ارزیابی میزان موفقیت سفر آبه به ایران

به گزارش آفتاب صبا، خبرنگاران، گروه بین الملل -پیمان یزدانی: عقب نشینی اخیر ترامپ از لفاظی های اخیر خود درباره ایران نباید به عنوان عقب نشینی کاخ سفید از سیاست فشار حداکثری بر تهران تعبیر گردد. همگام با سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر تهران، آمریکا آدینه گذشته تحریم های جدیدی را علیه ایران در حوزه صنعت پتروشیمی وضع کرد. در این تحریم ها، بزرگترین گروه صنعتی پتروشیمی ایران یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (PGPIC) هدف قرار گرفته است.

ارزیابی میزان موفقیت سفر آبه به ایران

دلیل مهم تغییر لحن دولت ترامپ در قبال ایران را بای در واقعیتی چون فشار داخلی آمریکا بر وی دانست. آمریکائی ها با راه اندازی جنگ جدیدی در منطقه مخالف هستند. همچنین، مخالفت ها از سوی متحدان آمریکا که در صورت شروع جنگ متحمل خسارت های زیادی می شوند از دیگر دلایل تغییر لحن ترامپ علیه ایران به شمار می رود.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن قرار است چهارشنبه هفته جاری به ایران سفر کند. وی امیدوار است که با استفاده از روابط گرم خود با تهران و واشنگتن پیروز به میانجیگری میان دو کشور گردد.

افزون بر روابط گرم نخست وزیر ژاپن با سران ایران و آمریکا، علت بالقوه دیگری که باعث می گردد وی به عنوان یک میانجیگر مناسب در این جهت تلقی گردد، کوشش های توکیو به منظور اتخاذ سیاست های خاورمیانه ای مستقل از سوئی و فقدان برخورداری از سابقه امپریالیستی در منطه از سوی دیگر است؛ عواملی که به عنوان عنصر اعتمادساز مطلوبی برای ایران به شمار می آید.

در مجموع، ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا به شدت به واردات انرژی از منطقه احتیاجمند است. توکیو 80% انرژی مورد احتیاج خود را از خاورمیانه و با عبور از تنگه هرمز تأمین می نماید؛ لذا هرگونه جنگ یا تقابل در منطقه آسیب ها و خسارات عدیده ای را بر اقتصاد توکیو و متعاقباً بر اقتصاد دنیای وارد می آورد.

پاسخگوئی به سئوالی پیرامون چگونگی مؤثربودن کوشش های آبه در فرونشاندن تنش ها به 2 عامل بستگی دارد:

*در گام نخست این موضوع به عزم و اراده راستین ایران و آمریکا در راستای حل و فصل مسائل جاری به ویژه به اراده واقعی واشنگتن بستگی دارد. هرچ فردی نمی تواند از سوئی خواهان مذاکره بوده و همزمان اعتماد میان دو طرف را با اتخاذ تدابیر خصمانه ای از قبیل وضع تحریم های جدید این کشور علیه صنعت پتروشیمی ایران در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران مورد تضعیف قرار دهد. اگر اراده واقعی وجود داشته باشد، حتی احتیاجی به میانجیگر نیز وجود ندارد.

*دوم آنکه باید بینیم که نخست وزیر ژاپن چگونه می تواند بر تصمیمات آمریکا تأثیر بگذارد. کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در این باره گفت که کوشش ها برای حذف تحریم های فرامنطقه ای آمریکا علیه ایران می تواند متضمن پیروزیت دیدار شینزو آبه از جمهوری اسلامی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 14

به "ارزیابی میزان موفقیت سفر آبه به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی میزان موفقیت سفر آبه به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید