عبور قیمت نفت برنت از مرز 70 دلار برای اولین بار از سال 2019

به گزارش آفتاب صبا، فرایند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی با توجه به پیش بینی افزایش تقاضای جهانی نفت از یک سو و عدم اطمینان از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای احیای برجام طی روزهای آینده، از سر گرفته شد و قیمت نفت برنت به بالاترین میزان آن طی بیش از دو سال اخیر رسید.

عبور قیمت نفت برنت از مرز 70 دلار برای اولین بار از سال 2019

در معاملات روز سه شنبه اول ژوئن (11 خرداد) بازار معاملات آینده ICE هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آگوست برای اولین بار از اواسط ماه مه 2019 (اواخر اردیبهشت 1398) بالاتر از 70 دلار خرید و فروش شد. اعضای ائتلاف نفتی اوپک پلاس در نشست مجازی اخیر خود پیش بینی کردند که فرایند بهبود تقاضای جهانی نفت همچنان ادامه خواهد یافت. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی، در این نشست از نشانه های آشکار بهبود تقاضای جهانی نفت سخن گفت و همتای روسی وی نیز درباره تداوم فرایند بهبود تدریجی اقتصاد جهانی صحبت کرد.

در این میان، به نتیجه نرسیدن دور کنونی مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای سال 2015 (برجام) نیز مزید بر علت شده است تا فرایند صعودی قیمت نفت کماکان با قدرت ادامه پیدا کند. مقامات ایرانی می گویند این کشور و قدرت های جهانی احتمالاً در دور کنونی مذاکرات به توافق نخواهند رسید. بدین ترتیب حدس ها درباره رفع تحریم های نفتی علیه ایران و بازگشت قریب الوقوع نفت این کشور به بازارهای جهانی فعلاً فروکش کرده است.

مایکل لینچ، رئیس مؤسسه تحقیقات راهبردی اقتصاد و انرژی، درباره شرایط کنونی بازار نفت می گوید: هرروز نگاه های بیشتر و بیشتری به فصل مسافرت ها در نیمکره شاقتصادی، حداقل در اروپا و ایالات متحده، دوخته می شود. بنابراین اوضاع سمت تقاضا خوب به نظر می رسد. از طرفی ائتلاف نفتی اوپک پلاس قصد دارد به صورت تدریجی عرضه نفت خود را به حالت عادی بازگرداند و توافق بر سر رفع تحریم های ایران نیز به زمان دیگری موکول شده است. در این شرایط به نظر می رسد که در فصل تابستان بازار با کمبود عرضه روبرو خواهد بود.

بهبود فعالیت های اقتصادی در آمریکا و اروپا این اطمینان را برای اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف نفتی اوپک پلاس ایجاد کرده است که بازار جهانی نفت می تواند افزایش عرضه نفت را به خوبی جذب کند. اعضای این ائتلاف نفتی در نشست اخیر خود توافق کردند که تولید روزانه نفت خود را در ماه آینده میلادی به میزان 841 هزار بشکه در روز افزایش دهند که این افزایش تولید علاوه بر افزایش مورد توافق در ماه گذشته و ماه جاری میلادی خواهد بود. این تصمیم مهم پس از آن گرفته شد که آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید خود پیش بینی کرد که فرایند بهبود تقاضای نفت با سرعتی بیش از سرعت پیش بینی شده در گزارش قبلی ادامه خواهد یافت و تقاضای جهانی نفت احتمالاً ظرف یک سال آینده به سطح قبل از همه گیری ویروس کرونا بازخواهد گشت.

فرانسیسکو بلانچ، رئیس بخش کالاهای خام و مشتقات در مرکز تحقیقات جهانی بانک آو آمریکا، در این خصوص تأکید می کند: آمریکا به سرعت در حال بازگشت است، شهفرایندان آمریکایی در حال قرق کردن جاده ها هستند و اروپایی ها نیز به زودی به جاده ها بازمی گردند. بازار از اوپک و احتمالاً از ایران نفت بیشتری می خواهد. برای ادامه فرایند بهبود اقتصاد جهانی طی ماه های آینده نفت بیشتری مورد نیاز است.

بر اساس ارزیابی یکی از کمیته های تخصصی ائتلاف نفتی اوپک پلاس، مازاد موجودی انبارهای نفت که به دلیل همه گیری ویروس کرونا شکل گرفته بود تقریباً از بین رفته است و موجودی انبارها طی نیمه دوم سال جاری میلادی به سرعت کاهش خواهد یافت. در آمریکا که نقش مهمی در بهبود تقاضای جهانی نفت ایفا می کند، نشانه های رشد قوی مسافرت ها حتی پیش از آغاز فصل سفر قابل مشاهده بوده و این نشانه ها از جهش تقاضای سوخت در آمریکا طی فصل تابستان سال جاری مانند تابستان های قبل از همه گیری کرونا حکایت دارند. تقاضای بنزین در آمریکا در هفته منتهی به 28 مه (7 خرداد) به 9.534 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم بالاترین میزان تقاضای روزانه بنزین در آمریکا از زمان همه گیری ویروس کرونا به شمار می آید.

آنا لوئیس هیتل، نایب رئیس بخش مطالعات کلان بازار نفت در مؤسسه وود مکنزی، طی یادداشتی در خصوص ضرورت افزایش عرضه برای پاسخگویی به رشد تقاضای جهانی نفت گفت: پایبندی اعضای اوپک پلاس به افزایش عرضه برنامه ریزی شده در نشست ماه آوریل چیزی است که بازار به آن نیاز دارد. سرعت رشد تقاضای نفت حتی با وجود توافقات ماه به ماه اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید، از سرعت رشد عرضه نفت بیشتر است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1471

به "عبور قیمت نفت برنت از مرز 70 دلار برای اولین بار از سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور قیمت نفت برنت از مرز 70 دلار برای اولین بار از سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید