از اینترنت سورینو و تبدیل سرویس مشترکان ADSL به VDSL چه خبر؟

به گزارش آفتاب صبا، اواخر تیرماه امسال بود که وزیر ارتباطات خبر اینترنت سورینو را مطرح کردند و چند روزی ترند اول کشور شد.

از اینترنت سورینو و تبدیل سرویس مشترکان ADSL به VDSL چه خبر؟

طرحی که قرار بود به طور رایگان سرویس اینترنت ADSL مشترکان مخابرات را به سرویس اینترنت پرسرعت تر VDSL تبدیل کند. اینترنت سورینو یک خبر خوب برای همه کاربران خانگی بود چون سرعت سرویس های وی دی اس ال تقریبا 4 برابر سرویس های ای دی اس ال بود و به مرز 50 مگابیت بر ثانیه می رسید.

در طرح اینترنت سورینو بیش از 2 میلیون کاربر مشترک اینترنت مخابرات به تدریج از ADSL به VDSL کوچ می کردند؛ بدون هیچ گونه هزینه ای یا نیاز به ثبت نام و دردسرهای دیگر.

در آن زمان (اواخر تیرماه) شرکت مخابرات گفت سرویس سُرینو را از 10 روز آینده شروع می کند ولی تا سرانجام سال طول می کشد. قرار بود ابتدا از تهران شروع شده و بعد استان های دیگر زیر پوشش اینترنت پرسرعت وی دی اس ال بروند.

اکنون که اولین روزهای آخرین فصل سال را می گذرانیم؛ قاعدتا باید چند صد هزار کاربر ADSL به اینترنت سورینو مجهز شده باشند. اصلا، از این سرویس و طرح چه خبر؟

شروع محدود و چراغ خاموش

در حالی که تصور می شد طرح اینترنت سورینو طیف گسترده ای از کاربران و مشترکان خانگی مخابرات را زیر پوشش قرار می دهد ولی مصاحبه های بعدی مدیرعامل مخابرات و همین طور اندک اقدامات اجرایی برای کلید زدن این طرح نشان داد فقط برخی کاربران فعال و پر مصرف احتمالا تجاری و حقوقی به اینترنت وی دی اس ال مهاجرت داده می شوند و هنوز عموم کاربران خانگی از این طرح دور هستند.

خبرهای بسیار ناچیزی درباره پیشرفت این طرح در رسانه ها منتشر شده است. مثلا، می دانیم در برخی نقاط تهران، شهرهایی مانند گرگان و اصفهان این طرح کلید خورده است.

موضوع بعدی، کیفیت اجرای این طرح است. برای برخی از مشترکان مخابرات سرویس ADSL جمع آوری شده است ولی سرویس VDSL وصل نشده است. به کامنت خواننده عزیز زیر توجه کنید:

حدود یک ماه پیش از طرف مخابرات سرویس وی دی اس ال جانشین ای دی اس ال تلفن ثابت منزلم شد، هجدهم آذر تا کنون چراغ وای فای قرمز و فاقد نت شده است، پس از پیگیری ها، ابتدا معین شد که در مرکز مخابرات 2020، ریست پورت انجام نشده است. پس از آن معین شد در مرکز مخابرات منطقه، پورت تعریف نشده است و در عمل طرح اجرای وی دی اس ال، اجرا نشده است.

این خواننده عزیز اصفهانی با پیگیری های بیشتری که انجام داده؛ متوجه شده زمان شروع طرح اینترنت سورینو اصلا معین نیست. از او هزینه ای دریافت شده ولی سرویسی داده نشده است.

این کامنت و دیگر نظرات مشابه کاربران نشان می دهد طرح سورینو با محدودیت ها و مشکلاتی روبرو است. ظاهرا هنوز بسترهای زیرساختی و اجرایی اینترنت سورینو فراهم نشده است و بعید است که مخابرات تا سرانجام سال به وعده داده شده خود عمل کند.

رویاهایی که هنوز رنگ واقعیت نگرفتند

با مطرح شدن سرویس اینترنت سورینو و VDSL، امیدهای زیادی در دل کاربران خانگی جان گرفت. برای یک هفته اینترنت وی دی اس ال در صدر جست وجوهای اینترنت ایران آمد و برخی از مردم دنبال مودم VDSL رفتند.

اما هزار مشکل پیدا و ناپیدا بر سر راه پیاده سازی طرح اینترنت سورینو هست که اولین آن ها خود شرکت مخابرات است. در حالی که بسیاری از کاربران خانگی تشنه سرعت اینترنت بیشتر از 10 مگابیت ای دی اس ال هستند؛ هنوز مخابرات در بسیاری از استان ها و شهرها، سرویس وی دی اس ال و فیبرنوری برای ارائه به مشتریان ندارد.

شرکت های دیگر هم به خاطر مسایل انحصارطلبانه، نبود زیرساخت ها، نبود سرمایه و مسایل دیگر توان ورود به این حوزه را ندارند یا به صورت محدود وارد شدند.

قطعا منتظر هستیم تا مدیرعامل مخابرات یا وزیر ارتباطات، گزارشی از آخرین شرایط پیشرفت و توسعه اینترنت VDSL ارائه بدهند و همچنان امیدوار باشیم که حداقل در سال 1399، بخشی از کاربران ADSL به سوی VDSL کوچ کنند.

از خواننده گان عزیز می خواهم اگر در شهر و منطقه خودشان، طرح اینترنت سورینو کلید خورده؛ برای آن ثبت نام کردند؛ احیانا این سرویس را دریافت و استفاده کردند یا مشکلاتی داشتند؛ در پای همین مقاله گزارش کنند تا دیگر کاربران هم اطلاعات کامل تری به دست بیاورند.

اگر دنبال اینترنت ثابت پر سرعت باشید؛ سه گزینه پیش رو دارید: اینترنت ADSL که البته اگر پرسرعت محسوبش کنیم؛ اینترنت VDSL که نسل جدیدتر ADSL…

پرسش خوبی است و شاید برای بسیاری از کاربران هم در مقطعی مطرح شده باشد. آیا واقعا با هر سرعتی می توان از اینترنت فایل دانلود…

چندی پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعات و آمار کاربران اینترنت در ایران تا خردادماه 98 را منتشر کرد. علاوه بر معین شدن…

شاتل رکوردار سرعت اینترنت ثابت در ایران است. این شرکت در اسفند سال گذشته، اولین اینترنتی ترکیبی VDSL و FTTC را در شهرستان دزفول راه اندازی…

این روزها با انتشار خبر سوییچ 2 میلیون پورت و کاربر ADSL به VDSL از سوی مخابرات، تب وی دی اس ال بالا گرفته است و همه درباره…

اوایل اسفندماه گذشته، شرکت مخابرات از سرویس اینترنت پرسرعت VDSL رونمایی کرد و ارایه سرویس آن در برخی مناطق تهران شروع شده است. اکنون؛ سوال…

وزیر ارتباطات یک روز پیش از شروع نمایشگاه الکامپ در توییتی از امکان تبدیل سرویس ADSL خانگی به سرویس VDSL پر سرعت خبر داد. محمد…

اگر روزانه ده ها گیگابایت دانلود داشته باشید؛ از کدام نوع اینترنت استفاده می کنید؟ این روزها هزینه اینترنت یک مسئله جدی است و برای دانلودبازها یک…

منبع: شبکه چی
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 467

به "از اینترنت سورینو و تبدیل سرویس مشترکان ADSL به VDSL چه خبر؟" امتیاز دهید

8 کاربر به "از اینترنت سورینو و تبدیل سرویس مشترکان ADSL به VDSL چه خبر؟" امتیاز داده اند | 2.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از اینترنت سورینو و تبدیل سرویس مشترکان ADSL به VDSL چه خبر؟"

1 دیدگاه

امیرمنصور رضاخانی 26 خرداد 1399

این که یه رویا نیست، این حق منه که داره پایمال میشه. گرونترین و بی کیفیت ترین اینترنت دنیا حق من نیست.

پاسخ به امیرمنصور رضاخانی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید