چرا برخی افراد هنگام تلفن کردن دچار اضطراب می شوند؟

به گزارش آفتاب صبا، اضطراب تلفنی یا (Telephone phobia) زمانی اتفاق میفتد که می خواهید با فرد یا سازمانی تماس تلفنی برقرار کنید، اما ترس از اینکار شما را از انجام آن باز می دارد. شما با خود مطمئن هستید که این تماس برایتان مهم است، اما آنقدر عصبی می شوید که تمام کوشش خود را به کار می گیرید تا از انجام آن منصرف شوید. افرادی که تمایلی به برقراری ارتباط با تلفن ندارند، معمولاً دچار اضطراب تلفنی هستند. این اضطراب به توسعه اضطراب اجتماعی آن ها نیز منجر می گردد. در واقع آن ها به طور کلی در تعامل با مردم مشکل دارند.

چرا برخی افراد هنگام تلفن کردن دچار اضطراب می شوند؟

در عین حال، بعضی از افراد تمایلی ندارند با تلفن صحبت نمایند، نه به علت اضطراب ناشی از این ترس، بلکه به دلایل دیگر مانند اینکه تماس های تلفنی زمان زیادی را از آن ها می گیرد. بعلاوه بعضی از افراد دچار اضطراب اجتماعی نیستند و با تعاملات حضوری نیز مسئله ای ندارند، اما ترس ناشی از برقراری تماس های تلفنی می تواند باعث افزایش تپش قلب در آن ها گردد. به همین علت درک این نکته ضروری است که متوجه باشید، شما زمانی اضطراب تلفنی دارید که در اعماق وجودتان می خواهید تماس تلفنی را برقرار کنید، اما از انجام آن می ترسید.

در واقع همان طور که می دانید، ترس از برقراری تماس می تواند بر زندگی شخصی و حرفه ای شما تاثیر مخربی داشته باشد. در حالی که امروزه بیشتر مشاغل دیگر نیازی به تماس تلفنی ندارند، اما بسیاری از مشاغل مرتبط با مشتری (مانند فروش) همچنان به این فرآیند وابسته هستند.

در ادامه این مقاله به علائم اضطراب تماس تلفنی، دلایل بروز این اتفاق و نحوه غلبه بر آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم اضطراب تلفنی

اگر هنوز در خصوص این موضوع که آیا دچار اضطراب تلفنی هستید، شک دارید، علائم زیر می تواند به شما یاری کند:

  • ترس شدید قبل، حین و بعد از تماس تلفنی
  • انجام هر کاری برای جلوگیری از تماس تلفنی
  • تاخیر در برقراری تماس تلفنی
  • تجزیه و تحلیل بیش از حد گفت وگو پس از اتمام تماس تلفنی
  • ترس از خوب پیش نرفتن تماس تلفنی (نگرانی از گفتن مطالب نادرست)
  • نگرانی در خصوص آزار دادن طرف مقابل
  • تجربه علائم فیزیکی اضطراب مانند افزایش ضربان قلب و لرزش
  • شکایت خانواده و دوستان از عدم برقراری تماس تلفنی با آن ها

چه چیزی باعث فوبیای تماس تلفنی می گردد؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید آنالیز کنیم که ارتباط تلفنی چه تفاوتی با سایر روش های ارتباطی، مانند پیغامک و تعامل چهره به چهره دارد.

برخلاف پیغامک و تعامل چهره به چهره، مکالمات تلفنی مستلزم این است که به صورت لحظه ای فکر کنید و واکنش نشان دهید. در واقع تماس های تلفنی زمان کافی برای فکر کردن را در اختیار شما قرار نمی دهد و سبب می گردد تا اگر بخواهید با کمی وقفه، گفت وگو را ادامه دهید، برای طرف مقابل ناخوشایند و آزاردهنده باشد و شما را دچار اضطراب تلفنی کند. در صورتی که ارسال پیغامک به شما این امکان را می دهد تا با داشتن زمان کافی روی متن خود متمرکز شوید و حتی از دوستانتان نیز بخواهید تا در خصوص متن به شما بازخورد دهند. در هر صورت مکالمات تلفنی صمیمی تر از پیغام های نوشتاری هستند و به طور طبیعی افراد با شخصی که صدای او را می شنوند، تعامل بیشتری برقرار می نمایند.

اما تماس های تلفنی نیز به مقدار تعاملات چهره به چهره صمیمی و راحت نیستند؛ به علت اینکه در تماس های تلفنی خیلی از مسائل ارتباطی که فقط در طول تعاملات حضوری در خصوص آن ها صحبت می کنیم، کنار گذاشته می شوند. بنابراین، تماس های تلفنی شما را در یک نقطه عجیب بین پیغام نوشتاری و ارتباط حضوری قرار می دهد.

در واقع ما زمانی که با دیگران تعامل می کنیم، می توانیم به بازخوردهای آن ها توجه کنیم و نحوه تعاملشان را بسنجیم. بازخوردهای غیرکلامی طرف مقابل، به ما این امکان را می دهد تا احساسات او را متوجه شویم و واکنش صحیحی از خود نشان دهیم. در حالی که تماس های تلفنی، افراد را از داشتن تمام این اطلاعات محروم می نماید و ترس از این موضوع که ممکن است طرف مقابل را آزار دهند یا تماس خوب پیش نرود، تشدید گردد.

وقتی در حضور دیگران یا یک مکان عمومی هستید، اضطراب تماس تلفنی ممکن است بدتر گردد. وقتی مردم صحبت شما را با تلفن می شنوند، فقط صدای یک طرف ارتباط را می شنوند و در این مواقع فکر ما دوست دارد جاهای خالی را پر کند. این مسئله باعث می گردد که آن ها بیشتر از تعامل دو طرفه رو در رو به شما توجه نمایند. مغز آن ها در واقع سعی می نماید صحبت های طرف دیگر ارتباط را بازسازی کند. شما این مسئله را می دانید و این باعث می گردد از برقراری تماس های تلفنی در ملاعام بیشتر بترسید.

چگونه بر اضطراب تلفنی غلبه کنیم؟

ریشه اضطراب تلفنی و به طور کلی اضطراب اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی است. به همین علت، ممکن است فقط زمانی که مجبور باشید در یک تماس پرمخاطب شرکت کنید، دچار اضطراب تلفنی شوید. مانند یک مصاحبه شغلی یا برقراری تماس با شخصی که به او علاقه مند هستیم.

همه تجارب تازه باعث ایجاد اضطراب جزئی در ما می شوند، اما تجربیات تازه پرمخاطره که در آن اشتباهات ممکن است پرهزینه باشند، زمینه ساز اضطراب شدید هستند. زمانی که اتفاق تازه بیشترین پتانسیل را برای ایجاد آشوب دارد، آن زمان است که از موقعیت تازه بیشتر می ترسید. از قضا، ترس از بهم ریختگی به خاطر نتیجه یک تماس تلفنی اغلب مردم را به هم می ریزد.

با استفاده از روش های زیر می توان به طور موثر با فوبیای تماس تلفنی مقابله کرد:

  • برای منطقی بودن کوشش کنید.
  • تماس های تلفنی بیشتری برقرار کنید.
  • ترفند آماده سازی فکر را به کار بگیرید.
  • موقعیت را به عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید.
  • روی طرف مقابل تمرکز کنید.
  • گاهی اوقات نمی توانید فکر خود را فریب دهید.

1. برای منطقی بودن کوشش کنید

تماس تلفنی پرمخاطره باعث ایجاد ترس شدید در شما می گردد. این مسئله باعث می گردد واقعیت را برای تطبیق با آن ترس تحریف کنید. شما نگران این می شوید که اوضاع را به هم بزنید و ممکن است حوادثی را از زندگی خود به یاد آورید که در گذشته موقعیت های مشابهی را به هم ریخته اید. در واقع شما سعی می کنید روایتی ببافید تا ترس خود را تغذیه کنید.

یک قدم به عقب بردارید و منطقی تر فکر کنید. چند سوال خوب که بهتر است برای مقابله با اضطراب تماس تلفنی از خود بپرسید عبارت اند از:

  • آیا من همواره در موقعیت های مشابه گذشته به هم ریخته ام؟
  • چند نمونه وجود دارد که اولین تماس من با کسی به خوبی صورت گرفته باشد؟
  • اگر بهم به ریزم بدتر از این چه اتفاقی میفتد؟
  • اگر مسئله ای ایجاد کنم، می توانم آن را برطرف کنم؟
  • آیا من یک کمال گرا هستم؟

داشتن باورهای سالم در خصوص شکست می تواند یاری قابل توجهی به شما کند و این باور را در فکرتان پرورش دهد که حتی اگر تماس تلفنی را خراب کنید، دنیا به خاتمه نخواهد رسید و فرصتهای بیشتری برای درست کردن کارها خواهید داشت. توجه داشته باشید که وقتی در حال اجرا کاری تازه هستید، احساس ترس، طبیعی است و زمانی که به اضطراب اجازه می دهید وجود داشته باشد و از مبارزه با آن دست می کشید، مثل یک مهمان عجله ای می آید و خواهد رفت.

2. تماس های تلفنی بیشتری برقرار کنید

ما در هنگام تجربه چیزهای تازه بسیار مضطرب هستیم، زیرا در آنچه که به عنوان حساب بانکی مطمئن برای خود می نامیم، سپرده اندکی جمع آوری نموده ایم.

همه ما برای هر یک از مهارت های خود یک حساب بانکی مطمئن داریم. هرچه سپرده های بیشتری در یک حساب داشته باشیم، مهارت بیشتری نیز خواهیم داشت. در واقع این سپرده ها تکرار کارهایی با نتایج مثبت هستند. هرچه بیشتر کاری را با موفقیت به خاتمه برسانیم، اعتماد بانکیمان نیز به آن مهارت بیشتر می گردد. نکته ای که وجود دارد این است که به احتمال زیاد، اولین سپرده ما کوچک خواهد بود و نتیجه منفی (شکست) را با خود به دنبال خواهد داشت، اما با ادامه کوشش و سپرده گذاری، سپرده هایمان نیز بهتر می گردد.

بنابراین، راه چاره کنار آمدن با ترس تماس های تلفنی (و هر چیز دیگری) انجام مکرر آن است. از آن جایی که این روزها بسیاری از مردم پیغامک را به تماس ترجیح می دهند، حساب بانکی مطمئن تماس برایشان وجود ندارد، برترین راهکار این است که خود را در معرض تماس های بیشتری قرار دهند تا اضطراب تلفنی در آن ها کاهش یابد.

3. ترفند آماده سازی فکر را به کار بگیرید

اضطراب پیغامی از فکر است مبنی بر اینکه برای یک رویداد مهم در آینده آماده نیستید، زیرا اعتماد به نفس کافی را ندارید و در حساب بانکی خود از قبل سرمایه گذاری لازم را انجام نداده اید. به هر حال، ماه ها یا سال ها طول می کشد تا سپرده هایی کافی با نتیجه مثبت به دست آورید. اما راهی برای کوتاه کردن این فرآیند وجود دارد، راهی برای فریب دادن فکر که آن را ترفند آماده سازی می نامیم. آمادگی و تمرین، چیزی جز واریز مداوم سپرده به حساب بانکیتان نیست. با تکرار مکرر نحوه صحبت کردن در طول مکالمه تلفنی، در نهایت فکر خود را متقاعد می کنید که به مقدار کافی سپرده هایی با نتیجه مثبت برای انجام آن فعالیت جمع آوری نموده اید.

4. موقعیت را به عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید

به طور حتم با عدم برقراری تماس تلفنی، در حاشیه امن خود خواهید ماند. اما این منطقه حفاظت شده، هزینه هایی نیز برای شما به همراه دارد. اجتناب از تماس به طور کلی ممکن است برای زندگی شخصی یا حرفه ایتان مضر باشد. احتمالا حفظ حاشیه امن خود و عدم برقراری ارتباط به وسیله تماس گرفتن بدتر از خارج شدن از آن است، زیرا سبب می گردد تا سپرده های شما در همان سطح پایین یا صفر باقی بماند.

اگر تماس تلفنی را برقرار کنید و آن مکالمه به شکلی خوب پیش نرود، حداقل دستاورد شما این است که چیزهای تازهی را یاد خواهید گرفت که در آینده به شما یاری خواهد نمود. اجتناب از تجربه به طور کلی، از دست دادن فرصت برای سپرده گذاری به شمار می رود و اضطراب تلفنی را مدت ها بر دوش خود حمل خواهید کرد.

5. روی طرف مقابل تمرکز کنید

قبل از تماس، بیشتر بر طرف مقابل خود تمرکز کنید؛ زیرا در این مواقع، اضطراب ما را به حالت نظارت بر خود مجبور می نماید و سبب می گردد تا ما با وسواس بیشتری بر روی خود متمرکز شویم و از اشتباه کردن جلوگیری کنیم.

اما اگر تصمیم دارید این موقعیت را به عنوان فرصتی برای یادگیری ببینید، بیشتر روی طرف مقابل تمرکز کنید و یادگیری خود را به حداکثر برسانید. زیرا زمانی که به صحبت های آن ها گوش می دهید و به نحوه پاسخشان توجه می کنید، این حس را در آن ها ایجاد می کنید که درک شده اند و ارتباط به خوبی پیش خواهد رفت. این روش نیز به کاهش ترس تماس تلفنی شما یاری می نماید.

6. گاهی اوقات نمی توانید فکر خود را فریب دهید

اگر مهارت های ارتباطی مناسبی ندارید، نمی توانید مغزتان را فریب دهید که فکر کند کارتان خوب است. آماده سازی می تواند در این فرآیند به شما یاری کند، اما باید تکرارها را انجام دهید و به آن سپرده گذاری واقعی دست پیدا کنید.

بعلاوه، اگر احتمالاً طرف مقابل را آزار می دهید، نمی توانید مغزتان را فریب دهید که او را آزار نخواهید داد. به عنوان مثال، بیشتر مردم دوست ندارند که فرد تماس گیرنده باشند. بنابراین، اگر در بخش فروش یا بازاریابی یک سازمان فعالیت می کنید و راهبرد بازاریابی شما سردرگمی است، شاید نگرانی شما در خصوص آزار دادن افراد موجه باشد و باید رویکرد بازاریابی متفاوتی را امتحان کنید.

سخن خاتمهی

همه ما با ترس هایی در زندگی دست وپنجه نرم می کنیم که برای فائق آمدن بر آن ها ضروری است، با توجه به ظرفیت روانی خود از حاشیه امن مان خارج شده و با تکرار به بهبود این فرآیند یاری کنیم. اضطراب تلفنی نیز یکی از ترس هایی است که شاید خیلی از افراد شناختی از این اختلال که به آن دچار هستند و ممکن است در آینده تاثیر مخربی بر زندگی شخصی و حرفه ایشان ایجاد کند، نداشته باشند. در واقع با راه چارههایی که در بالا بیان شد، می توان کمی از اضطراب تلفنی را کاهش داد و در صورتیکه همچنان این اختلال (ترس ناشی از تماس تلفنی) پابرجا ماند، به یک روان شناس مراجعه کرد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Psychmechanics

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1900

به "چرا برخی افراد هنگام تلفن کردن دچار اضطراب می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برخی افراد هنگام تلفن کردن دچار اضطراب می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید