چگونه در چالش های بزرگ خودمان را ببخشیم

به گزارش آفتاب صبا، چه چیزی بخشیدن خودمان را سخت و نشدنی می نماید؟ چرا مردم اغلب به خاطر اشتباهات نسبتاً جزئی خودشان را تنبیه می نمایند؟ احساسی که در این مواقع داریم، احساس گناه و پشیمانی است. عصبانیت، حسادت، شهوت و طمع عواطفی هستند که می توانند منجر به احساس گناه یا پشیمانی بشوند.

چگونه در چالش های بزرگ خودمان را ببخشیم

شرکت کردن در کارهایی که مطابق با باورها و ارزش های ما نیستند هم می توانند منجر به احساس گناه و پشیمانی ما شوند. این در حالی است که بخشش می تواند تأثیر بسزایی روی بهزیستی روان داشته باشد. اگر دیگران را مستحق بخشش می دانیم، خودمان هم باید سزاوار بدانیم.

بهبود شرایط سلامت روانی

دریافتند که استرس، سلامتی روان شناختی و بخشش با هم پیوند قدرتمندی دارند. بخشش می تواند تعدادی از مزایای روان شناختی از جمله کاهش علائم افسردگی و افسردگی را فراهم آورد و استرس را کاهش دهد. در نتیجه افراد ایمنی و انرژی بیشتری را تجربه می نمایند. در نتیجه اگر خودتان را ببخشید، سلامت روان شما بیشتر خواهد بود.

در این زمینه بخوانید:

7 نکته در خصوص شرمندگی از بدن؛ یک خوره به جان افتاده!

50 پشیمانی مشترک در افرادی که به میانسالی می رسند

کاهش مرگ و میر و سلامت جسمانی بیشتر

احساس خصومت و عصبانیت چه در خصوص خودمان باشد و چه در خصوص دیگران و چه در خصوص خودمان باشد پیامدهای جدی منفی برای سلامتی ما دارد به عنوان مثال، در یک مطالعه ارتباط بین عصبانیت و خصومت و شیوع بیشتر بیماری عروقی قلب ارتباط مشاهده شده است. اگر خودتان را نبخشید، احتمال اینکه رنج بکشید و زودتر از جهان بروید زیادتر است!

چگونه خودتان را ببخشید

دقیقاً مانند هر ویژگی انسانی که ما داریم، برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران بخشنده تر هستند. اگر اعتماد به نفس پایینی دارید و تمایل به سرزنش کردن خود دارید، باید این راه را شروع کنید:

یک رویکرد درمانی برای بخشش خود نشان می دهد که چهار عمل اساسی تأثیر مفیدی دارد:

· مسئولیت

· پشیمانی

· ترمیم

· بازسازی

مسئولیت

مسئولیت کارهای خودمان را بپذیریم. با مسئولیت پذیری و پذیرفتن آسیب زد ن به دیگران، می توانیم از احساسات منفی بیش از حدی مثل گناه و پشیمانی بیش از حد جلوگیری کنیم.

با بخشش خود می توانید ارتباطتان با دیگران را بهبود بخشید.

پشیمانی

به خودتان اجازه دهید احساس پشیمانی کنید. احساس گناه همواره اتفاق بدی نیست، بلکه می گذارد در خصوص عواقب کار فکر کنید و همدلانه در پی راهی برای بهبود خودتان باشید.

ترمیم

کارهای خود را اصلاح کنید. یک راه برای گذشتن از گناه این است که برای اصلاح اشتباهات خود کاری کنید. عذرخواهی کنید و در پی دلجویی باشید.

بازسازی

اقدامات مثبتی را پیدا کنید که به شما در پیشبرد حرکتتان یاری خواهد نمود. چگونه می توانید از این تجربه به عنوان یک فرد بهتر بیرون بیایید؟ برای جلوگیری از انجام دوباره همین رفتارها در آینده چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟ فکر کنید و پیش بروید.

محدودیت های رویکرد

الگوی بخشایش که در بالا ذکر شد محدودیت هایی دارد و نمی تواند برای هر فرد و هر موقعیتی اعمال گردد. در بسیاری از مواقع مورد سواستفاده یا حالاتی شده اند که کنترلی روی آن نداشتند. بنابراین روش های دیگری وجود دارد تا فرد بخشش را در خود تقویت کند و نیازمند ارتباط با متخصصان است.

منبع: verywellmind

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1670

به "چگونه در چالش های بزرگ خودمان را ببخشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در چالش های بزرگ خودمان را ببخشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید