به تورهای گرشگری بدون مجوز اعتماد نکنید

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: گردشگری علاوه بر داشتن آثار اقتصادی یک حرکت فرهنگی است و برای بودن در راستا صحیح باید مدیریت شود.

به تورهای گرشگری بدون مجوز اعتماد نکنید

به گزارش خبرنگاران، الماس قبادی در جمع خبرنگاران افزود: به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد ضمن بازرسی و نظارت با ارایه کنندگان غیر مجاز خدمات گردشگری برخورد و ایشان را به مراجع انتظامی و قضایی معرفی می کند.

وی اشاره به خدمات دهی دفاتر مسافرتی در استان گفت: شرکت های خدمات مسافرتی سه دسته هستند که شامل شرکت های خدمات مسافرت هوایی بند(الف) تنها مجاز به تهیه بلیط هواپیما برای افراد بوده و زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور فعالیت دارند و این شرکت ها مجاز به اجرای برنامه سفر اعم از رزرو محل اقامت، برنامه گشت، تهیه راهنما و ... نیست.

معاون گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: دسته دوم نیز شرکت ها یا دفاتر سیاحتی و زیارتی دارای مجوز بند(پ) بوده و زیر نظر سازمان حج و زیارت تنها به منظور انجام سفرهای زیارتی به عتبات عالیات و سوریه، کربلای معلا و حج هستند و این دفاتر نیز مانند دسته بند(الف) مجاز به تورگردانی و هماهنگی برای سایر سفرهای خارجی و سفرهای داخلی اعم از سیاحتی و زیارتی(مشهد مقدس) نیستند.

قبادی دسته سوم را شرکت ها یا دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خواند و شرح داد: شرکت ها یا دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که دارای مجوز بند(ب) هستند تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند و تنها این دفاتر یا شرکت ها مجوز لازم جهت انجام مسافرت های گروهی یا انفرادی در قالب یک بسته کامل سفر را در قالب انعقاد قرارداد به منظور رزرو هتل و محل اقامت، تهیه بلیت هواپیما و اخذ ویزا دارند.

وی ادامه داد: عموم مردم و متقاضیان سفر به سایر کشورهای خارجی، سفرهای داخلی(اعم از سیاحتی یا زیارتی) در قالب تور باید صرفاً به این دفاتر یا شرکت ها مراجعه و در قالب انعقاد قراردادی که دارای فرمت یکسان نیز است از طریق این موسسات اقدام کنند.

عضو ستاد خدمات سفر در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که تا به امروز مجوزهای زیادی در شهرستان های استان به شرکت های مسافرتی واگذار شده است، یادآور شد: شرکت مجوزدار در استان شامل، آیسان گشت، احسان گشت، استقلال یاسوج، سینا پرواز پارس، دنا گشت، رهرو گردشگران، شرکت ایرانگردی جهانگردی، گشت دنا، پایتخت طبیعت، بلوط، بویر گشت، قوام چهار فصل، در شهرستان بویراحمد شقایق گشت پیلی، کوهساران، لاله زار گشت و مهرسان گشت، پارس، در شهرستان گچساران، دنا پارسیس در شهرستان دنا و آریوبرزن کهگیلویه و معراج نور در شهرستان کهگیلویه است و مردم مسافرت های خود را با این شرکت ها پیگیری کنند.

قبادی با بیان این که از مردم استان می خواهیم به صورت دقیق مجوزهای شرکت های خدمات مسافرتی بررسی و با آنها سفر کنند، افزود: متأسفانه برخی از افراد در قالب اشخاص، گروه، تشکل، انجمن، مؤسسه و... با سوءاستفاده از تقاضای سفر و گردشگری، با ترفندهای مختلف از قبیل پیامک، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی یا تبلیغات محیطی و رسانه ای بدون کسب مجوزهای رسمی اقدام به فروش خدمات گردشگری می کنند این تورها که اغلب با عناوینی مثل تورهای طبیعت گردی، کوهنوردی، کویر، نجوم، تور دانشجویی، گشت علمی، تور نمایشگاهی، تور زیارتی قم و جمکران، تورهای لحظه آخری خارج از کشور و نظایر آن همراه هستند اغلب بدون رعایت اصول حرفه ای تورگردانی تنها چشم به درآمد حاصل از مشتریان دارند و به علت ناآگاهی از حساسیت وظایف تورگردانی و رعایت نکردن حقوق مسافر و استانداردهای مصوب در صورت وقوع حادثه در برابر مشتریان و نهادهای نظارتی قادر به پاسخ گویی نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 619

به "به تورهای گرشگری بدون مجوز اعتماد نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به تورهای گرشگری بدون مجوز اعتماد نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید