روش های موثر درمان شپش سر

به گزارش آفتاب صبا، شپش یا پدیکولز یک حشره ریز و بدون بال به رنگ خاکستری مایل به سفید در حدود 1/16 تا 1/8 اینچ طول است که در مو و پوست سر انسان زندگی، تغذیه و فراوری مثل می نمایند. گره ها (تخم ها)، لارو ها و شپش های بالغ اغلب در نزدیکی نوک گردن و اطراف گوش ها یافت می گردد، درمواردی از لحاظ ظاهری مشابه شوره سر است.

روش های موثر درمان شپش سر

به گزارش خبرنگاران، خارش شایعترین علامت آلودگی به شپش های سر است. برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها که این برآمدگی ها ممکن است پوسته پوسته شده یا ترشح داشته باشند، و وجود ذره های سفید که در واقع تخم شپش هستند بر روی پایه مو ها که به سختی کنده می شوند، از دیگر علائم آلودگی به شپش سر است.

به طور معمول بچه ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. اما ممکن است بچه ها مبتلا به آلودگی سبک (1 تا 5 شپش) دچار این علائم نشوند. از همین رو برای یافتن شپش یا گره های سر، آنالیز دقیق مو و پوست سر لازم است.

اما شخصی که شپش در مو و پوست او وجود داشته، به این معنا نیست که موارد بهداشتی را رعایت ننموده است. تماس با افراد آلوده یا لوازمی که از طریق آن ها مصرف شده است مانند کلاه، شانه، هدفون، حوله و .. موجب انتقال شپش سر می گردد. اما راه درمان این بیماری چیست؟

برای جلوگیری از شیوع رشک یا شپش سر چه می توان کرد؟

براساس پژوهش های اجرا شده، تماس افراد مبتلا به شپش سر باید برای لانه یا شپش آنالیز گردد و در صورت لزوم درمان گردد. همچنین باید به آن ها آموزش داده گردد که شانه ها، برس ها، کلاه ها یا روسری های دیگر را به اشتراک نگذارند.

این پژوهش هاش نشان می دهند که برای از بین بردن شپش و تخم شپش باید لباس و ملافه را به مدت 128 دقیقه در آب داغ (54 درجه سانتی گراد) شستشو داد. سپس آن ها را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در یک خشک کن گرم خشک کرد، و یا آن ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم قرار داده و به مدت دو هفته آن را دور از دسترس گذاشته تا هرگونه شپش آن از بین برود.

شانه ها، برس و موارد مشابه را می توان با خیساندن 5-10 دقیقه در یک قابلمه آب گرم شده با دمای 128 درجه سانتی گراد، یا با خیساندن آن ها به مدت 1 ساعت در شامپو شپش درمان کرد.

تمیز کردن فرش یا مبلمان می تواند به یک خلاء ساده محدود گردد. بازرسی منظم از شپش سر در بچه های که در دبستان یا مراقبت روزانه شرکت می نمایند یکی از مهمترین راهکارها برای پیش گیری از شپش است.

در بعضی مواقع، تنها چیزی که فرد نیاز دارد، یک شانه شپش گیر است که تخم ها و شپش های ریز و درشت را از لابه لای مو های کودک خود بیرون بیاورد.

علاوه بر این موارد چند روش ساده درمان خانگی نیز وجود دارد.

چند درمان خانگی ساده

شانه زدن مو های خیس یکی از روش های قدیمی برای از بین بردن شپش سر است. با این روش شخص می تواند شپش ها را لابه لای مو ببیند و آن را از شوره سر تشخیص دهد.

براساس تحقیقات اجرا شده، این روش شامل اسپری کردن آب بر روی ریشه مو و سپس استفاده از یک شانه با دندانه ریز برای شانه کردن مو ها است. در مواردی از ذره بین برای تشخیص شپش و برداشتن آن نیز استفاده می گردد.

شانه زدن موی خیس یک روش موثر است؛ اما با این حال باید زمان و صبر زیادی برای انجام آن صرف کرد. اگر می خواهید این روش را برای کودک خود بکار ببرید، سعی کنید با استفاده از اسباب سرگرمی برای او فراهم کنید.

برای استفاده از این تکنیک، فرد ابتدا مو های خود را به روغن زیتون یا روغن بادام آغشته کند. بعضی کارشناسان توصیه می نمایند که در این مرحله از وازلین و مایونز بهره ببرید؛ اما تاکید شده که این دو، تاثیر زیادی نداشته و در عین حال شستشوی آن ها بسیار مشکل است.

البته فرد می تواند به جای مو، به شانه خود روغن زیتون و بادام بزند و سپس مو های خود را شانه کند، اما باید بداند که هر دو روش موثر است.

شخص دچار آلودگی به شپش مو های خود را با استفاده از گیره به قسمت های کوچک تقسیم بندی کند. شانه را مرتبا با آب داغ شسته و مو ها را شانه کند. سپس مو ها را با شامپو شسته و آب کشی کند و در آخر، مو ها را خشک کند.

حتما حوله و شانه استفاده شده را کاملا بشوید. شانه را به مدت 30 دقیقه درون محلول حاوی 10 درصد سفیدنماینده گذاشته و سپس آن را به خوبی بشوید. به جای این روش می تواند شانه را به مدت 30 دقیقه درون محلول حاوی سرکه گذاشته و یا درون آب به مدت 10 دقیقه بجوشاند.

توصیه می گردد که این مراحل را به مدت یک هفته و هر روز انجام دهید. سپس به مدت دو هفته هر شب مو ها را شانه نموده و آنالیز کنید که آیا شپش ها از بین رفته اند؟

درمان رشک یا شپش مو با روغن های گیاهی

براساس گفته های بعضی کارشناسان، روغن های گیاهی و ضروری برای درمان شپش، در کنار شانه زدن مداوم، موثر عمل می نمایند. روغن های ضروری هیچگاه خورده نمی شوند و در واقع به نوعی سمی هستند. قبل از استفاده از هرگونه روغن ضروری، آن را با مقداری روغن حامل رقیق کنید و یک قطره از آن را بر روی مو های شپش دار بزنید.

اگر حساسیت و یا واکنش خاصی رخ نداد، استفاده از روغن برای این منظور بدون خطر است. اما با این حال، تا به امروز آزمایشی نشان داده نشده است که استفاده از روغن های ضروری برای بچه ها کاملا بی ضرر است پس در این مورد باید دقت کافی داشت.

روغن هایی که برای از بین بردن شپش سر مفید هستند، شامل روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، روغن چریش، روغن گل میخک، روغن اکالیپتوس، روغن رازیانه (15 خاصیت داروئی و گیاهی رازیانه)، روغن برگ درخت دارچین (خواص شگفت انگیز دارچین)، روغن آویشن قرمز، روغن نعناع فلفلی و روغن جوز هندی می شوند.

برای استفاده، یک چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون را با 15 الی 20 قطره از روغن های ذکر شده، مخلوط کنید. با پنبه آن را به کف سر بمالید و به مدت یک شبانه (حداقل 12 ساعت) بگذارید بر روی سر بماند. در سرانجام، مو را شامپو نموده و آبکشی انجام دهید.

در موارد نادری، بعضی از بچه ها ممکن است نسبت به این روغن ها (به خصوص روغن درخت چای) حساسیت نشان بدهند. اگر کودک شما نسبت به یک روغن آلرژی دارد، سعی کنید روغن های دیگر را امتحان کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شانه کردن را هرگز از قلم نیاندازید؛ چرا که برای رهایی از شپش ها و تخم آن ها لازم است.

سرکه و حنا، برای از بین بردن شپش سر

از دیرباز برای از بین بردن رشک یا شپش سر از روش های مختلف ازجمله استفاده از سرکه و نمک، اسپند، پیاز، سیر و حنا استفاده شده است.

یکی از شیوه های قدیمی درمان شپش سر استفاده از گیاه حنا است. برای انجام این کار باید حنا را با آب گرم مخلوط کرد و تمام مو های سر خود را با آن پوشش داد. سپس یک پوشش پلاستیکی روی مو ها قرار داده و مدت 3 ساعت صبر کرد. پس از این زمان مو های خود را شسته و با استفاده از شانه، مو ها را به آرامی شانه کرد.

این روش، شپش مو را تا حد زیادی از بین می برد. اما نکته مهم این است که پس از شانه کردن مو، باید برس را در آب صابون قرار داده و خوب شست تا شپش های آن از بین بفرایند.

برای درمان شپش با سرکه، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که به طور تقریبی حاوی 5 درصد استیک اسید باشد. این میزان، برای حل کردن غشای تخم شپش کافی بوده و در عین حال، استفاده از محصولات غلیظ تری که از اسید استیک 7 درصد برخوردار هستند، ممکن است به پوست شما آسیب رسانده و ایجاد حساسیت کند.

سرکه سیب حاوی مقادیر بالای اسید است و به دلیل خواص ضد عفونی نماینده قوی که دارد به از بین رفتن تخم شپش یاری نموده و شپش سر را درمان می نماید.

برای درمان شپش با سرکه پس از خیس کردن جزئی مو ها و کف سر، چند پیمانه سرکه را به طور مستقیم بر روی پوست سر بریزید. سعی کنید پوست سر را به طور کامل ماساژ دهید تا این ماده در تمامی قسمت ها سر پخش شده و در لا به لای مو ها نفوذ کند. به احتمال قوی، انجام این کار برای افرادی که مو های بلندی دارند اندکی چالش برانگیز خواهد بود.

با این حال، بهتر است با صبوری کامل این کار را ادامه دهید. سپس، اجازه دهید سرکه به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست سر و مو های شما باقی بماند. به این ترتیب، به این ماده فرصت خواهید داد تا بتواند پوسته تخم ها را از بین ببرد.

پس از انجام روش درمان شپش با سرکه، اجازه دهید که این ماده، حداقل برای مدت 5 دقیقه روی سر شما باقی بماند. سپس، با استفاده از یک شانه مناسب تمامی مو ها را شانه نموده و کلیه بخش های پوست سر را ماساژ دهید. پس از آن که موی خود را به دقت شانه کردید، می توانید آن را با آب بشویید و از طریق یک حوله خشک کنید.

استفاده از سرکه را می توانید به صورت روزانه انجام داده و این کار را تا جایی ادامه دهید که از نابودی کامل تخم این حشره اطمینان یابید.

این ماده به تنهایی قادر به از بین بردن شپش سر نیست. بنابراین، لازم است که در ابتدا از یک شامپو طبی مخصوص درمان شپش (Prediculicides) نیز بهره ببرید.

درمان شپش مو با پیاز

پیاز نیز یکی از موادی است که در از سال های دور تا کنون برای درمان شپش موی سر استفاده می گردد که روش آن را در ادامه اینجا برایتان خواهیم گفت. چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر درآید، خمیر حاصله را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج گردد.

حالا پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند بعد از مدت زمان مناسب مو ها را با شامپو و آب ولرم بشویید و سپس حتما مو ها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش ها از یک شانه ضدشپش بهره ببرید.

از قلم نیاندازید که این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای ریشه کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته ای یک بار به مدت دو ماه تکرار کنید.

درمان شپش موی سر با اسپند

یکی از بی خطرترین روش ها برای درمان شپش اسپند است. توصیه می گردد از این روش برای همه بچه های که به مدرسه می فرایند استفاده گردد حتی اگر مو های آن ها سالم است و شپش ندارد. برای این روش درمان باید یک قاشق اسپند خشک را آسیاب نموده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد.

این مقدار برای مو های بلند را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. سپس کل مو ها را به این ترکیب آغشته نموده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی مو ها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می توانید مو ها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس مو ها را با آب گرم آبکشی نمایید.

از انجام این کار ها خودداری نمایید

در هر روش، بیشتر از مقدار دوز توصیه شده استفاده نکنید. این کار به درمان سریع تر هیچ یاریی نمی نماید و ممکن است خطرناک باشد و عوارض دیگر را به وجود بیاورد.

در هنگام استفاده از دارو ها و روغن ها، حواستان باشد که درون چشم نرود. اگر این رخ داد، با آب فراوان بشویید و از خارج شدن آن اطمینان حاصل کنید.

از هر روش درمانی، بیشتر از دو یا سه بار استفاده نکنید. اگر از یک روش درمانی به دفعات بهره ببرید، بعد از مدتی بدن به آن مقاوم می گردد.

بیش از یک روش را در یک زمان تعیین بکار نبرید. این کار به درمانِ سریع تر یاریی نخواهد کرد.

لازم نیست همه جای محل زندگی فردی که شپش سر داشته را سم پاشی کنید. این کار به کشته شدن شپش ها یاریی نمی نماید و می تواند برای افراد خانه مضر باشد.

از نرم نماینده ها استفاده نکنید؛ چرا که این مواد مانع درمان شپش می گردد و از تماس مواد درمانی با مو جلوگیری می نماید.

از سرشور به عنوان اولین روش برای کودک استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد و نادرست از آن برای مغز یا بخش هایی از سیستم عصبی می تواند سمی باشد. توصیه می گردد که در صورت عدم موفقیت سایر روش ها، از سرشور استفاده گردد.

در حال حاضر، شواهد کافی در خصوص تاثیر روش هایی مانند استفاده از سس مایونز یا سم های از بین برنده شپش وجود ندارد، بنابراین توصیه می گردد، در موارد حاد دستور العمل های پزشک را برای معالجه انجام دهید و به او بگویید که از چه روش هایی استفاده نموده اید و نتیجه نگرفته اید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1503

به "روش های موثر درمان شپش سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های موثر درمان شپش سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید