هدفگذاری 25 میلیارد دلاری برای درآمد صنعت پتروشیمی در 1400

به گزارش آفتاب صبا، وزیر نفت گفت: وزارت نفت در دوران تحریم همت و عزم خود را برای تداوم توسعه نفت به کار بسته و با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی دستاوردهای بزرگی به دست آمده و جهش های صنعت پتروشیمی یکی از این دستاوردهای ویژه است که امروز به بهره برداری می رسد.

هدفگذاری 25 میلیارد دلاری برای درآمد صنعت پتروشیمی در 1400

بیژن زنگنه در سی و هشتمین هفته از پویش ملی تدبیر و امید که سه طرح پتروشیمی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می گردد، اضافه کرد: درآمد صنعت پتروشیمی در سال 76 بر پایه قیمت های ثابت سال 95، حدود دو میلیارد دلار بود که با طراحی گسترده که در این سال شروع شد درآمد این صنعت با جهش اول در سال 92 به 11 میلیارد دلار رسید از سال 92 با جهش دوم این کار صنعت پیگیری شد و با اتمام طرح ها در سال 1400 این درآمد به 25 میلیارد دلار می رسد و در سال 1404 با برنامه ریزی های اجرا شده و طرح های در دست اجرا به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: سال جاری در ادامه طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی طبق وعده، 19 طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری 11.4 میلیارد دلار و ظرفیت 25 میلیون تن به بهره برداری می رسند.

او شرح داد: تا به امروز هفت طرح به بهره برداری رسیده است و امروز سه طرح دیگر افتتاح می گردد که طرح اول، فاز پتروشیمی ایلام است، بعد پتروشیمی هگمتانه و سپس به مجموعه طرح های کوچکی که در ارومیه خواهد رسید.

زنگنه ادامه داد: نخستین طرحی که امروز افتتاح می گردد فاز دو پتروشیمی ایلام است. فاز اول آن در اردیبهشت 93 افتتاح شد که واحد پلی اتیلن و سرویس های جنبی ایلام بود.

او توضیح داد: امروز دو واحد که گوگردزدایی خوراک و دومی که بسیار مهم است، الفین پتروشیمی ایلام که نخستین الفینی محسوب می گردد که در غرب کشور احداث شد.

وزیر نفت، گفت: ظرفیت مجموع این طرح 765 هزار تن است که با سرمایه گذاری 866 میلیون یورو توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افتتاح می گردد. خوراک این طرح اتان، C3 و C5 که از پالایشگاه گاز ایلام می آید به اتیلن، پروپیلین و سایر مشتقات تبدیل می گردد.

او تأکید کرد: طرح فاز دو پتروشیمی ایلام طرح بسیار مهمی است به خصوص پروپیلن فراوریی و یک طرح پلی پروپیلن در ایلام با ظرفیت 150 هزار تن، سرمایه گذاری 50 میلیون دلار با پیشرفت 52 درصد در دست اجرا واقع شده است که بسیار مهم است.

زنگنه با بیان اینکه ایلام، استان بسیار مهمی ازنظر صنعت نفت محسوب می گردد، اضافه کرد: علاوه بر اقدام های صنعت نفت در این استان طرح های توسعه میدان نفتی آذر، میدان نفتی آبان، میدان های پایدار غرب چشمه خشک و میدان های پایدار شرق را با سرمایه گذاری در قالب آی پی سی و بیع متقابل در دست اجرا داریم. همین طور توسعه میدان تنگه بیجار که خوراک پتروشیمی ایلام را تأمین می نماید.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: طرحان جی آل 3100 با بیش از 55 درصد پیشرفت در دست اجراست که مانع سوختن گازهای منطقه ایلام می گردد و 890 میلیون دلار سرمایه گذاری شده و آخر 1400 باید به بهره برداری برسد؛ خوراکی که ازاینجا فراوری می گردد به پتروشیمی دهلران داده می گردد که در دست اجراست.

او درباره دومین طرحی که به بهره برداری می رسد، گفت: پتروشیمی هگمتانه طرح دیگری است که امروز به بهره برداری می رسد و یک صنعت پایین دستی به حساب می آید و چون در منطقه عمومی همدان پتروشیمی نداشتیم و با پیگیری های نماینده همدان این طرح را شروع و امروز به بهره برداری می رسد و 45 هزار تن پی وی سی گرید پزشکی فراوری می نماید که برای ساخت وسایل پزشکی همچون سرم و سرنگ استفاده می گردد و امکان توسعه آن توسط سرمایه گذاری وجود دارد و تفاهم شده که بتوانیم خوراک تأمین کنیم که واحد مشابه در کنار ایجاد گردد، زیرا این صنعت پایین دستی بسیار مهم است.

زنگنه اضافه کرد: صنایع پتروشیمی در مبارزه با کرونا نقش مهمی در فراوری مواد ضدعفونی و فراوری آل ای بی که مواد اولیه فراوری شوینده ها هستند و افزایش ظرفیت پروپیلن برای فراوری ماسک و لباس بیمارستانی است.

او ادامه داد: سومین طرحی که امروز افتتاح شد، طرح پایین دستی و تکمیلی صنعت پتروشیمی، طرح سولفات پتاسیم و اسیدکلریدریک در پتروشیمی ارومیه با ظرفیت 90 هزار تن و 58 میلیارد تومان سرمایه گذاری که هلدینگ خلیج فارس این کار را انجام داد.

وزیر نفت گفت: طرح هایی که امروز افتتاح می گردد، ارزشی معادل یک میلیارد دلار دارند و همگی در غرب کشور واقع شده اند و درواقع جشن شکوفایی و جهش فراوری در غرب کشور است.

او توضیح داد: این 10 طرحی که سال جاری به بهره برداری رسیده اند ارزش فراوریات سالیانه بیش از پنج میلیارد دلار خواهند داشت و علاوه بر این طرح ها، ریل گذاری برای آینده را هم داشتیم.

زنگنه اضافه کرد: علاوه بر طرح های جهش سوم، دو مگا پروژه نیز داریم که در این دولت شروع می گردد که هرکدام آنها ازنظر اندازه و ارزش فراوریات از بندر امام فعلی عظیم تر است و خوراک آنها تأمین شده و سرمایه گذار و زمین ها هم تعیین شده است.

او توضیح داد: این ها طرح های عظیم و عظیمی هستند که در دل آنها چندین طرح کارخانه فراوریی است و دیگری خط پروپیلن و پایین دستی که دنبال می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1207

به "هدفگذاری 25 میلیارد دلاری برای درآمد صنعت پتروشیمی در 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفگذاری 25 میلیارد دلاری برای درآمد صنعت پتروشیمی در 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید