جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند

به گزارش آفتاب صبا، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای واصله، جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند.

جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

داستان چیست؟

اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری تور آشناسازی را با حضور فعالان توریستی برگزار کرد. در این تور که به منظور معرفی جاذبه های توریستی و تاریخی و طبیعی استان به فعالان این حوزه مانند خبرنگاران، عکاسان، مستندسازان و راهنمایان توریستی در مدت چهار روز برگزار گردید، دیدن جاذبه های تاریخی شهرکرد مانند قلعه چالشتر، موزه باستان شناسی یا بازارچه صنایع دستی در دستور کار بازدید این گروه نهاده شد.

پس از آن گروه فعالان صنعت توریستی، به منطقه تفریحی و توریستی پیرغار رفت. در این روستا همچنان سنگ قبرهای قدیمی در گورستان دیده می گردد و هنوز هم در میان درختان و رودی که از این روستا می گذرد آلاچیق هایی برای میهمانان برپاست. اما آنچه که روستای ده چشمه را معروف نموده، کتیبه و تفرجگاه پیرغار است.

کتیبه ای که تاریخ مشروطه را در خود دارد محصور میان نرده های آهنین است، اما درختچه هایی کوچک دور تا دور آن را گرفته تا شکافی روی سنگ ها ایجاد نمایند. بر روی این سه کتیبه در پیرغار از زبان دو شخصیت و رهبر تأثیر گذار در دوران مشروطیت نوشته شده که نامهای آنان سردار اسعد و سردار ظفر بوده است. بر روی کتیبه اول اشاره ای به شرایط ایران در زمان مظفرالدین شاه و درخواستهای مردم نیز شده و همچنین در ادامه آن توضیح وقایعی از شرایط مردم در اصفهان و تهران و درخواستهای آنان نیز در این کتیبه بیان شده است. از جنگهای که بین قبایل در این شهر اتفاق افتاده هم توضیح حال کوتاهی بیان شده است. این نوشته ها از زبان سردار ظفر بوده است.

در کتیبه ای که از زبان سردار اسعد نوشته از شده پس از ذکر دو بیت شعر گزیده ای از اتفاقاتی که در این شهر بر سر انتقال قدرت از ایلخانی به حاجی ایلخانی نیز بیان شده و به قلمروی حکومت بختیار هم اشاره های کوتاهی شده است. با توجه به اینکه سالهای زیادی از نوشته شدن این کتیبه می گذرد بازسازیهای زیادی بر روی این کتیبه ها صورت گرفته است. عملیات بازسازی کتیبه های مشروطیت شامل دفع و حذف عوامل آسیب زا، دفع رطوبت، لایه برداری، حذف گل سنگ و آسیب های بیولوژیکی و منظری و خواناسازی کتیبه های تاریخی در مجموعه توریستی پیرغار در حال اجرا است.

در کنار این کتیبه ها و تفرجگاه غاری نیز وجود دارد که ورودی آن یک فضای چند متری است و مردم به باور خود زمانی که سنگی را روی دیوار و سقف غار می سابند، اگر آرزویی نمایند و آن سنگ کوچک به دیوار بچسبد آرزویشان برآورده خواهد شد. بعضی هم می گویند جاذبه دیواره ها و پارافین شمع هایی که به دیوارها زده شده، باعث جذب این سنگ ریزه ها می گردد.

در ادامه پس از توقفی در این تفرجگاه، فعالان حوزه توریستی برای آشنایی با ظرفیت های طبیعتگردی استان به شهرستان کوهرنگ رفتند؛ شهرستانی که به طبیعت بکرش در تمام فصول سال مشهور است و چشمه های آب معروفی دارد.

ملاقات با پناهنده کوهرنگ

ملاقات با یکی از کارشناسان هتلداری یکی از برنامه ها بود. هنگامیکه گروه برای صرف غذا به هتل فریدون رئیسی دهکردی رفتند با هتلی روبرو شدند که سرتاسر آن را حتی داخل آسانسور و روی میز پذیرش با فرش های دست باف بختیاری و چالشتری پوشانده شده بود.

رئیسی دهکردی پیرامون جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند، می گفت که با وجود داشتن اقامت دائم آمریکا و زندگی در آلمان و اتریش اما به کوهرنگ پناهنده شده چون زادگاهش اینجاست. او همچنین به دلیل ارتباطاتی که با توریستان خارجی دارد، توانسته در طول سال و قبل از کرونا میزبان توریستانی از کشورهای اروپایی در هتلش باشد.

او همچنین معتقد است که باید از ظرفیتهای توریستی و طبیعی و عشایر استان چهارمحال و بختیاری استفاده و آن را معرفی کرد، چون اگرچه اروپایی ها کوه های آلپ و مناظر زیبایی را دارند، اما عشایری که در این طبیعت زندگی نمایند را هیچ وقت نداشته اند. ضمن اینکه هنوز طبیعت کوهرنگ برایشان جذاب است در حالیکه طبیعت آلپ به واسطه تله کابین و هتل هایی که ساخته شده از بین رفته است.

حبیب محمدحسینی، اولین راهنمای توریستی استان چهارمحال و بختیاری بود که شرکت نمایندگان در تور آشناسازی اداره کل میراث فرهنگی استان را در بخشهایی همراهی کرد او هم نظرش بر این بود که اروپایی ها با اینکه خودشان طبیعت زیبایی دارند، اما برای آنها جاذبه عشایر در کنار این طبیعت بکر بسیار جذاب است. او گفت: توریستان خارجی این استان معمولا با مراجعه به سایت ها با جاذبه های توریستی اینجا آشنا می شوند. این گروه های توریستی از اروپا و کشور سوئیس برای دیدن جاذبه های طبیعی می آیند و از طبیعت چهارمحال و بختیاری به عنوان آلپ ایران یاد می نمایند. اگرچه که خودشان جاذبه طبیعی کوه های آلپ را دارند، اما جاذبه ای به نام عشایر را ندارند در واقع عشایر برای استان پتانسیل مهمی هستند. توریستان خارجی دوست دارند در کنار آنها چند روزی زندگی نمایند حتی نان بپزند و یا شیر بدوشند. آنها وقتی از اینجا می فرایند گروه دیگری را معرفی می نمایند تا در ایران سفر نمایند. متأسفانه برای طبیعتگردی استان و اینکه در استان چه ثروتی وجود دارد تبلیغی نمی گردد در واقع جاذبه های این استان در کفنی از طبیعت و برف مدفون شده است.

در نزدیکی هتلی که رئیسی مدیریت آن را به عهده دارد، تونل کوهرنگ نیز نهاده شده تونلی که برای بازدید از آن مقامات سیاسی زیادی به این منطقه و هتل او آمده اند و حالا خود این تونل هم یک جاذبه توریستی است.

بعد از استراحتی کوتاه و صرف ناهار گروه بازدیدنماینده از جاذبه های توریستی استان به همراه تعدادی از جوانانی که گروه آفرودسواران استان را تشکیل می دادند راهی طبیعت کوهرنگ شدند تا اینکه به سرچشمه رسیدند سرچشمه زاینده رود که خروشان از دل کوه بیرون می آمد. راستای سبز با ماشینهای آفرود طی شد، این راستای است که هر کسی نمی توانست برود گروه آفرودسوار آمده بودند تا بگویند که می توانند توریستان را به هر کجای استان با این خودروها ببرند و تور توریستی طبیعی اجرا نمایند با هر اندازه متقاضی و توریست داخلی یا خارجی.

یادبودی برای عظیم ایل

در میانه راستا، راهنمای توریستی استان یادبودهایی را به مسافران نشان داد که برای درگذشت عظیم ایل در زمینها ساخته بودند. به سنگ چین مستطیلی شکلی که روی آن نام و یاد یک عظیممرد بختیاری نوشته شده مافه گه گفته می شد.

رشید کبیری دهکردی، راهنمای توریستی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مافه گه مافه یا مافه گه مکانی مقدس برای بختیاری هاست نمادی از شخص درگذشته که به دور از سرزمین خود مرده است. ایل و تبار آن شخص یادبودی برای وی در زمین هایش بنا می نمایند. لزوماً در این ما فه گه قبری وجود ندارد. روز سوم و یا هفتم درگذشت آن مرد، زنان بالای 60 سال ایل اسب آن مرحوم را کتل بندی می نمایند و با پارچه های سیاه و تزئینات به خصوص آن را مزین نموده و به صورت چپ گرد دور اسب می چرخند و اشعار سوزناک را می خوانند. در قدیم این یادبودها به صورت خشکه چین ساخته می شدند و معمولا از آنجا که عشایر ییلاق و قشلاق می نمایند، قبر اصلی در شهر دیگری است و این بنا صرفا برای یاد آن فرد ساخته می گردد. هنوز هم این رسم در میان عشایر اینجا مرسوم است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 966

به "جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های چهارمحال و بختیاری در کفنی از عدم تبلیغات مدفون هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید