هوای دیگران را داشته باشید

به گزارش آفتاب صبا، همه ی انسان های سالم به درجه های متفاوتی عرق می نمایند؛ چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه ی حرارت بد ن، خواص مفید دیگری هم دارد، بنابراین تقریباً همه ی افراد به استفاده از محصول های بهداشتی احتیاج دارند. مام ها هم ار محصولات بهداشتی هستند که فروش آن ها در تابستان بیشتر می گردد و شما در راز زیبایی، بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

هوای دیگران را داشته باشید

هوای دیگران را داشته باشید

تهیه و تنظیم: نرگش شرغاق

همه ی انسان های سالم به درجه های متفاوتی عرق می نمایند؛ چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه ی حرارت بد ن، خواص مفید دیگری هم دارد، بنابراین تقریباً همه ی افراد به استفاده از محصول های بهداشتی نیاز دارند.

مام ها هم ار محصولات بهداشتی هستند که فروش آن ها در تابستان بیشتر می گردد و شما در راز زیبایی، بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

تعریق شدید (هیپرهیدروز)

لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می گردد که میزان ترشح عرق بیش از حد طبیعی است و گاهی نه تنها موجب آزار جسمی بلکه موجب صد مه های روحی و حتی شرم سازی اجتماعی می گردد. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه ی بیماران به کلینیک ها برای بیماری های دیگر به وسیله پزشک معالج تشخیص داده می گردد. این که عرق برخی ها بدبوتر است، به این خاطر نیست که آن ها از مام استفاده نمی نمایند، بلکه این افراد زیادتر از حالت عادی عرق می نمایند. به دلیل تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می رسد برخی غذاها و هم تعدادی از داروها می توانند موجب بوی بد بد ن شوند.

راه های درمان هیپرهیدروز:

افراد مبتلا به این مشکل باید در پی درمان باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) راه های مختلفی وجود دارند؛ مثلاً آلومینیوم و سایر نمک های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به دلیل انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می شوند.

درمان تزریقی هم یکی از راه های فیزیکی در درمان تعریق شدید است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون های داخل غدد عرق و جدار آن ها استفاده می گردد. تزریق بوتولینوم هم به دلیل کاهش ترشح غدد عرق از راه های کنترل است. استفاده از ترکیب های موضعی آنتی کولینرژیک که موجب کاهش ترشح می شوند هم یاری درمانی دارد. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه یی هم از دیگر راه های درمان است.

درمان های سیستمیک و استفاده از برخی داروها مانند تعدادی از داروهای ضد افسرد گی (سه حلقه یی ها) و آنتی کولینرژیک های خوراکی و حتی روان درمانی هم هر کدام ضمن کنترل و کاهش غدد عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل هایی همراه است.

بوی بد بد ن (برم هیدروز)

عرق برخی افراد بسیار بدبو است. این عده مبتلا به برم هیدروز هستند. برم هیدروز هم شبیه هیپرهیدروز بوده ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی داشته و نواحی گرفتار اغلب زیر بغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه ی مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت هستند، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می شوند. قابل ذ کر است که غدد عرق تنها عامل بوی بد نیست و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر هم عامل بوی بد ن هستند.

انواع ضد عرق ها

دئودورانت ها و ضد عرق ها به صورت فوم ها و فرمول های فراوان وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها ، حالت های چسب مانند، صابون و ... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیر بغل هستند .اگر چه دئودورانت ها وضد عرق ها دسثه ی بزرگی از محصول های بهداشتی- آرایشی را تشکیل می د هند ولی تأثیر زیادی در بیماران با هیپر هیدروز (تعریق شدید) نداشته و اثر آن ها هم موقتی است.

ویژگی های یک ضد عرق مناسب

مصرف دئودورانت ها و ضد عرق ها به اسم یک محصول آرایشی- بهداشتی در جامعه رواج داشته و خیلی از افراد بالغ به خصوص خانم ها از این ترکیب ها استفاده می نمایند که به صورت فرمول ها و مارک های مختلف و با رایحه های خوشبو و متفاوت در بازار موجود هستند. تهیه ی چنین محصول هایی راحت بوده و نیاز به هیچ گونه نسخه یی نداشته و محدودیتی هم برای مصرف آن ها به اسم محصول های آرایشی- بهداشتی وضع نشده است. ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتاً شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه های مختلف فراوری می شوند و هم جهت از بین برد ن میکروب ها آنتی بیوتیک های مختلفی به آن ها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده یی هستند که از میکروبی شد ن یا قارچی شد ن یا فساد آن ها در کوتاه مدت یا مدت معین شده جلوگیری می نمایند و هم هر مارکی اسانس و رایحه یی برای خوشبو شد ن آن ها به این محصول ها اضافه می نمایند.

حساسیت و خارش بر اثر استفاده از ضد عرق ها

از آن جایی که درجه ی حساسیت افراد فرق دارد. امکان چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه ی درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع ترین عارضه یی که ممکن است ایجاد گردد در ماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم است که در نواحی زیر بغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می گردد. با کاهش د فعه های مصرف یا استفاده در ترکیبات ملایم تر از مارک دیگر هم استفاده از آن در پوست خشک شده و به خصوص شب ها که عرق کرد ن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می گردد، آسیب کمتری هم به البسه وارد می نماید. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کرم های موضعی استرویید برای برطرف مشکل و قطع محصول یاری می نماید. پس ضروری است از مصرف چنین محصول هایی به دفعات مکرر و زیاد و هم در سطح وسیع و گسترده و عرق نموده و پرهیز کرد. گاهی با مصرف مام ها یک ضایعه ی گلوله یی شکل در زیر بغل ایجاد می گردد که برخی ها آن را با سرطان اشتباه می گیرند، یک ترکیب که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) گردد که به صورت یک ضایعه ی التهابی نسبتاً سفت سلولی و تقریباً گرد و به مقدار ی چند میلی متر یا بزرگ تر بوده که در تورده ی پوست زیر بغل به وجود می آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تأخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت حدس چنین تشخیصی نمونه برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می گردد و در صورت اثبات بیماری نیاز به درمان اختصاصی دارد ولی می توان اظهار کرد که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول های عوارض خیلی جدی تا به امروز گزارش نشده و تعدادی هم به صورت تئوری بوده است.

منبع:7 روز زند گی شماره 108

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1614

به "هوای دیگران را داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای دیگران را داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید