تکراری اما مهم؛ کجا و چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

به گزارش آفتاب صبا، رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی استفاده از ماسک های پزشکی در پاندمی کرونا، درباره نحوه استفاده از ماسک در فضا های باز و سر بسته شرح داد.

تکراری اما مهم؛ کجا و چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

به گزارش ایسنا، دکتر فرشید رضایی درباره نحوه استفاده از ماسک در فضا های باز و سر بسته، گفت: درخصوص شرایط استفاده ماسک از نظر مکان، تعداد افراد و فاصله اجتماعی باید توجه کرد که حضور بدون ماسک در فضای باز مانند پارک ها و... بدون اینکه فردی غیر از اعضای خانواده در کنار فرد باشند، موردی ندارد. بعلاوه اگر در فضای باز هستید و افراد دیگر فاصله 2 متر را رعایت نموده باشند، استفاده از یک ماسک کفایت می نماید. این در حالی است که استفاده از دو عدد ماسک در فضای باز با جمعیت زیاد ضروری است.

وی اضافه کرد: حضور در فضای بسته با تهویه مناسب به شرط اینکه در 2 ساعت گذشته فردی غیر از خانواده آنجا نبوده باشد با یک ماسک کفایت می نماید، اما در فضای بسته ای که بدون تهویه مناسب بوده و طی 2 ساعت گذشته فردی غیر از خانواده در آنجا حضور داشته باشد، استفاده از دو ماسک ضروری است. بعلاوه در فضای بسته ای که با افراد غیر از خانوار در آنجا هستید و تهویه هم نامناسب است، استفاده از دو ماسک ضروری است.

رضایی با بیان اینکه در فضا های بسته با حضور اعضای خانواده و با تهویه مناسب، استفاده از یک ماسک کفایت می نماید، گفت: بعلاوه اگر با فردی که بیمار است در فضای بسته به سر می برید، وجود تهویه مناسب ضروری است و از دو ماسک هم باید بهره ببرید. در عین حال اگر در بیمارستان هستید، از ماسک N 95 هم می توان استفاده کرد.

مراحل استفاده از ماسک

رییس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره چگونگی استفاده از ماسک نیز گفت: برای استفاده صحیح از ماسک باید در ابتدا دستان خود را تمیز کرد؛ بنابراین قبل از لمس ماسک تمیز، دستان خود را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. از یک دستمال کاغذی تمیز برای خشک کردن دست های خود بهره ببرید. سپس، با همان دستمال، شیر آب را ببندید و آن را درون سطل زباله بیندازید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از یک محلول ضدعفونی کننده برمبنای الکل 70 درصد بهره ببرید.

وی اضافه کرد: بعد از این مرحله باید ماسک را آنالیز کنید. هنگامیکه یک ماسک تازه را از جعبه بیرون می آورید، آن را آنالیز کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه نقص، سوراخ و پارگی در ماسک وجود ندارد. اگر ماسک دارای نقص، سوراخ و شکاف است، آن را دور انداخته و ماسک تازه (استفاده نشده) دیگری را انتخاب کنید. بعد از آنالیز سالم بودن ماسک ضروری است قسمت بالای ماسک را به درستی تنظیم کنید. برای اینکه ماسک تا حد ممکن به پوست شما نزدیک گردد، قسمت بالای آن دارای یک لبۀ خمیده دارای گیره بینی است که میتواند در اطراف بینی شما قرار گیرد. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود اطمینان حاصل کنید که این قسمت به سمت بالا قرار گرفته است.

رضایی ادامه داد: چهارمین مرحله استفاده از ماسک، حصول اطمینان از این است که طرف مناسب ماسک به سمت بیرون باشد. قسمت داخلی بیشتر ماسک های پزشکی به رنگ سفید است؛ درحالیکه قسمت بیرونی، رنگی است. قبل از استفاده از ماسک روی صورت خود، اطمینان حاصل کنید که قسمت سفید ماسک به سمت صورت شما باشد. سپس دو بند ماسک را پشت گوش خود قرار دهید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی تاکید نمود: تنظیم قطعۀ بینی بسیار مهم و ضروری است. اکنون که ماسک پزشکی روی صورت شما قرار گرفته است، از انگشت اشاره و انگشت شست خود بهره ببرید تا قسمت خمیده لبه بالای ماسک را اطراف پل بینی خود بچسبانید. نکته بسیار مهم دیگر در استفاده از ماسک ها، درآوردن ماسک است. در این مرحله باید ابتدا دست های خود را تمیز کنید، ماسک را با گرفتن بند کناری به دقت از صورت خود جدا کنید. باید توجه کرد که قسمت جلوی ماسک آلوده است، بنابراین آن را را لمس نکنید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1835

به "تکراری اما مهم؛ کجا و چگونه از ماسک استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکراری اما مهم؛ کجا و چگونه از ماسک استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید