نقره کاران اصفهان نقره داغ شدند، مدیران موانع را انکار می نمایند

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: مسائل نقره کاران اصفهانی مربوط به امروز و دیروز نیست، شاید شرایط سخت مالی این روزها کار را بیش از گذشته برای این هنر اصیل اصفهان سخت نموده باشد اما مسائل این هنر از سال ها پیش شروع شد جایی که هر ارگان و نهادی این رشته از صنایع دستی اصفهان را متعلق به خود برشمرد و بدین ترتیب زمانی که زنجیره های اتحاد این صنعت کهن اصفهانی از هم گسیخت مسائل قطره قطره بر سر هنرمندان نقره کار اصفهان جاری شد.

نقره کاران اصفهان نقره داغ شدند، مدیران موانع را انکار می نمایند

سایه تهدیدی به نام مهاجرت بر سر صنعت نقره کاری اصفهان

امروز شهری که روزی بیشترین هنرمندان نقره کار را در خود جای داده بود به دلیل عدم حمایت های قانونی و مالیاتی تنها یک هفتم از این هنرمندان را پذیراست، هنرمندانی که با پیشنهادهای وسوسه برانگیزی که به واقع حق آنها پس از این همه سال فعالیت است گاه مهاجرت را بر بی وفایی مسئولان ترجیح می دهند.

در این ارتباط یکی از فعالان حوزه فراوریات نقره با اشاره به دعوت دیگر کشورها از هنرمندان نقره کار و قول حمایت از آنها در گفت وگو با مهر، گفت: امروز فعالیت در عرصه این هنر برای ما سخت شده است و وجود این شرایط موجب شد تا بعضی دوستان من در این رشته در دیگر کشورها به شکل مستقیم به فراوری صنایع دستی بپردازند تا محدودیت های صادراتی، مالیاتی و قوانین سخت گیرانه ای مانند ضرورت برون سپاری بانکی برای صادرات را پشت سر بگذارند.

پیشنهاداتی که از چین، ترکیه و تایلند به سمت هنرمندان اصفهانی سرازیر می گردد

محراب نادعلیان با اشاره به اینکه دیگر هنرمندان نقره کار نیز از ترکیه، چین، تایلند و دیگر کشورها همیشه پیشنهاداتی دریافت می نمایند، ابراز داشت: تسهیلاتی که مسئولان مدعی آن هستند یعنی قانون حمل راحت پنج کیلو نقره به شکل مسافرتی و بدون عوارض، هیچ نفعی برای ما ندارد چراکه بسیاری از اقلام صنایع دستی مانند محصولات، وزنی بسیار بالا دارد که برای ما صادرات آنها به صرفه نیست.

هنرمندانی که کار در خارج از کشور را به مسافرکشی ترجیح دادند

این هنرمند نقره کار توضیح داد: این شرایط موجب شده تا کسب درآمد هنرمندان نقره کار در کشور ما بسیار سخت باشد، گرچه آنها در خارج از کشور نیز باید سختی دوری از خانواده خود را تحمل نمایند اما دوری از هنر نیز برای آنها سخت است و بر این اساس کار در خارج از کشور را به کارکردن در شغل مسافرکشی ترجیح دادند.

مهاجرت هنرمندان نقره کاران به دلیل نبود حمایت های قانونی موضوعی است که رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان مدت هاست در جلسه با مسئولان آن را مطرح می نماید و با جدیت پیگیر برطرف این مسائل است، موضوعی که شاید به دلیل داشتن جنبه ملی و بدون توجه به اینکه بیشترین هنرمندان نقره کار کشور در اصفهان فعالیت دارند، کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و باید بر اساس این ظرفیت، اصلاحات قانونی انجام گردد.

قوانین دست و پاگیر صادراتی و مهاجرت هنرمندان اصفهانی

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان د ر این ارتباط در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تعداد زیادی از هنرمندان نقره کار به دلیل قوانین دست و پاگیر صادراتی در کشورهای دیگر مانند ترکیه، چین، هند و غیره اقدام به برپایی کارگاه صنایع دستی مرتبط نموده و محصولات خود را در این کشورها به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه نقره کاران دارای محدودیت های صادراتی به میزان خاص در سال هستند، ابراز داشت: همچنین بر اساس قوانین هر هنرمند نقره کار باید به همان میزان صادرات نقره، در امر واردات نیز فعالیت داشته باشد و برای الزام به این امر پیش از صادرات باید تعهدی در قالب برون سپاری های بانکی امضاء و عوارض پرداخت کند.

بسیاری از قوانین صادراتی کشور ما به روز نیست

وی با بیان اینکه، بسیاری از قوانین صادراتی کشور ما به روز نیست و این امر مسائلی را برای هنرمندان صنایع دستی رقم زده است، گفت: بانک مرکزی باید قانون برون سپاری را اصلاح کند تا خروج نقره خام دارای قید و شرطی نباشد و نقره خام وارداتی نیز تعرفه نداشته باشد، با این شرایط یقین بدانید هنرمندان مهاجر به وطن خود بازمی گردند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: ما به هنرمندانی که به دلیل مسائل سخت معیشتی مجبور به خروج از کشور شدند به واقع حق می دهیم چراکه آنها ابتدا به مشاغلی دیگر روی آوردند اما در نهایت دوری از هنر را تاب نیاوردند و مجبور به مهاجرت شدند.

مسئولان میراث اعتقادی بر مهاجرت هنرمندان ندارند

نکته جالب اینکه به رغم تایید مسئولان اتحادیه و هنرمندان نقره کار هنوز مسئولان میراث اصفهان این امر را نمی پذیرند و معتقد هستند مهاجرت به ترکیه صحت ندارد.

در این ارتباط معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان، در گفت وگو با مهر گفت: هنرمندانی داریم که آثار شاخص خود را در کشورهای دیگر اخذ سفارش می نماید اما بیشتر فعالیت خود را در اصفهان انجام می دهد.

جعفرِ جعفر صالحی افزود: بخش زیادی از هنرمندان ما در داخل ایران فعالیت دارند و تا جایی که اطلاع داریم تنها یک نفر در کشور همسایه به امر نقره کاری مبادرت می ورزد که کاملاً از فعالیت وی اطلاع داریم و کارهای او با برند ایرانی فراوری می گردد

اما رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان همچنان بر این امر پافشاری دارد که در مهاجرت هنرمندان بحث یک یا دو هنرمند مطرح نیست و در این راستا مدارکی نیز دارد.

شیردل با تاکید بر این نکته که ما نیز ادعا نداریم که هنرمندان ما اقدام به آموزش این هنر به ترک ها نموده اند، گفت: این افراد بسیار انسان های شریفی هستند و تنها به دلیل مسائل مختلف کسب درآمد و عدم امکان صادرات محصولات خود در ترکیه کارگاه زده اند تا به مسافران و مردم به شکل مستقیم صنایع دستی را به فروش برسانند.

وی توضیح داد: من به تازگی سفری به ترکیه داشتم و حتی از کارگاه های مذکور عکس و فیلم گرفته ام، بر این اساس اگر بعضی مسئولان این امر را کتمان می نمایند، کاری اشتباه است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه دو سال پیش نیز در سفر به تایلند فیلمی از فراورینمایندگان ایرانی زیورآلات نقره گرفتم، افزود: هنرمندان ایرانی زیادی نیز با وجود این مسائل به چین رفته اند.

دعوت دیگر کشورها از هنرمندان نقره کار اصفهانی با وعده ویزای سریع

وی افزود: چه سندی از این بالاتر که حتی برای خود من پیشنهاد سفر به کانادا آمده و برای اکثر هنرمندان نیز این دعوت نامه ها با وعده صدور سریع ویزا صادر شده است.

اینکه کشورهای دیگر با کم کردن مالیات و یاری به واردات نقره خام از هنرمندان نقره کاری که هنر دست آنها به پای نقره کاری ایران نمی رسد حمایت می نمایند موضوعی است که در سخنان هنرمندان نمود دارد و رئیس اتحادیه صنایع دستی نیز آن را تایید می نماید.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در این زمینه با اشاره به حمایت های دولت های رقیب کشورمان در زمینه عرضه و فراوری صنایع دستی و مصنوعات حاصل از نقره ابراز داشت: در این کشورها در بحث صادرات نیز تنها دو و نیم درصد ارزش افزوده بر کالاها منظور می گردد.

وی ادامه داد: کشورهایی مانند چین، ترکیه، پاکستان و غیره قوانین دست و پاگیر را از اقتصاد خود حذف نموده اند و هنرمندان به راحتی در زمینه هنری خود فعالیت دارند.

کاهش مالیاتی که منجر به افزایش صادرات کشورهای رقیب شد

شیردل افزود: در واقع دولت این کشورها خود واردات این کالا را به میزان صادرات برعهده گرفته و تعرفه های ورود نقره نیز حذف شده به نوعی که به گفته کارشناسان این اقدام در رونق صنایع و اشتغال به میزان زیاد تأثیر داشته است.

اما معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان که معتقد است دولت تسهیلات لازم را برای نقره کاران اصفهانی فراهم نموده است، گفت: دولت در بحث ارزش افزوده وارد عمل شده و آن را از بعضی کالاهای صادراتی در راستای حمایت از هنرمندان حذف نموده است.

قوانین سخت گیرانه صادراتی، کنترل یا بی نظمی در بازار؟

جعفرصالحی بیان داشت: مطابق قانون جدید خروج یک تا پنج کیلو نقره مجاز است و برای بیش از آن پیمان سپاری بانکی در قالب سیاست کلان کشوری به منظور کنترل بازار منظور شده است.

وی افزود: البته با توجه به حذف ارزش افزوده تنها ارزش مواد اولیه ای که از کشور خارج می گردد در میزان پیمان سپاری مورد محاسبه قرار گرفته و برابر آن نیز ماده اولیه می توان وارد کرد.

در شرایطی که جعفرصالحی این قوانین را برای کنترل بازار ضروری می داند شیردل معتقد به وجود قوانین اما به شکل آسان تری است، وی با بیان اینکه قوانین دست و پاگیر به جای کنترل بازار نظم را بر هم می زند، گفت: زمانی که صادرات صنایع دستی افزایش پیدا می نماید به یقین درآمدی نیز برای دولت در پی خواهد داشت.

وی افزود: به این نکته دقت کنید که دولت ترکیه همانند کشور ما به منابعی مانند نفت، گاز پتروشیمی دسترسی ندارد و درآمد خود را از صادرات صنایع دستی تامین می نماید و به همین دلیل با قرار دادن دو و نیم درصد ارزش افزوده بر روی کالاهای صادراتی خود موجب افزایش صادرات و ورود میلیون ها دلار ارز به کشورش شده است.

صادرات صفر و درآمد اندک، حال و هوای این روزهای صنعت نقره اصفهان

رئیس اتحادیه صنایع دستی ادامه داد: این در حالی است که دولت ایران با قرار دادن 9 درصد ارزش افزوده برای نقره خام و دریافت عوارض دیگر از نقره کاران موجب شده تا صادرات ما به صفر برسد و درآمد نقره کاران از این راه نیز بسیار اندک است و این موضوعی است که می توانید از گمرک نیز سوال کنید.

تمام نقره مورد احتیاج هنرمندان اصفهانی به شکل قاچاق تامین می گردد

وی ادامه داد: ما در اصفهان 10 تن در هفته مصرف نقره داریم که همگی به شکل قاچاق وارد می گردد.

سوال اینجاست که به رغم این همه قول در جلسات مختلف مسئولان، چرا به راستی حمایتی از نقره کاران اصفهانی انجام نمی گردد و سازمان صنعت معدن تجارت در این عرصه فعالیت قابل توجهی ندارد، زمانی که برای دریافت این سوال ها به سراغ مدیرکل صنعت، معدن تجارت استان اصفهان، می رویم به رغم تماس های فراوان کسی پاسخگو نیست، دلیل را نمی دانیم شاید تذکرهای استاندار اصفهان به کم کاری های این نهاد استانی در چند زمینه مختلف در این امر بی تاثیر نباشد.

مهر تایید غیرمستقیم گمرک، بر مسائل هنرمندان نقره کار

با توجه به مسائل گمرگی هنرمندان نقره کار سعی می کنیم جواب سال های بی جواب را حداقل از گمرک دریافت کنیم، مدیرکل گمرک استان اصفهان با این پیشنهاد که اتحادیه مربوطه از مجلس شورای اسلامی خواهان ایجاد تسهیلات برای نقره کاران اصفهانی گردد، به نوعی مسائل نقره کاران اصفهانی را تایید می نماید.

اسدالله احمدی ونهری در گفت وگو با خبرنگاران، با توجه به مسائل هنرمندان نقره کار در زمینه تعرفه واردات نقره خام گفت: تغییر در میزان دریافت ارزش افزوده و عوارض شهرداری احتیاج به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان دارد چراکه گمرک تنها مجری اجرای قوانین تصویب نامه ها و بخشنامه های مصوب است.

امکان ارائه ضمانت نامه بانکی معتبر به جای ارزش افزوده 9 درصدی

مدیرکل گمرک استان اصفهان در ارتباط با تسهیلاتی که در راستای حمایت از این هنرمندان، گفت: گمرک جهت حمایت از فراوری داخلی و صادرات، رویه ورود موقت را دارد بدین ترتیب که در صورت واردات شمش نقره به منظور صادرات، به جای 9 درصد ارزش افزوده به همان میزان ضمانت نامه بانکی معتبر مدت دار از هنرمندان این عرصه دریافت و پس از صادرات مصنوع نقره، ضمانت نامه به آنها مسترد می گردد.

ضرورت مکاتبه با نمایندگان مجلس در راستای تسهیل قوانین

احمدی در ارتباط با امکان اصلاحات قانونی برای تسهیل کار هنرمندان نقره کار اصفهانی، ابراز داشت: با توجه به اینکه بیشترین میزان فراوری نقره در کشور توسط هنرمندان اصفهانی صورت می پذیرد پیشنهاد می کنیم اتحادیه مربوطه با مکاتبه با نمایندگان مجلس خواهان تسهیل بیشتر قوانین در این خصوص شوند.

مراقب باشیم صنعت نقره اصفهان به کام و نام دیگر کشورها نگردد

صحبت های هنرمندان نقره کار اصفهانی نشان می دهد که به واقع سنگ اندازی های قانونی توان رقابت را از نقره کاران ایرانی در برابر چین و ترکیه سلب نموده است، شاید مسئولان ملی باید کمی دیدگاه تجاری خود را در ارتباط با این هنر کنار بگذارند تا با اصلاح قوانینی که قدرت رقابت با قوانین کشورهای همسایه را ندارد، روزی این هنر اصیل ایرانی اسلامی را همانند بسیاری از دانشمندان و شاعران خود به نام و کام دیگر کشورها نبینیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 302

به "نقره کاران اصفهان نقره داغ شدند، مدیران موانع را انکار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقره کاران اصفهان نقره داغ شدند، مدیران موانع را انکار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید