چین؛ برترین الگوی اشتراک واکسن کرونا در دنیا

به گزارش آفتاب صبا، رادیو بین المللی چین نوشت: در شرایطی که کشورهای ثروتمند در حال آنالیز تزریق دوزهای تقویت کننده و بوستر واکسن کرونا به شهروندانشان در ماه جاری میلادی (سپتامبر) هستند، میلیاردها نفر از مردم دنیا در حال توسعه هنوز حتی اولین دوز واکسن ضد کرونای خود را دریافت نکرده اند.

چین؛ برترین الگوی اشتراک واکسن کرونا در دنیا

بیش از نیمی از جمعیت آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به طور کامل واکسینه شده اند در حالیکه رقم واکسیناسیون مردم در آفریقا کمتر از 2 درصد است؛ این بی عدالتی و نابرابری واکسن از دیدگاه تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، به منزله سرافکندگی برای تمام بشریت است.

شکاف بزرگی که در زمینه واکسیناسیون ضد کرونا میان کشورهای فقیر و ثروتمند وجود دارد، به کوشش های ضد اپیدمی جهان آسیب می زند آن هم با توجه به اینکه عامل ابتلا به بیماری کووید-19 همچنان در سراسر جهان در حال توسعه و به سرعت در حال جهش پیدا کردن است.

در چنین شرایطی، چین در رویکردی متناقض با کشورهای پیشرفته ای که نسبت به اشتراک واکسن های ضد کرونای خود با دیگر بخش های جهان اکراه دارند و حتی در حال احتکار دوزهای واکسن کرونا هستند آن هم با وجود احتیاج مبرم جهان در حال توسعه به این واکسن ها که حاصل ملی گرایی واکسن و یا کوته بینی های سیاسی است، تمام کوشش خود را برای یاری ضد کرونایی به کشورهای در حال توسعه به کار گرفته و واکسن های فراوریی خود را در اختیار این کشورها قرار داده و یا به آنها یاری نموده است تا خودشان آنتی ژن و مواد فراوری نماینده پادتن نجات بخش علیه کرونا را فراوری نمایند.

چین در تازه ترین اقدام خود، مواد اولیه لازم برای فراوری واکسن سینوفارم خود را به بلگراد فرستاده و به این ترتیب، صربستان به اولین کشور اروپایی با قابلیت فراوری واکسن ضد کرونای چینی تبدیل شده است.

چین تا به امروز اقدام به تامین بیش از 990 میلیون دوز واکسن برای دیگر کشورها نموده است که این اندازه دوز واکسن، بالاترین رقم در جهان محسوب می گردد؛ این کشور 105 کشور و چهار سازمان بین المللی را از طریق واکسن های کرونای خود تامین نموده و یا در حال تامین واکسن برای آنهاست و صادرات واکسن به بیش از 60 کشور را در دست اجرا دارد؛ چین بعلاوه تجهیزات جلوگیری از اپیدمی کرونا را در اختیار 150 کشور و 13 سازمان بین المللی قرار داده و اقدام به اعزام 37 تیم پزشکی به 34 کشور جهان نموده است.

این رویکرد چین نمادی از طرز تفکر این کشور نسبت به ایجاد جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت است چرا که پکن به خوبی می داند که تا زمانی که همه ایمن نباشند، هیچ کشوری امن نخواهد بود و آنچه در جهت تحقق بخشدن به هدف تعریف شده از سوی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر واکسیناسیون 10 درصدی جمعیت آسیب پذیر کشورها تا سرانجام سپتامبر از نظر اخلاقی ضرورت دارد، یاری رسانی است.

چین با تزریق بیش از 2.1 میلیارد دوز واکسن میان جمعیت خود و مهار اساسی سرعت شیوع داخلی کرونا، در حال تبدیل شدن به یک الگوی مناسب از مراقبت از شهروندان خود و در عین حال یاری به دیگران است؛ در این بین کشورهای ثروتمند باید از چین درس بگیرند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1590

به "چین؛ برترین الگوی اشتراک واکسن کرونا در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین؛ برترین الگوی اشتراک واکسن کرونا در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید