40 هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد

به گزارش آفتاب صبا، مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان از شروع کاشت کاملینا در سطح 40 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان اطلاع داد و گفت: پیش بینی می گردد 80 هکتار اراضی زراعی ارسنجان به کشت این گیاه اختصاص یابد.

40 هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد

به گزارش گروه خبرنگاران از شیراز، سیدناصر حسینی خرمی اظهار کرد: کاشت کاملینا در این شهرستان از اوایل دی ماه با استفاده از بذر رقم سهیل به مقدار هشت کیلوگرم در هکتار آغاز شده است و پیش بینی می گردد از هر هکتار، حدود یک تن دانه روغنی کاملینا برداشت گردد.

او تصریح کرد: کاملینا با انواع کارنده ها و ریز دانه کارها کشت می گردد و عملیات برداشت با کمباین غلات و با هد مخصوص کلزا و انجام تنظیمات لازم امکان پذیر است.

حسینی خرمی، دوره رشد کوتاه، مقاومت به کم آبی، شوری، سرمای زمستانه و انواع آفات و بیماری ها و عدم ریزش دانه در زمان برداشت را از مزایای کشت کاملینا برشمرد و اظهار کرد: پتانسیل عملکرد در هکتار و درصد بالای روغن در این گیاه در شرایط دیم به اثبات رسیده و گزینه مناسب برای تناوب با غلات می باشد.

به گفته او، کاملینا به خوبی در آب و هوای معتدل و خاک ضعیف رشد می نماید و نسبت به گیاهان روغنی دیگر مانند کلزا و گلرنگ به آب کمتری احتیاج دارد.

کاملینا با نام علمی Comelina sativa از تیره شب بو (چلیپاییان) یا براسیکاسه با دوره رشد 85 تا 100روز است.رنگ بذر کاملینا زرد کمرنگ یا نارنجی قهوه ای مایل به زرد و مقدار آن یک چهارم تا یک دوم کلزا است. این گیاه علفی، دارای ساقه راست بوده که ارتفاع آن به 30 تا 120سانتی متر می رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1777

به "40 هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 هکتار کاملینا در ارسنجان کشت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید