حسابداری مدیریت؛ حسابداری، در آژانس های مسافرتی (2)

به گزارش آفتاب صبا، اگر مطالب این بخش را در شماره های قبلی دنبال کرده باشید، در مورد ایجاد واحد حسابداری ، حسابرسی داخلی و نقش و موقعیت آنها در واحدهای تجاری به خصوص آژانس های مسافرتی و دنیا گردی با شما سخن گفتیم.

حسابداری مدیریت؛ حسابداری، در آژانس های مسافرتی (2)

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

در این شماره قصد داریم تا شما را با نقش و صندلی حسابداری مدیریت در واحدهای تجاری آشنا کنیم: در ابتدا تعریفی از حسابداری مدیریت بیان خواهیم کرد و در ادامه به معرفی اهداف و نقش آن در پیش برد فعالیت های یک واحد تجاری می پردازیم.

حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت Managment Accounting براساس تعریف CIMA به مفهوم تشخیص، اندازه گیری، جمع آوری، تحلیل، تفسیر و تبادل اطلاعاتی است که بتواند به مدیران در برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل سازمان یاری رسانده و به عبارتی از تصمیم سازی مدیران سازمان پشتیبانی نماید.

اگر بخواهیم حسابداری مدیریت را با حسابداری مالی مقایسه نمائیم باید موارد ذیل را بیان کنیم:

1-حسابداری مدیریت آینده نگراست در صورتی که حسابداری مالی بیشتر به اطلاعات تاریخی متکی است.

2-حسابداری مدیریت بر اساس مدل سازی به مسائل می نگرد در حالیکه حسابداری مالی به صورت موردی مسائل را تحلیل می کند.

3-نتایج عملکرد حسابداری مدیریت همانطور که از اسم آن بر می آید جوابگوی احتیاج اطلاعاتی مدیران است در صورتی که خروجی حسابداری برای سهامداران و سایر ذینفعان مالی و عموم قابل استفاده می باشد.

CIMA برگرفته از حروف اول (Chartered Institute of Management Accountants) می باشد و سازمانی است که هدف اصلی آن تربیت و ارزیابی کارشناس در حوزه حسابداری مدیریت است.

هدف حسابداری مدیریت:

هدف اساسی حسابداری مدیریت یاری به واحد تجاری به منظور به دست آوردن اصول استراتژیک آن واحد است.

فراهم آوردن این اصول احتیاجهای مشتریان و دیگر ذینفعان را برآورده می کند.

استراتژی راهی است که به یاری آن، واحد تجاری خود را از دیگر رقیبان متمایز می سازد و صندلی خود را پیدا می کند.

این امتیازات رقابتی بر روی سه بعد کیفیت، زمان و هزینه (بهای تمام شده) پایدار است.

مشتریان انتظارات مختلفی از حالات و کیفیت قابل اعتماد به محصول دارند، آنها بهای تمام شده، زمان و چگونگی تحویل محصول یا خدماتشان را در نظر می گیرند.

برهمین اساس برای راضی نگه داشتن مشتریان و رقابت با سایر واحدهای مشابه باید به صورت همزمان روی سه بعد کیفیت، هزینه و زمان رقابت نمود زیرا این سه عنصر یک مثلث استراتژیک را تشکیل می دهند.

- کیفیت را می توان تجربه کلی یک مشتری در رابطه با یک محصول یا خدمت که خصوصیات و امکانات آن محصول و قابلیت اعتماد به کارایی آن را در بر می گیرد بیان نمود.

- بهای تمام شده یا هزینه نیز کلیه منابع مصرف شده در مورد فراوری یا ایجاد یک محصول یا خدمت را تا زمانی که آماده استفاده مصرف نماینده باشد را می توان بیان نمود. این منابع در برگیرنده کل حلقه ارزش یعنی کل تشکیلات از عرضه نماینده، تا خدمات دهی پس از فروش و مصرف نمایندگان یا کسانی که برای مشتریان ارزش افزوده به وجود می آورند می باشد.

- زمان به معنای مدت زمانی است که پس از اعلام احتیاج مشتری نسبت به یک محصول یا خدمت طول می کشد تا این محصول یا خدمت به مشتری ارائه گردد.

حال با استفاده از این عناصر می توان به مبحث بودجه ریزی عملیاتی پرداخت و واحد تجاری را از مزایای آن منتفع نمود. بودجه ریزی یکی از ابزارهای مدیریت بوده و از آنجا که مبحثی بسیار گسترده و وسیع می باشد در اینجا تنها به بیان مزیت ها و اهداف آن اشاره می نمائیم.

استفاده از بودجه ریزی عملیاتی می تواند اهداف زیر را به همراه داشته باشد:

1- ارزیابی دوره ای سیاست های مدیریت

2- ایجاد مبنایی برای آنالیز عملکرد واحد و مقایسه پیش بینی ها با واقعیات

3- کنترل هزینه ها در بخش های مختلف

4- ایجاد برنامه برای پیشرفت سیستماتیک

5- انعطاف پذیری واحد تجاری در شرایط مختلف مالی در ضمنً بودجه ریزی عملیات به خاطر مزایای زیر از هر نظر حایز اهمیت می باشد.

مسئولیت عملکرد بخش های مختلف تثبیت می گردد، بنابراین کنترل لازم روی تغییر و تحول مسئولیت اعمال می گردد.

موقعیت مالی واحد تجاری معین و روشن

می گردد. با کنترل کلیه سطوح سازمان، مدیریت بهبود می یابد. همچنین در سیاست گذاری های سازمان در دوره های آینده و معین قیمت محصولات و خدمات قابل ارایه نقش معین نماینده ای ایفا می کند.

یکی از رموزدستیابی به موفقیت در استقرار استراتژی ها در سازمان برقراری ارتباط بین فعالیت های روزانه هر فرد در سازمان با موضوع های استراتژی می باشد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

این ارتباط به کارکنان واحدها در کلیه سطوح یاری می کند تا فعالیت های روزانه خود را با استراتژی سازمان پیوند دهند و این کار آنها را تشویق می کند تا به شیوه ای رفتار نمایند تا به کارشان معنی بخشند. در چنین سیستمی هر فردی در هر صندلیی شخص مهمی در کامل کردن و به انجام رساندن موضوعی مرتبط با اصول استراتژیک سازمان برشمرده می گردد.

برهمین اساس حسابداری مدیریت به مدیران یاری می کند تا اهداف کیفیتی را از طرق اندازه گیری منابع مصرف شده برای پیشگیری از نواقص احتمالی،

هزینه های بازسازی این نواقص و فرصت های از دست رفته، فروش به دلیل کیفیت پایین را معین نماید و براساس این اطلاعات، به تحلیل تاثیرات هزینه های کیفیت که برسود موثر است برسد.

نویسنده: سیاوش کریمی

منبع: الی گشت
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 442

به "حسابداری مدیریت؛ حسابداری، در آژانس های مسافرتی (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسابداری مدیریت؛ حسابداری، در آژانس های مسافرتی (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید