سامانه مدیریت بیماری های نادر راه اندازی شد

به گزارش آفتاب صبا، شادنوش از ارائه خدمات روان شناختی به 76 هزار نفر از کادر درمان در مواجهه با کرونا خبر داد.

سامانه مدیریت بیماری های نادر راه اندازی شد

به گزارش گروه خبرنگار خبرنگاران، مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مجازی با موضوع مداخلات روان شناختی برای گروه های هدف در دوران کرونا، گفت: حمایت های روانی- اجتماعی در حوزه سلامت روان از ابتدایی ترین روز های شیوع کرونا مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفت.

شادنوش ادامه داد: کادر درمان فشار های روحی و روانی سختی را در مواجهه با کرونا داشته اند و علاوه بر خودشان خانواده آن ها نیز فشار های روحی زیادی را از ترس مبتلا شدن به کرونا تحمل کرده اند. دستور العمل های لازم برای حمایت از کادر درمان در روز های ابتدایی تدوین و ابلاغ شد و بر اساس آمار نهایی تا به امروز 76 هزار نفر از این خدمات بهره مند شده اند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت روان در جامعه ما مظلوم و مغفول مانده است، اضافه نمود: مسئله روان اجتماع و افراد جامعه به صورت یک لایه زیر پوستی می تواند گسترش پیدا کند و در نهایت همه را زمین گیر کند. باید آرامش را به جامعه بیاوریم و به سلامت روان توجه ویژه ای داشته باشیم. سطح توجه مردم به معضلات روز جامعه را باید شناسایی و به آن پاسخ داد.

وی درباره مبتلا نشدن معتادان به کرونا، گفت: این اقدام نوعی فکاهی در فضای مجازی بود. با تست ها و آزمایش های اجرا شده بر روی معتادان جمع آوری شده، موضوع عدم ابتلای معتادان به کرونا رد شد.

شادنوش با اشاره به اینکه بحران عمیق در حوزه دارو نداریم و با هر سختی مسائل این حوزه حل شده است، گفت: سامانه مدیریت بیماری های نادر را برای دسترسی بهتر بیماران دچار بیماری خاص ایجاد کرده ایم تا دارو فقط در اختیار بیماران واقعی قرار بگیرد. در این شیوه سهم هر بیمار در داروخانه به صورت امانت گذاشته می شود تا بیمار دریافت کند و از این پس دارو به داروخانه ها بدون کد ملی بیمار خاص داده نمی شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درباره اختلالات روانی ناشی از کرونا، تاکید کرد: ارائه آمار در این زمینه سخت است و نیازمند تحلیل اطلاعات هستیم. به صورت کلی و میدانی سلامت روان کادر درمان تحت تاثیر قرار گرفته است، اما جهت ارائه آمار نیازمند این هستیم که سال 99 به سرانجام برسد، سپس گزارش ارائه شود.

وی گفت: از ابتدایی ترین روز های شیوع کرونا جمع آوری معتادان متجاهر متوقف شد و دستور العمل های جمع آوری ابلاغ شد تا با رعایت این شیوه نامه به صورت مدیریت شده معتادان جمع آوری و در مراکز مشخص جایابی شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1212

به "سامانه مدیریت بیماری های نادر راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه مدیریت بیماری های نادر راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید