برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان

به گزارش آفتاب صبا، لاهیجان میزبان نخستین همایش گردشگری خوراک گیلان بود و طی این همایش یک روزه، 19 واحد عرضه کننده خوراک در استان، بیش از 100 غذای محلی را به معرض نمایش گذاشتند.

برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان

در بیستم آذر سال 1394 شهر رشت به طور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در لیست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد. بیش از 220 خوراکی محلی، تنوع خوراک و فرآورده های غذایی در استان گیلان وجود دارد که در فرآیند فراوری آن از مزرعه تا سفره، مهم ترین ویژگی، سلامت محور بودن آن است. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده از جمله 6 غذای محلی گیلان هستند که به ثبت یونسکو رسیده اند.

حمیدرضا آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام نموده است که اولین همایش علمی خوراک با حضور متخصصان و دست اندرکاران صنعت غذایی و بعلاوه نمایشگاه و جشنواره غذا در هتل شهرزاد لاهیجان برگزار گردید که علاوه بر سخنرانی علمی، بیش از 100 واحد پذیرایی شرق گیلان، انواع فراوریات غذایی خود را در معرض نمایش و عرضه گذاشتند.

او گفته است:

خوراک و غذا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری حال حاضر در جهان مطرح است و بر همین اساس از جانب تشکل های واحدهای پذیرایی و دست اندرکاران صنعت گردشگری تصمیم گرفته شد که یک همایش علمی برای شناسایی و معرفی بیشتر مدل های غذایی گیلان در راستای ثبت شهر رشت به منزله شهر خلاق خوراکی ها برگزار گردد که احساس احتیاج منجر به فراخوان اداره کل میراث فرهنگی و واحدهای پذیرایی شهرستان های لاهیجان، لنگرود، رودسر، سیاهکل و آستانه اشرفیه به عنوان شهرستان های شرق گیلان برای برگزاری همایش شد. در این همایش یک روزه، 19 واحد عرض کننده خوراک در استان، بیش از 100 غذای محلی را به معرض نمایش گذاشتند. 300 نفر نیز از همایش گردشگری خوراک تماشا نموده و از غذاهای عرضه شده به رایگان مصرف کردند.

به گفته آقای حمیدرضا آذرپور، باتوجه به اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو، عنوان شهر خلاق خوراکی ها را به نمایندگی از دیگر شهرهای گیلان و به علت تنوع غذا، به رشت داده است، امید می رود که این همایش بتواند به اهداف خود برسد و گردشگران و مسافران بیشتری با این همایش آشنا شوند. وی با بیان اینکه خوراک یکی از مقوله های پژوهشی در زمینه مردم شناسی است، گفت:

با شناخت تغدیه و نوع خوراک مردم یک منطقه می توان به ریشه های تفکر و اندیشه آن ها پی برد. امروز این احتیاج حس می گردد که بتوانیم در بحث های علمی هم این موضوع را دنبال کنیم و با تنوع بخشی و آشنایی همگان با انواع غذاهای گیلانی و توسعه دانش، این محصولات با تنوع و کیفیت بیشتری عرضه شوند.

گیلان دارای 2,319 تأسیسات گردشگری، 102 هتل، 33 هتل آپارتمان، 80 مجتمع گردشگری، 49 مهمان پذیر، 1,625 خانه مسافر، 30 مجتمع تفریح تفریحی، 21 اقامتگاه بومگردی، 360 بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و 28 اسکله گردشگری دریایی است.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه ریزی شده و راحت به گیلان یا هر مقصد دیگری داشته باشید، می توانید تور گیلان را در خبرنگاران به سادگی جستجو کنید، از میان لیست تورهای ده ها آژانس معتبر، برترین تورها را مشاهده و قیمت آن ها را مقایسه و در نهایت مقرون به صرفه ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

منبع: کجارو / ایرنا / خبرگزاری صدا و سیما
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1829

به "برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اولین همایش علمی گردشگری خوراک گیلان در لاهیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید