تور اروپا ارزان: طرف های اروپایی از بعضی پیشنهاد های ما رضایت نداشتند

به گزارش آفتاب صبا، رئیس هیات مذاکره کننده ایران گفت: دیدگاه های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می گردد و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهاد ها ارائه کند.

تور اروپا ارزان: طرف های اروپایی از بعضی پیشنهاد های ما رضایت نداشتند

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در فرودگاه در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی گفت: در این دور از گفت وگوها، ایران با ترکیب یک هیات نو و با حضور افراد متخصص و مسئول در موضوعات اقتصادی، اقتصادی و بانکی وارد مصاحبه ها شد و این نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و بعضی از آن ها اذعان کردند این ترکیب هیات نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی ادامه داد: در پرتو دولت و تیم نو مذاکراتی دیدگاه هایش را در دو زمینه، یکی موضوع لغو تحریم های ظالمانه و غیرقانونی و بعلاوه موضوع هسته ای، دیدگاه های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می گردد و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهاد ها ارائه کند. بر این اساس، آن ها پیشنهاد کردند که مصاحبه ها برای چند روز متوقف گردد و آن ها به مرکز ها بروند و پس از دریافت دستورالعمل ها برای ارائه پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجدد به وین بازگردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار کرد: ما تصریح کردیم که ایران آمادگی دارد مصاحبه ها را در همین زمان ادامه دهد، اما چون آن ها درخواست کردند موافقت کردیم تا برای هفته ای که در پیش داریم برگردیم و آن ها نیز پاسخ هایشان را آماده نمایند.

وی گفت که دور بعدی هفته آینده است و روزش معین شده، اما توافق شد فعلا گفته نگردد.

رئیس هیات مذاکره نماینده ایران در پاسخ به این که بعضی دیپلمات های اروپایی گفته اند که پیشنهاد های ایران غیرقابل قبول و تندروانه است گفت: اینکه طرف های اروپایی خیلی درباره بعضی از پیشنهاد های ما رضایت نداشتند درست است، اما این ها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه این ها نامربوط هستند نداشتند و گفتند که با دیدگاه های ما مطابقت ندارد.

وی اضافه نمود: من هم گفتم این طبیعی است ما قرار نیست در مذاکرات چیز هایی بگوییم که مطابق دیدگاه های شما باشد، ما مطالبی می گوییم مطابق دیدگاه های خودمان، اما نکته این است که این ها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف های مقابل هم هست و هیچ یک از طرف های اروپایی ادعا نمی کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.

وی در پاسخ به اینکه اگر طرف های اروپایی و دیگران پیش نویس نو ارائه نمایند چه می گردد؟ گفت: اشکالی ندارد. آن ها پیش نویس دهند، اما شرطش این است که باید مبتنی بر مبانی مشترک باشد وگرنه پیشنهادی برای رسیدن به توافق نیست.

باقری در پاسخ به این که برای اولین بار در مذاکرات وین حاضر شدید با یک تیم نو، فضای مذاکرات را چطور دیدید؟ اظهار کرد: ما در طول سال های گذشته تیم های مختلف مذاکراتی داشتیم که از افراد مختلفی تشکیل شده بود. اما از ویژگی های این تیم فعلی این بود که از همه ظرفیت های ملی که در تیم های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و یک تیم اجماعی است. با این که نگاه معینی دولت در عرصه سیاست خارجی دارد، اما این اراده را نشان داد که نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت های ملی دارد.

وی درباره فضای حاکم بر مذاکرات نیز گفت: دیدگاه های طرف های مقابل و ما در بسیاری موارد با هم منطبق بود و در بعضی موارد منطبق نبود. مهم این بود که طرف ها دیدگاه هایشان را با صراحت بیان می کردند، اما در فضایی محبت آمیز مصاحبه ها برگزار گردید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1717

به "تور اروپا ارزان: طرف های اروپایی از بعضی پیشنهاد های ما رضایت نداشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: طرف های اروپایی از بعضی پیشنهاد های ما رضایت نداشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید