در چه تاریخی از پرچم کانادا رونمایی شد

به گزارش آفتاب صبا، پرچم کنونی کانادا در 15 فوریه 1965 به عنوان پرچم ملی کانادا به تصویب رسید.

در چه تاریخی از پرچم کانادا رونمایی شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پرچم ملی کانادا که پرچم برگ افرا نیز خوانده می گردد، پرچمی قرمز پررنگ است که وسط آن یک مربع سفید است و درون این مربع یک برگ افرای قرمز قرار گرفته است.

برگ درخت افرا که شربت معروفی از شیره آن تهیه می گردد و سال ها منبع درآمد قابل ملاحظه ای برای اقتصاد این نواحی بشمار می آمد، از دیرباز به شکل غیر رسمی به عنوان نماد مردم و سرزمین کانادا شناخته شده و بکار می رفت. این درخت که بومی نواحی شمال شرقی آمریکا و جنوب شرقی کانادا است و در انتاریو بصورت خودرو، بخش های وسیعی از این استان را پوشانیده است دو گونه غالب شوگر میپل بنام علمی ایسر ساکاروم و نیز گونه بلک میپل بنام علمی ایسر نیگروم و یازده نوع کمیاب تر دارد که در میان آنها رد میپل یا افرای سرخ با برگ های زرشکی رنگش براحتی قابل تشخیص است و حتی در میانه تابستان براحتی از سایر درختان جنگل قابل تفکیک است. از میان این سیزده نوع، دو نوع غالب شوگر و بلک میپل در صنایع فراوری محصولات میپل بیشتر بکار می فرایند که علت اصلی آن میزان بالای شکر موجود در شیره این دو گونه است.

درخت افرا براحتی در سایه درختان مرتفع تر از خود رشد می نمایند و می توان آنها را حتی در عمق تاریک ترین و بهم فشرده ترین جنگل های کانادا نیز پیدا کرد. عمر این درخت می تواند به 150 سال هم برسد. قطورترین نمونه های گزارش شد به قطر تقریبی یک متر، و بلندترین های آنها به بیش از 30 متر می رسند. اولین پیشنهاد رسمی برای گزینش نمادی از برگ این درخت توسط انجمن فرانسوی زبان سوسیته ژان- باپتیست در تاریخ 1834 به دولت تقدیم شد.

بعد از آن و در تاریخ 1836 روزنامه معروف آن موقع بنام لو کانادین این نماد را به عنوان علامتی مناسب برای معرفی کانادا مطرح نمود. در سال 1860 از این برگ برای تزیین جشن ورود ولیعهد انگلستان استفاده شد و از سال 1868 نماد برگ افرا وارد مهر و نشان های رسمی استان های کبک و انتاریو شد و از سال 1921 میلادی به عنوان بخشی از نشان های نظامی ارتش سلطنتی کانادا بکار گرفته شد. این نشان، علامت ویژه و تمیزدهنده نیروهای کانادایی در دو جنگ جهانی بود.

این پرچم در سال 1965 به عنوان پرچم ملی رسمی کانادا، جایگزین پرچم اتحاد شد. پیش از آن و از سال 1890 در مواقع احتیاج به پرچمی مجزا برای کانادا، از نسخه ای از پرچم اتحاد بر روی زمینه قرمز استفاده می شد. در سال 1964 لستر بولز پیرسون نخست وزیر کانادا، کمیته ای برای حل و فصل این مسئله به راه انداخت و بحث های جدی برای تغییر پرچم دامن زد. طراحی برگ افرای این پرچم توسط جرج استنلی و جان ماتسون از روی پرچم کالج نظامی سلطنتی کانادا برگرفته شد. طراحی این پرچم برای اولین بار در 15 فوریه 1965 تمام شد و هم اکنون پرچم ملی کاناداست.

مدت زیادی نیست که علامت برگ افرا، روی پرچم رسمی کانادا قرار گرفته است. برگ درخت افرا 11 گوشه پرچم چنان با کانادا عجین است که هر ساله در روز ملی کانادا، پرچمی با همین شکل و شمایل ساخته می گردد.

پرچم های مختلفی از جمله پرچم مقامات کانادایی، نهادهای دولتی، و نیروهای نظامی از این پرچم الگوبرداری نموده اند. بسیاری از این پرچم ها حاوی برگ افرا هستند. پرچم اتحاد نیز همچنان در کانادا به عنوان یک پرچم رسمی شناخته می گردد و در پرچم های استانی بریتیش کلمبیا، انتاریو و مانیتوبا مشاهده می گردد.

عرض پرچم کانادا دوبرابر ارتفاع آن است. هر یک از زمینه های قرمز رنگ این پرجم نیمی از حجم مربع سفیدرنگ وسط پرچم را دربر می گیرند. برگ افرای قرمز در مرکز مربع سفید است. در پرچم های قدیمی این کشور نیز برگ افرا در پرچم کانادا دیده می گردد. این برگ در 15 مارس سال 2005 میلادی به عنوان بخشی از پرچم مقامات کانادایی به کار رفت.

برگ افرا به عنوان نماد جشن طبیعت و محیط زیست در پرچم کانادا به کار رفته است. تعداد نقاط روی برگ دارای اهمیت است. طرح آزمون تونل باد نشان داد که نقاط روی برگ افرا بسیار اندک است. تصویر برگ افرا توسط ژاک سیتن کرای طراحی شد. با این حال، جک کوک ادعا می نماید که این یازده نقطه روی برگ از فروشگاه صنایع دستی کانادا در اتاوا برگرفته شده است. در سال 1921، شاه جرج پنجم رنگ رسمی پرچم کانادا را به قرمز تبدیل کرد و علامت فرانسوی سلطنتی از زمان شاه چارلز پنجم بر روی پرچ کانادا قرار داده شد.

پرچم کانادا برای اولین بار در سال 1497 توسط جان کابوت در نیوفاندلند اهتزاز یافت. در سال 1534، ژاک کارتیه دومین پرچم کانادا را با نماد گل زنبق سلطنتی فرانسه طراحی کرد. پرچم آن موقع فرانسه به رنگ قرمز همراه یک صلیب سفید بود. با تشکیل فرانسه نو، پرچم فرانسه از روی نیروهای نظامی خود برداشته شد و تا همین زمان پرچم رسمی فرانسه بوده است.

پس از این که قطعنامه پرچم جدید کانادا توسط دو مجلس تصویب شد، با امضای ملکه کانادا این طرح به طور رسمی به تصویب رسید. این قطعنامه و امضاها به طور سند روشن بر روی پوست گوساله با خوشنویسی ایوان دیسمن و تصاویر آرم شناسی به ثبت رسید. متن این سند با استفاده از یک تیغ جوجه تیغی با جوهر سیاه و سفید نوشته شده است، در حالی که تصاویر آرم شناسی از رنگ حل شده با آب و آمیخته شده با عسل و صمغ و در نهایت با رنگ طلایی گواش کشیده شده است و مهر بزرگ کانادا بر روی روبان ابریشم به کار گرفته شده است.

این پوست گوساله محتاطانه توسط خوشنویس امضا شد، اما امضاهای رسمی از طریق ملکه الیزابت دوم، نخست وزیر لستر پیرسون و دادستان کل کشور گای فاوریو صورت گرفت. به منظور به دست آوردن این امضاها سند برای امضای ملکه به بریتانیا و برای امضای گای فاوریو به کارائیب رفت. با حمل و نقل این سند، آب و هوا نیز تغییر یافت و در سال 1990 منجر به تعمیر سند شد. این سند هم اکنون در دما و رطوبت مناسب نگهداری می گردد.

پلاک یادبود پرچم کانادا در سال 1985 در کالج نظامی سلطنتی کانادا (RMC) در کینگستون، اونتاریو نصب شد. در ماه مارس 1964، جرج استنلی با همکاری جان ماتسون و RMC، پرچم ملی را طراحی کردند. این پرچم توسط مجلس تصویب شد و با بیانیه سلطنتی، در تاریخ 15 فوریه 1965 به عنوان پرچم ملی کانادا به تصویب رسید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 565

به "در چه تاریخی از پرچم کانادا رونمایی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "در چه تاریخی از پرچم کانادا رونمایی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چه تاریخی از پرچم کانادا رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید