الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران: امروز 24 آذر 1399 در بازار معاملات اوراق بدهی دولتی شاهد روز آرامی بودیم.

الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی

به گزارش خبرنگاران امروز معاملات اوراق نسبت به دیروز 4 درصد افزایش یافت و به 215 میلیارد تومان رسید. در روزهای اخیر شاهد نوسانات زیادی در بازار معاملات اوراق بدهی بوده ایم. دیروز بازار با جهش 121درصدی به 205 میلیارد تومان رسید. این در حالی بود که در روز نخست هفته جاری ما شاهد یک سقوط آزاد 52 درصدی در حجم معاملات بودیم، سقوطی که سبب شد رقم معاملات به کف چند ماهه اخیر خود یعنی 93 میلیارد تومان برسد. در بخش نرخ بازدهی نیز شاهد هستیم که با کاهش معاملات در این روزها نرخ بازدهی رشد داشته وبه بالاتر از 19 درصد رسید، اما با افزایش معاملات شاهد بازگشت این نرخ به زیر رقم 19 درصد هستیم.

در همین زمینه

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

این نوسانات از سوی بعضی از تحلیل گران بی ارتباط با نوسانات بورس ارزیابی نمی گردد. آنان بر این باورند که در بسیاری از موارد هنگامی که بورس صعودی می گردد، نقدینگی از بازار اوراق به سمت بورس تمایل پیدا نموده ودر نتیج حجم معاملات در این بازار کاهش می یابد، در مقابل هنگامیکه فشار فروش در بورس بیشتر شده و شاخص نزولی می گردد، بازار اوراق به پناهگاه بخشی از نقدینگی های خارج شده از بور تبدیل می شوند.

امروز نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با نیم درصد کاهش به 18.9 درصد رسید و نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با 1 دهم درصد افزایش به 20.36 درصد رسید.

نرخ بازدهی آینده اوراق امروز روندی صعودی داشت و از محدوده 300 روز به بالا با یک درصد رشد موازی محور 22درصد نهاده شد.

نرخ بازده نقدی و آینده

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف به وسیله عرضه و تقاضا کشف می گردد. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. همچنین از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1182

به "الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الاکلنگ بورس و بازار اوراق بدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید