درگذشت عبدالعلی قوام، چهره ماندگار سیاست بین الملل و علوم سیاسی ایران

به گزارش آفتاب صبا، قوام پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشت و به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عایدی. او همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان های محلی و شهرداری های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال 1359 در این سمت باقی ماند. قوام از سال 1366 تا 1382 مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

درگذشت عبدالعلی قوام، چهره ماندگار سیاست بین الملل و علوم سیاسی ایران

عبدالعلی قوام، مترجم، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی، در 78 سالگی از دنیا رفت.

خانه اندیشمندان علوم انسانی با اعلام این خبر نوشته است: دکتر عبدالعلی قوام استاد برجسته و ممتاز رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل صبح امروز (سه شنبه، نهم خردادماه) آسمانی شد.

دکتر قوام در طول چهار دهه فعالیت علمی خویش، ده ها اثر فاخر فراوری و نقشی بی نظیر و بی بدیل در تقویت و غنای ادبیات رشته روابط بین الملل در ایران ایفا کرد. بدون تردید غم فقدان این استاد فرهیخته برای استادان و دانشجویان علم سیاست در ایران بسیار سنگین و گران خواهد بود.

سیدعبدالعلی قوام زاده 1324 در قزوین بود. او در سال 1343 وارد مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران شد و در سال 1347 از این دانشگاه مدرک گرفت. سپس به دانشگاه ایلینوی آمریکا رفت و در سال 1352 با مدرک کارشناسی ارشد اداره امور دولتی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او پس از آن به انگلستان رفت و پس از گرفتن دومین مدرک کارشناسی ارشد خود در دانشگاه آبردین در رشته تئوری اجتماعی و سیاست عمومی در سال 1354 در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال 1357 با مدرک دکتری علوم سیاسی فارغ التحصیل شد.

قوام پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشت و به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عایدی. او همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان های محلی و شهرداری های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال 1359 در این سمت باقی ماند. قوام از سال 1366 تا 1382 مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

کتاب اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل نوشته عبدالعلی قوام در سال 1370 در مراسم کتاب سال به عنوان اثر برگزیده معرفی گردید.

دیالوگ میان روابط بین الملل و حقوق بین الملل در شروع هزاره سوم: یک مطالعه بین رشته ای، مبانی دیپلماسی: چگونگی مطالعه روابط میان دولت ها ، تحولات سیاسی و اجتماعی اروپای شرقی تا 1945، اهمیت و مسائل حوزه اقیانوس آرام با همکاری مریم دفتری، اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل، توسعه سیاسی و تحول اداری، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی، سیاست های مقایسه ای، چالش های توسعه سیاسی، دنیای شدن و دنیا سوم، روابط بین الملل: نظریه ها و رویکردها، از منازعه تا همبستگی: آنالیز روابط بین المللی خاورمیانه از منظر مکتب انگلیسی با همکاری احمد فاطمی نژاد، اتحادیه اروپا: هویت، امنیت و سیاست با همکاری داود کیانی، دولت سازی، ملت سازی و نظریه روابط بین الملل با همکاری افشین زرگر، سیاست شناسی: مبانی علم سیاست، نظریه روابط بین الملل: پیشینه و منظره با همکاری احمد فاطمی نژاد و سعید شکوهی، روند دولت سازی و ملت سازی در قفقاز جنوبی با همکاری افشین زرگر و دین و نظریه روابط بین الملل از جمله کتاب های باقیمانده از اوست.

منبع: عصر ایران
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2048

به "درگذشت عبدالعلی قوام، چهره ماندگار سیاست بین الملل و علوم سیاسی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت عبدالعلی قوام، چهره ماندگار سیاست بین الملل و علوم سیاسی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید