اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم در دانشگاه امام خمینی(ره) برپا شد

به گزارش آفتاب صبا، اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم جاده صلح و دوستی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی از کشور های روسیه، افغانستان، ترکیه، عراق، هند، چین، ایتالیا، ازبکستان و ژاپن در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار گردید.

اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم در دانشگاه امام خمینی(ره) برپا شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم جاده صلح و دوستی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی از کشور های روسیه، افغانستان، ترکیه، عراق، هند، چین، ایتالیا، ازبکستان و ژاپن در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار گردید.

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت استراتژیک جاده ابریشم بیان داشت: ما راه ابریشم را راه صلح و توسعه می نامیم و در سفرنامه های مختلف روایات متعددی وجود دارد که در این منطقه با صلح و امنیت زندگی می کردند.

سفیر افغانستان در ایران ادامه داد: در این زمان که در مورد احیای راه ابریشم صحبت می کنیم قبل از همه باید به بازگرداندن صلح و زندگی در این منطقه بیاندیشیم.

وی مطرح نمود: ما زمانی در کشور چین با دوستان پاکستانی خود در مورد احیای راه ابریشم صحبت می کردیم و همسایه خوب ما کشور چین معتقد بود بدون صلح در افغانستان احیای راه ابریشم امکان ناپذیر است.

عبدالغفور لیوال اضافه کرد: صلح منطقه ای زمانی مقدور است که ما در این خصوص فکر کنیم و به جای سرمایه گذاری در جنگ های نیابتی یکدیگر به مناسبات اقتصاد محور، باور داشته باشیم و حکومت افغانستان راه هایی ترانزیتی را با توجه به اولویت سیاست مالی خود معرفی نموده است.

وی اعلام نمود: ما شراکت بزرگ مالی با جمهوری اسلامی داریم و با توجه به همین احتیاج، با بندر چابهار از تحریم های بین المللی با کوشش های افغانستان، معافیت حاصل نموده است.

سفیر افغانستان در ایران گفت: احیای راه ابریشم از راه های ما برای صلح واقعی در منطقه می گذرد و ما می توانیم با مناطق آزاد تجاری و مالی در این حوزه و با رویکرد برد برد مالی تعامل داشته و این راه تاریخی و راهی که ارزش فرهنگی مشترک بین ملل منطقه است را احیا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مردم و حکومت افغانستان و نسل جوان افغانستان که در اینجا حضور دارند با ملل دوست و برادر این منطقه در این تعهد همراه و همگام خواهند بود.

راهنمایی الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در این مراسم گفت: جاده ابریشم در گذشته به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی و تجاری دنیا غرب و شرق و جنوب آسیا را به یکدیگر و آسیا را به شرق اروپا و شمال آفریقا متصل می نموده است.

وی اضافه کرد: راه ابریشم از چین شروع و تا دریای مدیترانه امتداد می یافت و تعدادی از استان ها و شهر های کشورمان در راستا این جاده قرار داشتند، همین مسئله سبب شد تا در گذشته احداث کاروانسرا ها در ایران خصوصاً در شهر قزوین که در راستا جاده ابریشم قرار گرفته بود رونق گیرد.

جمالی پور با بیان اینکه کاروانسرای سعدالسلطنه به عنوان بزرگترین کاروانسرای راستا جاده ابریشم از نمونه های شاخص آن است، توضیح داد: راستا جاده ابریشم فقط برای تجارت و نقل و انتقال کالا نبود بلکه به وسیله آن علم و دانش و فرهنگ نیز بین اقوام و ملل مختلف تبادل می شد.

استاندار قزوین یادآور شد: به همین دلیل شهر هایی که در این راستا بودند به لحاظ فرهنگی و مالی پیشرفت چشمگیری داشتند موضوع مهم در این بین نقش تاریخی قزوین در شکل گیری و تقویت آن در گذشته و نیز ایفای نقش فعال در احیا جاده ابریشم در آینده است.

وی ادامه داد: ایران با تاریخ و تمدنی کهن هم در عرصه علمی با تربیت دانشمندانی بزرگ همچون ابوعلی سینا، ذکریای رازی، خواجه نصیرالدین طوسی به گسترش علم و فناوری به جامعه دنیای یاری نموده است و هم در عرصه صلح کشوری صلح طلب است.

جمالی پور اظهار کرد: مهمترین ویژگی ملت ایران استقلال طلبی و همکاری با ملت ها براساس احترام متقابل و منافع مشترک است، امروز کشور ایران با ظرفیت های متنوع فرصتی بزرگ برای همکار های مشترک در حوزه علمی و صنعتی با کشور های دنیا از جمله کشور های عضو شبکه جاده ابریشم است.

وی یادآور شد: برگزاری اولین سمپوزیوم جاده ابریشم جاده صلح و توسعه در ایران و شهر کهن و فرهنگی علمی قزوین فرصتی است برای آشنایی بیشتر با ظرفیت های ممتاز کشور ایران به ویژه قزوین و مقدمه ای برای تقویت روابط علمی، فناوری، صنعتی، فرهنگی و سیاسی بین کشور های عضو این شبکه مهم و اثر گذار است.

استاندار قزوین گفت: امروزکه کشور های مختلفی در خاورمیانه درگیر جنگ بی رحمانه و نسل کشی هستند. معتقدم صندلی این شبکه علمی، دانشگاهی و دانشمندان عضو این شبکه به واسطه ظرفیت های علمی و اجتماعی شان می توانند در تغییر نگرش و رهبران سیاسی و حاکم شدن صلع و دوستی در جوامع به ویژه در منطقه حساس خاورمیانه نقش مهمی ایفا نماید.

وی اضافه کرد: معتقدم دانشگاه های عضو این شبکه می توانند با تقویت همکاری و هم افزایی در حوزه های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی گام های مهمی در راستا توسعه پایدار و برطرف محرومیت و تبعیض ها نفی جنگ و خونریزی در جوامع دنیای بردارند.

جمالی پور ادامه داد: چشم انداز فعالیت این اتحادیه دانشگاهی می تواند تاثیر مهمی بر تصمیمات رهبران سیاسی در موضوعات مرتبط با دیپلماسی علم و فناوری و حتی سیاسی به ویژه در حوزه روابط بین الملل برجا بگذارد. وی اعلام کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بر اساس ماموریت منطقه ای و بین المللی خود همیشه توسعه همکاری های علمی و بین المللی با دانشگاه های عضو شبکه را در دستور کار دارد.

جمالی پور گفت: استان قزوین در سال 1390 نیز میزبان شهرداران کشور های عضو جاده ابریشم بود، در این اجلاس نشست های تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران مختلف برگزار گردید. امروز شهر قزوین به عنوان پایلوت نشست های مهم با عنوان جاده ابریشم شناخته شده است و این موضوع امروز صندلی شهر قزوین و نیز دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در شبکه دانشگاه های جاده ابریشم تقویت نموده است.

استاندار قزوین هدف از برگزاری سمپوزیوم جاده ابریشم، جاده صلح و دوستی را افزایش تعامل فرهنگی و علمی، فناوری، صنعتی و حتی سیاسی میان دانشگاه های و کشور های واقع در راستا آبی و خشکی راه ابریشم مطرح نمود.

در ادامه بیات، معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: این دانشگاه عضو شبکه دانشگاه های جاده ابریشم است و اعضای آن وظایفی را در راستای تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی ملل مختلفی که در طول تاریخ با یکدیگر پیوستگی داشته اند دارند.

معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: روز نخست این همایش به پنل های تخصصی با چهار محور فرهنگ، تمدن و تاریخ، روابط بین المللی و صلح، زیرساخت های اقتصاد، انرژی و راه و ترابری و همچنین قزوین به عنوان یکی از شهر های مهم راستا جاده ابریشم در تاریخ و آینده اختصاص خواهد داشت.

وی ادامه داد: قزوین در طول تاریخ همیشه در راستا ارتباطی کشور های مهم بوده و قرار دریافت دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در آن فرصتی برای دفاع از این خاستگاه و جلب توجه اذهان بین المللی به صندلی این شهر است.

وی اعلام کرد: این نخستین سمپوزیوم در مورد جاده ابریشم بوده و در آن از سفرا و نمایندگان فرهنگی کشور های مختلف نیز دعوت به عمل آمده است.

بیات، با اشاره به عضویت 80 دانشگاه در شبکه دانشگاه های جاده ابریشم، اضافه کرد: هر کشور پنج سهمیه در این شبکه دارد که از ایران دانشگاه های بین المللی امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، گیلان، اصفهان و شیراز عضو این شبکه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 350

به "اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم در دانشگاه امام خمینی(ره) برپا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سمپوزیوم بین المللی جاده ابریشم در دانشگاه امام خمینی(ره) برپا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید