مروری بر دو مکتب پیش دبستانی: مقایسه مونتسوری (Montessori) و والدورف (Waldorf)

به گزارش آفتاب صبا، Carol LaLiberte تعریف می نماید اخیرا صحبت های دو مادر را شنیدم که در زمین بازی پارک با یکدیگر صحبت می کردند.

مروری بر دو مکتب پیش دبستانی: مقایسه مونتسوری (Montessori) و والدورف (Waldorf)

یکی از آنها گفت:خواهرزاده شوهرم قرار است به پیش دبستانی مونتسوری (Montessori) برود.

دوستش در حالی که دخترش را تاب می داد پرسید:مونتسوری؟چی هست؟

و او جواب داد:یک مدرسه پیش دبستانی است که بچه ها هر روز به آنجا می فرایند تا هر کاری که دوست دارند انجام دهند! بعد هر دو مادر با صدای بلند خندیدند.

با وجود اینکه می دانستم تقریبا حق با اوست، اما به اسم مادری که فرزندش به مدرسه مونتسوری می رود، کمی به فکر فرو رفتم. بچه ها در مدارس معتبر مونتسوری می توانند انتخاب کنند که در طول روز چه کاری در مدرسه انجام دهند. اما این فقط بخشی از ماجراست.

از آنجایی که همواره تصورات غلطی درباره مدرسه هایی با مدل آموزشی مانند مونتسوری و والدورف وجود دارد، من هم در این برهه از زندگی همانند آن دو مادر گیج شدم و در این فکر بودم که آیا مونتسوری برترین مدرسه پیش دبستانی برای فرزند من بود؟

تجربه مونتسوری

اجازه دهید کمی به عقب برگردیم. به اسم مادر یک پسر سه ساله فعال و کنجکاو، من در پی یک پیش دبستانی بودم که هم عشق به یادگیری را در او پرورش دهد و هم به او اجازه دهد که مطابق آنچه یاد گرفته رفتار کند. من یک سال قبل از اینکه او به دوره پیش دبستانی برود در جستجوی چنین جایی بودم و ایمان داشتم که چنین جایی را پیدا خواهم کرد. من بعلاوه با سر زدن به مدارس مختلف پیش دبستانی و صحبت با معلمان و مدیران متوجه شدم که خیلی خوش شانس هستیم، چرا که انتخاب های تحصیلی شگفت انگیزی برای بچه ها در ماساچوست غربی وجود دارد. بعلاوه متوجه شدم که به همان میزان که انواع مختلفی از بچه ها وجود دارد، مدارس پیش دبستانی عظیم و متعددی هم برای ارائه خدمات وجود دارد.

مدارس مونتسوری که به نام بنیانگذار آنها یعنی دکتر ماریا مونتسوری، اولین پزشک زن در ایتالیا؛ نامگذاری شده است، مدارسی هستند که بسیار متفاوت تر از پیش دبستانی های سنتی به نظر می رسند. با این حال، روش های آموزشی مونتسوری را در بسیاری از پیش دبستانی های دیگر هم خواهید دید. ماریا مونتسوری معتقد بود که بچه ها به طور طبیعی هوشمندند و پیشرفت آنها بر اساس تغییرات دوره های سه ساله معین می گردد، بنابراین منطق روش او برای گروه های چند ساله است.

برای مثال در یک مدرسه پیش دبستانی با متد مونتسوری، بچه های وجود دارند که محدوده سنی آنها از سه سالگی تا سن 6 سالگی می باشد. این زمانی از زندگی است که Montessori آن را دوره فکر جاذب مطلع نامیده و معتقد است که بچه ها در این سن در جستجوی یادگیری های حسی، تنظیم تعادل و حرکت، نظم و آزادی برای انتخاب فعالیت ها و کشف عمیق آنها می باشند.

معلمان مونتسوری بیشترین توجه را به دانش آموزان خود نشان می دهند. خانواده های بازدید کننده اغلب متوجه لحن و گرمی صحبت میان معلمان و دانش آموزان می شوند. معلمان به جای راهنمای آموزشی، بیشتر به اسم تسهیل کننده عمل نموده و به تنهایی یا در گروه های کوچک فعالیت می کنند. بچه ها هم به تنهایی یا در گروه هایی بر روی تشک های کوچک کار می کنند.

در یک مدرسه پیش دبستانی با تکنیک مونتسوری چهار حوزه آموزشی مجزا وجود دارد.

اول، زندگی عملی، به بچه ها یاری می نماید تا با ریختن و تکان دادن، بریدن و چسباندن و نقاشی کردن بر روی یک سه پایه، مهارت های حرکتی کوچک و عظیم را تمرین کنند.

دوم، مهارت های حسی، که بچه ها از این طریق یاد می گیرند تا با مواد مختلف کار نموده و اشکال، صداها، فرم ها، احساسات و رنگ ها را تشخیص دهند.

سومین متد، آموزش زبان و خواندن است که بخش مهمی از کلاس های Montessori است: بچه ها انگشتان خود را بر روی حروف برجسته می کشند تا بفهمند هر کدام چه شکلی دارند. به جای خواندن حروف الفبا، بچه ها در مونتسوری صداهای هر حرف را می آموزند. با این رویکرد، بسیاری از بچه ها مهد کودک را در حالی ترک می کنند که می توانند به خوبی بخوانند.

چهارمین حوزه آموزشی، یعنی ریاضیات معنای خاصی در پیش دبستانی دارد. بچه ها می توانند کار با مهره ها را یاد بگیرند و آنها را شمارش کنند.

این امر برای بسیاری از بچه ها یک عشق درونی به یادگیری و یک رویکرد مستقل نسبت به یادگیری و زندگی می سازد.

تجربه والدورف

در حالی که هر دو مکتب Montessori و Waldorf اعتقاد دارند که بچه ها به ارتباط با محیط احتیاج دارند، ولی متفاوت از هم عمل می کنند به گونه ای که مونتسوری بر تجربیات زندگی واقعی تمرکز دارد و والدورف بر قوه تخیل و خیال پردازی بچه ها تاکید می نماید.

این مدارس به وسیله Rudolf Steiner، دانشمند و فیلسوف اتریشی تاسیس شدند. اشتاینر به وحدت روح، روان و جسم اعتقاد داشت و اغلب مدارس والدورف باید این موضوع را در آموزش های خود نشان دهند.

این مدارس بچه ها را در سه دوره هفت ساله گروه بندی می نماید. دانش آموزان از کلاس اول تا هشتم با یک معلم سر و کار دارند. مدارس والدورف قبل از 7 سالگی بر روی بازی های فکری تمرکز می کنند و به وسیله تقلید و انجام کارها، آموزش می دهند. در واقع بازی های تخیلی به اسم کاتالیزوری شناخته می گردد که موجب رشد و پیشرفت کودک می گردد.

اگرچه برنامه آموزشی Waldorf ترکیبی غنی از فعالیت هایی در زمینه زبان شفاهی، موسیقی و نمایش خلاقانه است، ولی زبان نوشتاری در کتاب ها و دیگر دستورالعمل های آموزشی حذف شده است. اعتقاد بر این است که پرورش تخیلات بچه ها زمینه ساز شرایط مناسب برای دوره آموزشی بعدی مانند ریاضیات و خواندن و نوشتن خواهد بود.

در بازدید از یکی از مدارس پیش دبستانی والدورف، ممکن است بچه های را در حال آواز خواندن، نقاشی کردن، پخت نان، گوش دادن به داستان، بازی با عروسک ها و یا کار با بلوک ها در یک باغ یا ساختمان ببینید. شما متوجه خواهید شد که همه مواد در اینجا طبیعی هستند و اسباب بازی ها و عروسک ها حداقل جزئیات ممکن را دارند، تا به بچه ها اجازه داده گردد از تصورات خود به طور کامل استفاده کنند. محیط اینجا همانند خانه آرام است.

اگرچه هر دو مکتب مونتسوری و والدورف دارای برنامه هایی برای دوره پیش دبستانی هستند، اما بسیاری از مدارس در منطقه ما این تکنیک ها را فراتر از سطح پیش دبستانی هم ادامه می دهند. دو مدرسه دولتی و خصوصی مونتسوری و یک مدرسه والدورف در این منطقه وجود دارد.

در هر صورت شما چه یک مدرسه سنتی انتخاب نمایید و چه فرزندتان را در یکی از مدارس مونتسوری یا والدورف ثبت نام کنید، مساله مهم این است که اولین تجربه فرزند شما در مدرسه مثبت باشد.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1581

به "مروری بر دو مکتب پیش دبستانی: مقایسه مونتسوری (Montessori) و والدورف (Waldorf)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر دو مکتب پیش دبستانی: مقایسه مونتسوری (Montessori) و والدورف (Waldorf)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید