پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت

به گزارش آفتاب صبا، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ملایم تر شدن موضع واشنگتن (!) گفت که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده که در صورت عدم راه اندازی سامانه اس -400 روسیه، سامانه پدافند موشکی پاتریوت خود را به ترکیه می فروشد.

پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت

دو مقام رسمی ترکیه نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که آنکارا در حال ارزیابی این پیشنهاد واشنگتن است، با این حال ترکیه برنامه های خود برای سامانه های اس- 400 روسیه را تغییر نداده است؛ سامانه ای که گفته می گردد ماه میلادی آینده راه اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر در واشنگتن، پنتاگون اعلام نمود که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا موضع خود در قبال این موضوع را تغییر نداده است. موضع واشنگتن این است: تا زمانی که ترکیه سامانه اس -400 را [به روسیه] عودت ندهد، آتشبار پاتریوت را دریافت نخواهد نمود.

لازم به ذکر است که روابط ترکیه و ایالات متحده از سال میلادی گذشته بر سر خرید سامانه پدافند اس- 400 روسیه توسط آنکارا دچار فراز و نشیبهای فراوانی شده است زیرا مقامات واشنگتن می گویند که این سامانه با سامانه های پدافندی موجود در ائتلاف نظامی ناتو همخوانی ندارد.

در روزهای اخیر نیز به دلیل نبرد سنگین ترکیه در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه، آنکارا از واشنگتن خواسته است تا سامانه پاتریوت را در امتداد مرزهای این کشور با سوریه مستقر کند، اما آمریکا می گوید که ترکیه نمی تواند هر دو سامانه (اس -400 و پاتریوت) را در اختیار داشته باشد.

در همین ارتباط، اردوغان در بازگشت از بروکسل در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: ما در خصوص [سامانه] پاتریوت این پیشنهاد را به آمریکا دادیم: اگر می خواهید سامانه پاتریوت را به ما بدهید، پس انجامش دهید. ما همچنین می توانیم پاتریوتها را از شما خریداری کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: آنها [آمریکا] نیز بطور چشمگیری در خصوص موضوع [سامانه] اس- 400 نرم شده اند. موضع آنها اکنون این است که به ما قول دهید سامانه اس -400 را عملیاتی نخواهید کرد.

شایان ذکر است که تبادل نظرهای پیشین میان مقامات ترکیه و آمریکا در خصوص خرید سامانه های پاتریوت به دلیل بعضی از موضوعات، از سامانه اس- 400 گرفته تا نارضایتی آنکارا از شروط واشنگتن، به بن بست رسیده است. ترکیه می گوید که تنها در صورتی با این پیشنهاد موافقت خواهد نمود که شامل انتقال فناوری مربوط به آن و شرایط فراوری مشترک باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 646

به "پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید