گنجی که در دهان کوسه است، عکس

به گزارش آفتاب صبا، حفاری ها در جزیره سولاوسی اندونزی، دو اثر منحصر به فرد و کشنده را کشف کردند که قدمت آنها به 7000 سال قبل می رسد، این آثار، دندان های کوسه ببری هستند که زمانی به عنوان چاقو استفاده می شدند.

گنجی که در دهان کوسه است، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، دندان های 7000 ساله کوسه ببری، از اولین شواهد باستان شناسی در سطح دنیا برای استفاده از دندان های کوسه در سلاح های کامپوزیتی هستند، سلاح هایی که با قطعات متعدد ساخته شده اند. تا به حال، قدیمی ترین چاقوهای دندان کوسه کشف شده کمتر از 5000 سال قدمت داشتند.

طبق یافته های این تیم بین المللی، تعیین شد که دو دندان کوسه اصلاح شده زمانی به عنوان تیغه به دسته هایی متصل شده بودند و به احتمال زیاد در مراسم ها یا جنگ ها استفاده می شدند.

این دو دندان کوسه در حفاری ها به عنوان بخشی از یک برنامه تحقیقاتی باستان شناسی اندونزیایی و استرالیایی یافت شدند. هر دو نمونه در زمینه های باستان شناسی منسوب به فرهنگ Toalean یافت شدند، این فرهنگ به گروهی از مردم جستجوگر که در جنوب غربی سولاوسی از حدود 8000 سال پیش تا دوره ای ناشناخته در گذشته نزدیک زندگی می کردند، نسبت داده می گردد.

دندان های کوسه استفاده شده در این سلاح هم مقدار هستند و از کوسه های ببری Galeocerda cuvier که تقریباً دو متر طول داشتند بدست آمده اند. در هر دو دندان نیز سوراخی بوجود آمده است.

یک دندان کامل که در محل غار لینگ پنینگ Leang Panninge پیدا شده است، دارای دو سوراخ است که از قسمت ریشه ایجاد شده است. دیگری که در غاری به نام لیانگ بولو سیپونگ Leang Bulu Sipong 1 پیدا شد، یک سوراخ دارد، اگرچه شکسته است و احتمالاً در ابتدا دو سوراخ نیز داشته است.

آنالیز میکروسکوپی دندان ها نشان داد که زمانی با استفاده از نخ های گیاهی و ماده ای چسب مانند به یک دسته محکم چسبانده شده بودند. چسب مورد استفاده ترکیبی از مواد معدنی، گیاهی و حیوانی بود. همین روش چسبندگی روی تیغه های دندان کوسه مدرن که به وسیله فرهنگ های سراسر اقیانوس آرام استفاده می گردد، نیز دیده می گردد.

با آنالیز لبه های هر دندان تعیین شد که برای سوراخ کردن، بریدن و تراشیدن گوشت و استخوان استفاده شده است. با این حال، آسیب وارد شده به این دندان بیش از آسیبی است که در طول زندگی به دندان یک کوسه وارد می گردد. در حالی که این به جامانده ها به طور سطحی نشان می دهد که مردم Toalean از چاقوهای دندان کوسه به عنوان ابزار برش روزمره استفاده می کردند، قوم نگاری مشاهدات جوامع اخیر، داده های باستان شناسی و تجربی، خلاف این را نشان می دهد.

چرا دندان کوسه؟

جای تعجبی نیست که چاقوهای ساخته شده از دندان کوسه به همان مقدار ای که در قصابی پای دام، موثر هستند، به هنگام ضربه زدن در زمان جنگ و ایجاد شکاف های عمیق در پوست نیز موثر باشند. در واقع، تنها جنبه منفی استقاده از دندان این است که استفاده از دندان ها باعث خوردگی و کوتاهی آن ها می گردد و باعث می گردد که دندان ها در مدت زمان کوتاهی، نسبتاً سریع از بین بروند، در نهایت باعث می گردد که استفاده از چاقوی دندان کوسه به عنوان یک چاقوی روزمره کاربردی نباشد.

بعلاوه این واقعیت که دندان های کوسه می توانند پارگی های عمیق ایجاد نمایند، شرح می دهد که چرا چاقوهای دندان کوسه به سلاح هایی برای درگیری و فعالیت های آیینی در زمان حال و گذشته نزدیک محدود می شدند.

چاقوهای دندان کوسه در زمان اخیر

جوامع متعددی در سراسر دنیا دندان های کوسه را در فرهنگ مادی خود ادغام نموده اند. به طور خاص، احتمال بیشتری دارد که مردمان ساکن در خطوط ساحلی که به طور فعال برای کوسه شکار می نمایند، دندان های کوسه بیشتری را در طیف وسیع تری از ابزارها بگنجانند.

مشاهدات جوامع امروزی نشان می دهد که زمانی که دندان کوسه برای ابزارهای زینتی استفاده نمی شد، تقریباً به طور کلی برای ایجاد چاقوهایی مناسب استفاده در درگیری یا تشریفات و حتی مبارزه با تشریفات، استفاده می شد.

به عنوان مثال، یک چاقوی جنگی که در سراسر کوئینزلند شمالی یافت می گردد، دارای یک تیغه بلند است که از تقریباً 15 دندان کوسه ساخته شده است که یکی پس از دیگری در یک محور چوبی به شکل بیضی قرار گرفته اند و برای ضربه زدن به پهلو یا کمر دشمن استفاده می گردد.

سلاح ها، از جمله نیزه، چاقو و چماق مسلح به دندان های کوسه نیز، سرزمین اصلی گینه نو و میکرونزی شناخته شده اند، بعلاوه نیزه ها بخشی از لباس عزاداری در تاهیتی هستند.

از طرفی در شرق، مردم کیریباتی به خاطر خنجرها، شمشیرها و نیزه های ساخته شد از دندان کوسه معروف هستند که در درگیری های مرگبار استفاده می شد. در خصوص دندان های کوسه ای که در بافت های باستان شناسی مایا و مکزیک یافت می شوند نیز، تصور می گردد که برای جنگ های تشریفاتی استفاده می شوند و در در تونگا، آئوتاروآ نیوزلند و کیریباتی دندان های کوسه به عنوان تیغه های خالکوبی شناخته شده است.

در هاوایی، به اصطلاح برش دندان کوسه به عنوان سلاح پنهان و برای بریدن سر مردگان و تمیز کردن استخوان های آنها برای آماده سازی مراسم های تدفین معمولی استفاده می شد.

سایر یافته های باستان شناسی دندان کوسه

تقریباً تمام مصنوعات دندان کوسه ای که در سطح دنیا کشف شده اند به عنوان وسایل تزئینات شناخته شده اند و یا به این صورت تفسیر شده اند. در واقع، دندان های کوسه اصلاح شده و استفاده شده در ابزارها از بافت های باستانی قدیمی یافت شده اند.

یک دندان کوسه ببری منفرد با یک سوراخ از بوانگ مراباک ایرلند مربوط به حدود 39500 تا 28000 سال پیش است. یازده دندان با سوراخ های منفرد از جزیره بوکا نیز مربوط به حدود 9000 تا 5000 سال پیش است و تعداد ناتعیینی از دندان های گاریوالدینو برزیل مربوط به 9400 تا 7200 سال پیش است. با این حال، در هر یک از این موارد، دندان ها احتمالاً زیور آلات شخصی بودند، نه سلاح.

مصنوعات دندان کوسه اندونزیایی که اکنون یافت شده است، با ترکیبی از تغییرات و ردپای میکروسکوپی، نشان می دهد که نه تنها به یک دسته متصل شده اند، بلکه به احتمال زیاد با مراسم یا درگیری جنگی خاصی مرتبط هستند.

  • مار یک تنی از زیر زمین بیرون کشیده شد/ عکس

  • نخستین ساکنان اروپا کجا را برای زندگی انتخاب کردند؟

این دندان های کوسه های سولاوسی چه گوشت انسان و چه حیوان را بریده باشند، می توانند اولین شواهدی را ارائه دهند که نشان می دهد یک کلاس متمایز از تسلیحات در منطقه آسیا و اقیانوسیه بسیار طولانی تر از آنچه فکر می کردیم وجود داشته است.

منبع: phys.org

227323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 آبان 1402 بروزرسانی: 7 آبان 1402 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2093

به "گنجی که در دهان کوسه است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجی که در دهان کوسه است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید