اولاد: تحریک بازار مسکن با وام، تورم را افزایش می دهد، به 10 میلیون مسکن نیاز داریم!

به گزارش آفتاب صبا، کارشناس بازار مسکن گفت: در شرایطی که مسکنی ساخته و به بازار عرضه نمی شود اعطای وام هایی که با هدف خرید مسکن است به جز فاجعه بار تر کردن شرایط بازار سرانجامی ندارد.

اولاد: تحریک بازار مسکن با وام، تورم را افزایش می دهد، به 10 میلیون مسکن نیاز داریم!

گروه مالی خبرنگاران، امروز کشور به شدت نیازمند به کار گرفتن عزمی جهادی برای ساخت و ساز مسکن است. هیچ مسئول و دولتمردی نمی تواند بر این موضوع که مساله مسکن در ایران به سرعت به یک مساله بحرانی تبدیل می شود، سرپوش بگذارد. اینکه نیاز بازار در حال حاضر به چه مقدار است و تا چه مقدار در این موضوع واقعیت ها بیان می شود و راه حل حل مساله مسکن در ایران چیست، در گفتگو با کارشناس بازار مسکن مطرح شده است.

محمود اولاد؛ کارشناس بازار و اقتصاد مسکن در گفتگو با دانشجو در خصوص نیاز انباشته در بخش مسکن و ضرورت ساخت و ساز و عرضه مسکن برای جلوگیری از بحران های آینده مرتبط با بخش مسکن گفت: با توجه به اینکه در بخش مسکن نیاز انباشته بسیار شدیدی وجود دارد، دولت باید هر چه سریعتر ساخت و ساز مسکن را کلید بزند و تسهیلات را به این سمت سوق دهد. کمبود مسکن در سرشماری های قبل از انقلاب تا کنون همواره وجود داشته، اما متاسفانه دولت ها این موضوع را هیچگاه جدی نگرفته اند، لذا کمبود مسکن باید به صورت واقعی برطرف شود نه آمار های غیر واقعی که در این حوزه ارائه می شود.

کارشناس بازار مسکن دراین باره توضیح داد: بد مسکنی، سکنی گزینی در حاشیه های شهر و اسکان غیر رسمی را نیز باید به آمار بی مسکنی و متقاضیان مسکن اضافه کرد، ضمن اینکه متاسفانه بد مسکنی در حال حاضر بسیار پیشرفته است، اگرآمار های واقعی مسکن مشخص شود آن زمان می توان فهمید بازار مسکن تحت چه فشار تقاضایی است؟

وی در خصوص تورم در بخش مسکن و اینکه گفته می شود بازار ها در فرایند تورم با هم دچار افزایش قیمت می شوند، گفت: حتی اگر در اقتصاد تورم آنچنانی نداشته باشیم و بازار های دیگر نیز دچار افزایش قیمت نباشند بخش مسکن به شدت مشکل دارد، بنابراین اینکه گفته می شود بخش مسکن درحال حاضر نیاز انباشته ده میلیونی دارد از یک نظر درست است. اگر بافت های فرسوده و اسکان غیر رسمی و نیاز انباشته را درنظر بگیریم در حال حاضر ده میلیون مسکن باید به بازار عرضه شود تا بخشی از التهاب این بازار کاسته شود.

اولاد در خصوص نیاز واقعی بازار مسکن خاطر نشان کرد: اگر در حال حاضر به صورت رسمی آمار نیاز ده میلیونی عرضه مسکن وجود ندارد و از این رقم رونمایی نمی شود به این علت است که کسانی که در بدترین مکان ها اسکان غیر رسمی دارند چاره ای برای افزایش تقاضا ندارند چرا که توان مالی برای افزایش تقاضا و جابه جایی ندارند، بنابراین آمار این عده از افراد ضعیف و دهک های پایین جامعه برای تقاضای بخش مسکن منتشر نمی شود.

محمود اولاد در ادامه در خصوص چالش های پیش روی بازار مسکن در آینده ای نه چندان دور گفت: به این علت بخش مسکن در حال حاضر دچار رشد انفجاری نمی شود چرا که نیاز بازار به تقاضا تبدیل نشده است. اگر این نیاز بخواهد به تقاضا تبدیل شود باید شرایط مالی کشور به سمت رشد مالی مثبت و پایدار پیش رود و تحریم ها برداشته شود به طوری که اقتصاد ایران سالانه 5 تا 8 درصد رشد داشته باشد. به محض کلید خوردن رشد مالی و افزایش توان مالی و قدرت خرید مردم، به شدت در بخش مسکن دچار مشکل می شویم چرا که نیاز ها به تقاضا تبدیل می شود و، چون مسکنی ساخته نشده و مسکن به مقدار مورد نیاز عرضه نشده، لذا بازارمسکن با چالش های جدی رو به رو می شود.

کارشناس بازار مسکن در این باره توضیح داد: وقتی نرخ تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران منفی است سرمایه ها به شدت از بین می رود. در این شرایط اگر رشد مثبت مالی اتفاق بیفتد، عرضه نمی تواند با بازار همگام شود لذا بعد از ده سالی که رشد منفی داشتیم فاجعه ای در بخش مسکن رقم می خورد.

اولاد در پاسخ به این سوال که آیا تحریک تقاضا در شرایط کنونی عدم عرضه مسکن به نفع بازار است یا به ضرر بازار، گفت: در شرایطی که مسکنی ساخته و به بازار عرضه نمی شود اعطای وام هایی که با هدف خرید مسکن است به جز فاجعه بار تر کردن شرایط بازار سرانجامی ندارد. آنچه در این موضوع است واقعیت نگری مدیران و کنار گذاشتن توهماتی مثل حل مسائل بخش مسکن با اعطای وام و تسهیلات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1883

به "اولاد: تحریک بازار مسکن با وام، تورم را افزایش می دهد، به 10 میلیون مسکن نیاز داریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولاد: تحریک بازار مسکن با وام، تورم را افزایش می دهد، به 10 میلیون مسکن نیاز داریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید