خبرنگاران ذخیره سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می گردد

به گزارش آفتاب صبا، اصفهان - خبرنگاران - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ذخیره سازی بخشی از محصول پیاز در این استان با هدف عرضه تدریجی و تزریق مناسب در ماه های آینده انجام می گردد.

خبرنگاران ذخیره سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می گردد

فرهاد حاجی مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: آنالیز موضوع احتکار پیاز در شرایط موجود در اصفهان احتیاج به تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار کشور و استان دارد و در زمان حاضر فراوانی این محصول در بازار مشکل خاصی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان، فراوری نماینده عمده پیاز در کشور است و رتبه نخست را در این زمینه دارد، گفت: پیاز جیرفت از دی ماه به بازار می آید و تا آن موقع احتیاج است که بخشی از محصولات پیاز اصفهان ذخیره سازی گردد تا بتوان احتیاج مردم را پاسخ داد.

حاجی مرادی با اشاره به اینکه پیاز محصول جیرفت به تنهایی نمی تواند جوابگوی احتیاج کشور باشد، توضیح داد: اگر همه محصول پیاز اصفهان در زمان حاضر به بازار تزریق گردد ممکن است تا یکی 2 ماه آینده با کمبود آن و افزایش قیمت بیشتری روبرو شویم.

وی سطح زیر کشت پیاز در کشور را حدود 29 هزار هکتار گفت و اضافه نمود: پنج هزار هکتار از اراضی کشت پیاز با فراوری سالیانه بیش از 350 هزار تُن در استان اصفهان است و رتبه نخست کشوری را در این زمینه داریم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان میزان فراوری پیاز در کشور را حدود یک میلیون و 500 هزار تُن در سال اعلام و گفت: میزان مصرف کشور نیز حدود یک میلیون تُن است و 500 هزار تُن سطح اطمینان فراوری می باشد.

حاجی مرادی درباره ذخیره سازی پیاز در بعضی مناطق اصفهان مانند روستاهای اطراف فولادشهر شرح داد: بعضی از کشاورزان اصفهانی بدلیل خشکسالی های اخیر و بایر شدن زمین های خود اقدام به کشت پیاز در مناطق سردسیر کشور نموده و سپس محصولات برداشت شده را در زمین هایی در این منطقه یا بعضی مناطق دیگر استان ذخیره سازی می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه این کشاورزان بطور سنتی و بر اساس رویه سال های گذشته این مقدار از محصول خود را به این شکل ذخیره سازی می نمایند، توضیح داد: با توجه به اینکه در فصل برداشت، قیمت محصول پیاز پایین است همه آن یکجا عرضه نمی گردد بلکه مقداری از آن ذخیره شده تا به تدریج در بازار تزریق گردد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه صلاحیت تشخیص عنوان احتکار بر روی محصول پیاز به عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف نمایندگان و اداره کل تعزیرات حکومتی استان است، اضافه نمود: در صورتیکه انباری موجودی خود را اعلام نکند عنوان احتکار تلقی می گردد ولی در چنین شرایطی انباری وجود ندارد و در زمین بایر و ملاء عام نسبت به ذخیره سازی اقدام شده است.

حاجی مرادی تاکید نمود: اگر این محصولات به تدریج عرضه نشده یا به هر دلیلی دچار سرمازدگی یا خسارت دیگر گردد میزان عرضه به بازار تکاپوی تقاضای روز را نخواهد داشت.

وی میزان پیاز ذخیره شده به این شکل را حدود 75 تا 80 هزار تُن گفت.

حاجی مرادی همچنین گفت: اختلاف قیمت فراوری تا مصرف نماینده ناشی از ایرادهای موجود در زنجیره توزیع می باشد.

پیاز جزو احتیاجهای اساسی مردم است و فراوری آن در استان اصفهان از 244 هزار تن در سال 92 به افزون به 390 هزار تن در سال گذشته رسید.

استان اصفهان با دارا بودن 563 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد فراوری انواع محصولات کشاورزی را دارد.

مجموع فراوریات باغی و گلخانه ای استان اصفهان در شرایط عادی 800 هزار تُن برآورد می گردد.

این خطه در زمینه تعداد ریزغده های سیب زمینی، فراوری پیاز و کشت نشائی پیاز و گلرنگ رتبه اول، در محصولات جالیزی رتبه دوم، در سطح فراوری محصول سیب زمینی و نیز خربزه رتبه سوم، فراوریات سبزی چهارم، ذرت علوفه ای و در فراوری یونجه رتبه هفتم را داراست.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1084

به "خبرنگاران ذخیره سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ذخیره سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید