سرعت بیشتر از 25 مگابیت برثانیه را برای شبکه ملی اطلاعات در نظرداشتیم، برطرف انحصار شبکه مخابراتی تا خاتمه دولت سیزدهم

به گزارش آفتاب صبا، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: نظر ما پیش بینی سرعت های بیشتر از 25 مگابیت بر ثانیه در سند شبکه ملی اطلاعات بود که به علت نگرانی هایی که وجود داشت نشد، پس سرعت 25 مگ را به عنوان سرعت پایه قرار دادیم اما از وزارت ارتباطات توقع داریم که سرعت های 80 تا 100 مگابیت بر ثانیه را به مردم ارائه کند.

سرعت بیشتر از 25 مگابیت برثانیه را برای شبکه ملی اطلاعات در نظرداشتیم، برطرف انحصار شبکه مخابراتی تا خاتمه دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در افتتاح پروژه توسعه فیبر نوری (FTTx)، گفت: توسعه شبکه پهن باند رکن شبکه ملی اطلاعات است.

وی ادامه داد: طبق برآورد هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که در کشور شبکه ثابت بیش از شبکه سیار توسعه پیدا نموده است در حالی که نقش شبکه ثابت در توسعه زیرساخت ها بسیار حیاتی است.

فیروزآبادی گفت: از این رو به علت نقش شبکه ثابت در توسعه زیرساخت ها و با توجه به تکنولوژی هایی که در دنیا مطرح می گردد، چاره ای جز توسعه پهن باند در کشور نداریم؛ بعلاوه به علت خصوصیت هایی که از قدیم در کشور وجود داشته است، توسعه این حوزه مهم است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع داده در دنیای امروز، گفت: بعضی از اندیشمندان معتقدند که داده در اقتصاد دیجیتالی معادل نفت در اقتصاد نفتی است. یعنی اگر داده گران گردد یا سرعت تبادل آن کاهش پیدا کند، در اقتصاد دیجیتال تاثیر گذار خواهد بود.

با نیروی جوانی که در وزارت ارتباطات دمیده شده امیدواریم شبکه ملی اطلاعات محقق گردد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نقش شبکه فیبر نوری و دسترسی ثابت در توسعه شبکه ملی اطلاعات اظهار امیدواری کرد: با نیروی جوانی که در وزارت ارتباطات دمیده شده است و امیدواریم توسعه این شبکه انجام گردد.

وی با اشاره به هدف گذاری شورای عالی فضای مجازی در سند اقدامات شبکه ملی اطلاعات، گفت: در این سند سرعت 25 مگابیت بر ثانیه دیده شده است؛ اما نظر ما پیش بینی سرعت های بیشتر بود که به علت نگرانی هایی که وجود داشت محقق نشد. بنابراین سرعت 25 مگابیت بر ثانیه را به عنوان سرعت پایه قرار دادیم اما از وزارت ارتباطات توقع داریم که سرعت های 80 مگابیت بر ثانیه تا 100 مگابیت بر ثانیه را محقق کند و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

انحصار بازار مخابراتی کشور باید حل گردد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازار مخابراتی کشور، گفت: انحصاری که در کشور وجود دارد باید حل گردد، همچنان که آقای زارع پور وزیر ارتباطات هم در این باره دیدگاه هایی را دارند و می دانم که مخالف نگاه انحصاری در این بخش هستند.

فیروز آبادی ادامه داد: بعلاوه در این باره در دوره قبلی مجلس هم کارهایی برای برطرف انحصار در شبکه مخابراتی انجام شد و از این رو امیدواریم که شاهد برطرف انحصار در این حوزه باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر لزوم تدوین مدل مالی در حوزه ارتباطات کشور، گفت: شکاف عمیقی در حوزه ارتباطات در کشور وجود دارد.

قسمت عمده پهن باند کشور در تهران و قم است

وی شرح داد: همچنان که در اسلایدهای نمایش داده شده می توان دو شکاف عمیق در این حوزه را دید. مسئله نخست که همان شکاف بین استانی است و نشان می داد که قسمت عمده پهن باند کشور در تهران و قم است. مسئله دوم شکاف انحصار گونه بین بازیگران خصوصی و غیرخصوصی در این بازار است. همچنان که دیدیم در بعضی از استان ها سهم شرکت های خصوصی از بازار مخابراتی استان صفر بود و مخابرات کل سهم بازار را در اختیار داشت.

برای اصلاح مدل مالی در بخش ارتباطات کشور اتفاق نظر داریم

فیروزآبادی اضافه نمود: در این باره وفاق نظری بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد که در عین حال که به طبقه کم عایدی فشار وارد نگردد بتوانیم مدل مالی در بخش ارتباطات کشور را اصلاح کنیم به طوری که باعث پویایی شبکه گردد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید نمود: امروز دیگر پول نفت مثل قبل در کشور نیست و باید مثل کشورهایی که پول نفت ندارند سیاست های مان را تنظیم کنیم.

وی گفت: خواسته ما این است که ضمن اینکه ARPO (عایدی به ازای هر مشترک) چندان افزایش پیدا نکند، شاهد توسعه شبکه هم باشیم که این خودش یک معما است.

چند سال پیش انحصار قدرت داشتیم و اکنون شبه انحصار داریم

فیروزآبادی بعلاوه در حاشیه این مراسم هم اظهارداشت: این پروژه تعهد دولت است که این کار را انجام دهد و دیگر بخش ها هم باید یاری نمایند که این پروژه انجام گردد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره موانعی که در اجرای این طرح پیش روی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است، گفت: همچنان که اشاره شد در این پروژه مشتاق و متقاضی برای دریافت سرویس وجود دارد و از سوی دیگر خوشبختانه صنعت داخلی هم در زمینه ساخت فیبر و تجهیزات اکتیو شبکه تقریباً به خودکفایی رسیده است، البته بعضی مواد مورد احتیاج باید از خارج وارد گردد. قطعاً این پروژه قابل تحقق است اما احتیاج است که بخش خصوصی به طور فعال وارد این بازار گردد و دولت هم بتواند این بازار را مدیریت کند.

وی درباره وجود انحصار در بازار مخابراتی و اینکه انتها این انحصار چه خواهد شد، گفت: انشالله به تدریج از انحصار کاسته می گردد. چند سال پیش انحصار قدرت داشتیم و اکنون شبه انحصار داریم. امیدوار هستیم که با توجه به ظهور و بروز شرکت های بزرگ اپراتوری مثل شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت یا FCP ها، شکاف انحصار گونه شبکه در کشور در سرانجام دولت سیزدهم انشاالله برطرف گردد یا کاهش پیدا کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: رکن اصلی اصلی شورای عالی فضای مجازی دولت است و هفت وزیر در این شورا حضور دارند. با توجه به فضایی که در کشور وجود دارد، به نظر من کشور آماده یک خیزش در حوزه مالی است که یکی از این حوزه ها حوزه توسعه شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی است.معتقدم که مصوبات لازم و اراده در این باره وجود دارد و امیدواریم موانع از جمله تحریم هم کاهش پیدا کند.

به گزارش فارس، بعلاوه در این مراسم پس از افتتاح پروژه امروز تست سرعت اینترنت و شبکه گرفته شد که سرعت حدود 800 مگابیت بر ثانیه تا 900 مگابایت بر ثانیه به ثبت رسید.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1832

به "سرعت بیشتر از 25 مگابیت برثانیه را برای شبکه ملی اطلاعات در نظرداشتیم، برطرف انحصار شبکه مخابراتی تا خاتمه دولت سیزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت بیشتر از 25 مگابیت برثانیه را برای شبکه ملی اطلاعات در نظرداشتیم، برطرف انحصار شبکه مخابراتی تا خاتمه دولت سیزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید