دوره تنفس امهال وام های معوق شده افزایش یابد

به گزارش آفتاب صبا، تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می گوید دوره تنفس وام های اخذ شده و تسهیلات معوق شده برای واحدهای تولیدی باید از مدت زمان بیشتری برخوردار شود و بسته به نوع واحد صنعتی باید مدت زمان آن افزایش یابد.

دوره تنفس امهال وام های معوق شده افزایش یابد

مجید پورکائد، عضو هیات کنندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه در سه دهه اخیر در شهرک های صنعتی واحدهای بسکمک فعال شده اند اما اکنون بسکمک از آنها با بخشی از ظرفیت خود در حال تولید هستند یا برخی از آنها به مرز تعطیلی کشیده شده اند، گفت: هیچ یک از واحدهای تعطیل شده به دلیل تحریم یا مسائل واردات یا قطعات تعطیل نشده اند و کاهش ظرفیت آنها ناشی از سوء مدیریت ها یا مسائل تامین منابع مالی وسرمایه در گردش بوده است.

پورکائد گفت: بسکمک از صنایع کشور به روز شده اند به ویژه در نساجی و صنایع غذایی تکنولوژی های روز تولید مورد استفاده قرار می گیرد و به طور حتم ایجاد تحول در صنایعی که به تکنولوژی های روز نیاز دارند، نیازمند تامین سرمایه است.

وی گفت: دوره تنفس وام های اخذ شده برای واحدهای تولیدی باید از مدت زمان بیشتری برخوردار شود و بسته به نوع واحد صنعتی باید مدت زمان آن افزایش یابد.

پورکائد در مورد زمان 6 ماهه مشخص شده برای امهال وام های بانکی معوق شده تا خرداد 1400 گفت: هر گام رو به جلویی که به بهبود شرایط واحدهای تولیدی کمک کند موثر و کارساز خواهد بود و آن را به فال نیک می گیرم . دوره 6 ماهه شاید مشمول برخی از صنایع شود اما برخی از مجتمع ها باید از مدت زمان بیشتری برخوردار باشند.

عضو هیات کنندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان اکنون با محدودیت قیمت گذاری روبرو هستند اما بانک ها نرخ بهره بالا از تولید اخذ می کنند.

گفتنی است عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر از تمدید مهلت استفاده از شرایط ویژه امهال بدهی واحدهای تولیدی به بانکها تا انتها شهریور 1400 خبرداد.

وی افزود: به تقاضای برخی از واحدهای تولیدی که دارای مطالبات معوق هستند و از آنجا که برخی از واحدهای تولیدی نتوانسته بودند درفرصت مشخص شده از شرایط ویژه تمدید بدهی خود بهره مند بشوند، شورای پول واعتبار در جلسه عصر امروز خود مهلت استفاده از این فرصت امهال بدهی را تا انتها شهریور ماه 1400 تمدید کرد.

رییس شورای پول و اعتبار، ادامه داد: براساس مصوبه، بانکها وموسسات اعتباری موظف هستند مطالبات واحدهای تولیدی که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است را به درخواست آنها برای یکبار و حداکثر به مدت 5 سال با اخذ 7.5 درصد ازمیزان بدهی و با تنفس 6 ماهه امهال کنند.

به گفته همتی، سازوکار اجرایی این اقدام در چارچوب روش های امهال بانکها و موسسات اعتباری است که در شهریور ماه سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ شد و از ابتدای امسال، لازم الاجرا شده است.

ناهید شمشیری

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1348

به "دوره تنفس امهال وام های معوق شده افزایش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره تنفس امهال وام های معوق شده افزایش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید