دانشگاه علم و صنعت روزانه 120 لیتر مواد ضدعفونی کننده فراوری می نماید

به گزارش آفتاب صبا، دانشگاه علم و صنعت ایران در دو شیفت کاری روزانه 120 لیتر مواد ضدعفونی کننده فراوری می نماید؛ اما با بهبود فرایند، این ظرفیت در آینده نزدیک تا 400 لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

دانشگاه علم و صنعت روزانه 120 لیتر مواد ضدعفونی کننده فراوری می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه علم و صنعت، با شروع شیوع ویروس کرونا در کشور و احتیاج مبرم به مواد ضد عفونی کننده و بهداشتی، و مطابق دستور رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران مبنی بر استفاده از پتانسیل های دانشگاهی برای خدمت به کشور، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه چندین طرح را در این راستا به ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه کرد.

بعد از آنالیز طرح های مذکور، در نهایت طرح های فراوری الکل و مایع ضد عفونی کننده الکلی و همچنین فراوری آب ژاول مورد موافقت رییس دانشگاه نهاده شد. با توجه به وجود بعضی زیرساخت های اولیه در دانشکده نظیر برج تقطیر و خط بخار و هوای فشرده در سوله عملیات واحد از 27 اسفند 98 فرایند طراحی و ساخت فرمانتور های بی هوازی شروع گشت و در یک فرایند فشرده در طی ده روز، اولین نمونه از اتانول فراوریی بهره برداری شد.

نمونه اولیه مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد و پس از بهینه سازی اولیه فرایند، از روز 12 فروردین فرایند فراوری شروع شد. واحد نیمه صنعتی ایجاد شده قابلیت فراوری الکل 96 درجه را نیز دارد، اما برای برطرف احتیاج های جامعه و ضد عفونی، فراوری الکل 70 درصد در دستور کار نهاده شد. الکل حاصل مبتنی بر فرمولاسیون مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و محصول اسپری ضد عفونی کننده دست حاوی مواد نرم کننده و معطر نیز فراوری شده است. نرخ فراوری فعلی حدود 120 لیتر در روز است که در دو شیفت کاری در روز به دست می آید، اما با بهبود فرایند، این ظرفیت در آینده نزدیک تا 400 لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

آب ژاول فراوریی نیز برای برطرف احتیاج دانشگاه برای ضد عفونی سطوح مختلف به کار گرفته شده و یک محموله از آن برای فعالیت های جهادی به استان لرستان ارسال شد.

دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز آمادگی دارد تا در صورت احتیاج بخش های مختلف کشور، به طراحی، بهینه سازی و ساخت واحد های کوچک و متوسط فراوری بیواتانول یاری کند. تکمیل این فعالیت جهادی حاصل کوشش افراد زیادی بوده که به صورت شبانه روزی پیروز به اجرای آن شدند.

اسامی بعضی از این افراد عبارت است از: سلمان موحدی راد - عضو هیات علمی و رییس دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز به عنوان مدیر طرح، امید وحیدی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز همکار و مشاور طرح، پریسا حجازی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز همکار و مشاور طرح، علی غفاری نژاد- عضو هیات علمی دانشکده شیمی، همکار و مشاور طرح، افسانه ملاحسینی - عضو هیات علمی دانشکده شیمی، همکار و مشاور طرح، علی اکبر ساربان ها فارغ التحصیل دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز- عضو تیم اجرایی، حسین احسانی فارغ التحصیل دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز- عضو تیم اجرایی، حسین فلاح کارمند بازنشسته دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز - عضو تیم اجرایی، اسماعیل اکبری فارغ التحصیل و کارمند دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز- عضو تیم اجرایی، علی میرمجیدی- سرباز پژوهشیار دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز- عضو تیم اجرایی، همچنین ضروری است از زحمات و پشتیبانی آقایان ذاکری، صدر، ارجمندی، سیدین و قائمی نیز تشکر به عمل آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 708

به "دانشگاه علم و صنعت روزانه 120 لیتر مواد ضدعفونی کننده فراوری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه علم و صنعت روزانه 120 لیتر مواد ضدعفونی کننده فراوری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید