

محمد نژاد تأکید کرد: با این حال منابع ماده 12 نامحدود و به نفع تمام بخش های کشور است. در واقع اگر این فرصت فراهم شود که وزرات نفت به جای اینکه نفت و گاز خود را در نیروگاه ها به قیمت بسیار پایین بسوزاند، در صنایع پالایشی سرمایه گذاری کند یا صادر کند، در کلان به نفع اقتصاد کشور است و به همین علت باید از این طرح حمایت شود.

سخنگوی سازمان انرژی های تنوپذیر در پاسخ به سوالی مبنی بر شرایط بومی سازی نیروگاه های تنوپذیر گفت: خوشبختانه نیروگاه های بادی شرایط بسیار خوبی دارند و تا 80 درصد بومی سازی شده است. در مورد نیروگاه های خورشیدی که بخش اعظم برنامه 10 هزار مگاواتی را تشکیل می دهد، یک گلوگاهی به نام سلول خورشیدی وجود دارد که فناوری تولید آن در اختیار 3-4 کشور بیشتر نیست. البته یکی از سیاست های 10 هزار مگاوات انرژی تنوپذیر هم استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید داخلی سلول های خورشیدی است.

وی اضافه نمود: به جز سلول خورشیدی، تمام پنل های خورشیدی را در داخل تولید می کنیم و چند شرکتی که در این زمینه فعال هستند در حال حاضر ظرفیت تولید 300 مگاوات در سال را دارند که در صورت حمایت مضاعف و تأمین مالی بیشتر هم می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1694

به "خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر کاملا متوقف نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر کاملا متوقف نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید