اهمیت توافقنامه ایران و اوراسیا

به گزارش آفتاب صبا، ایران توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا را امضا نموده و از 5 آبان ماه این توافقنامه اجرایی می گردد.

اهمیت توافقنامه ایران و اوراسیا

دولت برای اجرای این توافق نامه کوشش های بسیاری نموده است و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز در خرداد ماه لایحه دولت را تصویب کرد و از ماه آینده این موافقنامه اجرایی می گردد.

این توافق فرصتی برای افزایش صادرات ایران خواهد بود؛ در حال حاضر پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند و در صورت برنامه ریزی صحیح، فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با این کشورها فراهم می گردد.

مساله از آن جا مهمتر می گردد که با توجه به شرایط تحریم این توافق یک فضای تنفسی برای روابط تجاری ایران به وجود می آورد و می تواند بخشی از مسائل ما در این شرایط را کاهش دهد.

مدت این توافق سه سال است و در این مدت 502 قلم کالا از طرف اتحادیه و 360 قلم کالا از سوی ایران مشمول تعرفه ترجیحی می شوند و در صورت همکاری همه نهادها و سازمان ها و اجرای موفقیت آمیز آن، امکان به صفر رسیدن تعرفه ها و کاهش موانع از راستا تجارت کشورمان فراهم می گردد.

از دیگر مزایای این توافق می توان به تحرک بخشی در زمینه کشاورزی اشاره نمود، به همین دلیل مزیت های نسبی در ایران و 5 کشور عضو اوراسیا وجود دارد و این مساله امکان توسعه تجارت در این توافقنامه را فراهم نموده است.

ظرفیت های ایران در زمینه های صادرات گل و گیاه و فرش را نیز نباید نادیده گرفت چرا که ارمنستان و روسیه از جمله بازارهای مهم برای این محصولات هستند. این مزیت در مورد سایر کشورها نیز مصداق دارد، بنابراین این توافقنامه فرصتی برای توسعه همکاری های مالی با همسایگان شمالی است.

بهبود کیفیت کالاهای صادراتی و افزایش هماهنگی دستگاه ها و نهادها از جمله بانک مرکزی و مناطق آزاد از مهمترین الزامات توسعه روابط مالی و استفاده بیشتر از ظرفیت توافقنامه اخیر ایران و اوراسیا است. این اولین تجربه ایران در توافقنامه تجارت آزاد با سازمان منطقه ای و گامی در راستا توسعه همکاری های تجاری با اتحادیه اوراسیاست و تحقق آن یکی از اهداف اصلی سیاست های کلان کشور است.

کارشناس اوراسیا

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 218

به "اهمیت توافقنامه ایران و اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت توافقنامه ایران و اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید