چگونه برای کسب وکار، منابع اقتصادی جذب کنیم؟

به گزارش آفتاب صبا، روزنامه جام جم: کارآفرینان از راه کار های گوناگونی برای جذب سرمایه می توانند استفاده نمایند، اما در میان آن ها روش سرمایه گذاری خطرپذیر بیشتر به گوشمان خورده و کمابیش با آن آشنا هستیم.

چگونه برای کسب وکار، منابع اقتصادی جذب کنیم؟

مسئله ای که در مورد استفاده از سرمایه گذاری خطرپذیر وجود دارد، این است که امکان استفاده از این سرمایه گذاری برای بسیاری از کسب وکار های کوچک در ابتدای جهت وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام راه اندازی کسب وکارشان بیشتر روی سرمایه شخصی، پس انداز یا وام های بانکی حساب می نمایند.

براساس مطالعات اجرا شده بیش از 65 درصد کارآفرینان برای سرمایه اولیه کسب وکار نوپایشان روی پس انداز شخصی یا اعضای خانواده شان حساب می نمایند، اما واقعیت این است که راه های بسیار زیادی برای به دست آوردن سرمایه مورد احتیاج برای آغاز کار یا تأمین احتیاج های اقتصادی در طول کار یا حتی برای توسعه کسب وکار وجود دارد.

نکته مهم این است که بیاموزید چطور منابع قابل دسترس را شناسایی کنید و بهترین گزینه را متناسب با اهدافی که دارید از میان آن ها انتخاب کنید. با آنالیز پله به پله راه حل های زیر، مناسب ترین روش تأمین منابع اقتصادی مورد احتیاج را متناسب با شرایط کسب وکار نوپای خود در اوضاع فعلی حاکم بر اقتصاد کشور پیدا کنید.

وام های شخصی

شاید در ابتدای جهت راه اندازی کسب وکار فراهم کردن مدارک مورد احتیاج و ضامن معتبر برای دریافت وام بانکی خیلی آسان نباشد. از سوی دیگر، بازپرداخت آن ها شامل نرخ سود زیادی می گردد که فراهم کردن آن در ابتدای راه اندازی کسب وکاری که هنوز به مرحله سودآوری نرسیده، عملا سخت است.

اما وام های شخصی معمولا ضمانت های ساده تری احتیاج دارند و حتی شرایط بازپرداخت و نرخ سود قابل قبول تری دارند. فقط باید سعی کنید از وام هایی بهره ببرید که تأکید خاصی بر نوع استفاده نداشته باشند. چنین وام هایی می توانند تا حدی مشکل هزینه رهن دفتر کار، تهیه بعضی لوازم و وسایل اولیه مورد احتیاج یا حتی بازاریابی را برایتان تأمین کند.

وام خوداشتغالی

اگر کسب وکارتان به قدری برای هم سرمایه گذاری صندوق نوآوری یا جذب سرمایه از سوی نهاد های دولتی مناسب نباشد می توانید از وام های خوداشتغالی و کارآفرینی بانکی بهره مند شوید. معمولا این وام ها بهره های پایین تری نسبت به وام های تجاری دارند و دوره بازپرداخت شان نسبت به وام های شخصی طولانی تر است. برای درخواست وام های خوداشتغالی باید بتوانید مدارک مورد احتیاج در مورد ثبت رسمی کسب وکارتان را ارائه دهید.

همچنین داشتن خوش حسابی اقتصادی و حساب دارای گردش در دریافت حداکثر میزان این وام ها تأثیرگذار است. البته مبلغ این وام ها خیلی بالا نیست بلکه فقط به عنوان یاری هزینه ای برای گسترش کار می توان از آن ها یاری گرفت. در حال حاضر بعضی صندوق ها و بانک های دولتی این نوع تسهیلات را فراهم می نمایند. حتی بعضی از آن ها بازپرداخت شان پس از یک دوره تعلیق است که کسب وکار توان بازپرداخت را به دست آورده باشد.

سرمایه گذاری جمعی

به عقیده بعضی کارشناسان کسب وکار این روش برای جذب سرمایه اولیه برای راه اندازی یک کسب وکار مناسب نیست؛ زیرا معمولا برای جذب سرمایه جمعی بیشتر از آن که در کار خود حرفه ای باشید باید بتوانید مانند یک بازاریاب حرفه ای کسب وکارتان را به شیوه ای در رویداد های کسب وکاری معرفی کنید، که افراد با اشتیاق حاضر به سرمایه گذاری در آن شوند.

اما واقعیت این است که افرادی که معمولا در این شیوه های سرمایه گذاری شرکت می نمایند می خواهند با اندک سرمایه ای که دارند با سرمایه گذاری پیروز در کسب وکاری سودمند به سود خوبی دست پیدا نمایند؛ بنابراین اغلب راغب نمی شوند بر روی فردی که فقط ایده جذابی دارد و هنوز کاری را پیش نبرده که بتوان با خطرپذیری کمتری از پیروزیت آن مطمئن بود سرمایه گذاری نمایند.

به همین جهت اگر می خواهید سراغ جذب این نوع سرمایه بروید بهتر است از افراد جاافتاده تر یا افراد تأثیرگذار فضای مجازی (اینفلوئنسر) مرتبط با حوزه کاری تان یاری بگیرید تا با تبلیغ کسب وکارتان و ایجاد جریان، جذب مخاطب علاقه مند به سرمایه گذاری بیشتری داشته باشید.

شرکت در رویداد های سرمایه گذاری

پس از راه اندازی کسب وکارتان و رسیدن به شرایط نسبتا پایدار، شرکت در رویداد های سرمایه گذاری کسب وکار ها می تواند یکی از روش های مناسب برای جذب سرمایه مورد احتیاج برای ادامه رشد و توسعه کسب وکارتان باشد. در حقیقت جذب سرمایه در سطح دوم به معنای سرمایه ای است که به شما یاری می نماید تا کسب وکارتان را گسترش دهید.

به عنوان مثال شما کارگاه شیرینی پزی دارید و اکنون پس از دو سال کار کردن درآمدتان به مرحله ای رسیده که علاوه بر تأمین هزینه های جاری درآمد مناسبی را برایتان فراهم نموده است، اما اگر بخواهید این کارگاه و همچنین وسعت کار خود را کمی بزرگ تر کنید و دو کارگر دیگر نیز استخدام کنید، برای تأمین هزینه های مازاد احتیاج به جذب سرمایه گذار خواهید داشت.

اکثر کارآفرینانی که در رقابت های سرمایه گذاری شرکت می نمایند، دید دقیقی نسبت به اعداد و ارقام کسب وکارشان نمی توانند ارائه نمایند. در حالی که برای جذب سرمایه گذار در این رویداد ها باید بتوانید دقیق و با عدد و رقم درخصوص کسب وکارتان صحبت کنید. زمانی که بتوانید به طور تعیین درخصوص میزان درآمدزایی، میزان اثربخشی و سودآوری فعالیت های بازاریابی نسبت به میزان هزینه صرف شده برای آنها، برنامه های توسعه و پیش بینی تأثیرات آن ها به صورت دقیق صحبت کنید، سرمایه گذاران با امنیت خاطر بیشتری حاضر به همکاری و مشارکت در کسب وکارتان خواهند شد.

سرمایه گذاری خطرپذیر

سرمایه گذاری خطرپذیر از جهاتی شبیه جذب سرمایه گذار فرشته برای تأمین احتیاج های اقتصادی کسب وکار است. شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیری در سراسر کشور در حال شکل گیری هستند که تمایل دارند روی شرکت های نوپا و دانش بنیان پرظرفیت سرمایه گذاری نمایند. سرمایه گذاری خطرپذیر، تأمین سرمایه لازم برای شرکت ها و کسب وکار های نوپا و کارآفرین است که مستعد جهش و رشد هستند که البته سرمایه گذاری روی مجموعه های نوپا معمولا با ریسک فراوانی همراه است.

سرمایه گذاران خطرپذیر با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت های کارآفرین را جبران می نمایند و در گروه سهامداران آن ها قرار می گیرند. سرمایه گذار خطرپذیر معمولا می داند اگر در ده شرکت نوپا سرمایه گذاری کند احتمالا هشت شرکت با شکست روبه رو می شوند، اما همان دو شرکت پیروز می توانند بازگشت سرمایه و سودآوری را به دنبال داشته باشند؛ بنابراین شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر پس از ارزیابی شرکت های متقاضی همزمان روی چند مجموعه سرمایه گذاری می نمایند تا مطمئن شوند حداقل در یکی از آن ها سرمایه گذاری پیروزی خواهند داشت. سرمایه گذاران در ازای پولی که سرمایه گذاری می نمایند، سهام آن شرکت را می گیرند و در سود و زیان شرکت ها سهیم می شوند.

یادتان باشد مهم ترین عامل برای رشد و رونق کسب وکار، تأمین منابع اقتصادی مکفی است. شاید فکر کنید راه اندازی کسب وکاری کوچک، اما با هزینه شخصی بسیار به صرفه تر از کسب وکاری است که با منابع اقتصادی مانند وام و سرمایه گذاری تغذیه می گردد، اما این طرز فکر در دنیای کسب وکار امروزی جایگاهی ندارد، زیرا در دنیای پر رقابت امروز ایده ای پیروز خواهد شد که در زمان مناسب بتواند به بهترین شکل در مکان مناسب ارائه گردد و این موضوع قطعا احتیاجمند سرمایه ای فراتر از پس انداز شخصی خواهد بود!

دریافت وام از منابع خصوصی

در صورتی که شرایط مورد احتیاج برای دریافت وام بانکی را نمی توانید فراهم کنید یکی از بهترین گزینه ها استفاده از تسهیلات خصوصی است. در حال حاضر شتاب دهنده های بسیاری در سطح کشور مشغول فعالیت هستند که با سرمایه خصوصی کار می نمایند و خدمات متنوعی را به کسب وکار های نوپا و فناورانه ارائه می دهند.

علاوه بر یاری هزینه های اقتصادی مورد احتیاج برای مخارج گوناگون، این مراکز می توانند با تخصیص فضای کار مشکل اقتصادی اجاره محل کار را نیز برطرف نمایند. این مجموعه های حمایتی معمولا خدمات مشاوره ای و آموزشی نیز برای اعضای خود فراهم می نمایند که می تواند کسب وکار را چندین قدم بدون صرف هزینه پخته تر و در واقع با افزایش دانش و آگاهی کارآفرینان صرف هزینه در مجموعه های کسب وکاری را هدفمندتر کند. همچنین در شرایط سختی که هر کسب وکار نوپایی با آن روبه رو می گردد از شما محافظت و پس از رسیدن به تعادل مورد احتیاج شما را برای مستقل شدن آماده می نمایند.

جذب فرشته های سرمایه گذار

جذب سرمایه گذار بزرگ برای رشد و توسعه کسب وکار نسبت به وام های کسب وکاری این مزیت را دارد که نگرانی بابت بازپرداخت پول نخواهید داشت. اگرچه بسیاری از کارآفرینان این تصور را دارند که نباید کسب وکارشان را با کسی شریک شوند، اما براساس مطالعات اجرا شده جذب سرمایه گذار یکی از بهترین روش ها برای تأمین سرمایه مورد احتیاج برای رشد و توسعه کسب وکار های کوچک است.

زمانی که سرمایه گذار روی کسب وکارتان سرمایه گذاری کند علاوه بر این که توانسته اید منابع اقتصادی مورد برآورد برای فعالیت کسب وکارتان را فراهم کنید، از آنجا که سرمایه گذار همیشه به دنبال بازگشت سرمایه و سودآوری سرمایه گذاری اش خواهد بود از تمام شبکه های ارتباطی و تجربیاتی که در دنیای کسب وکار به دست آورده به نفع رشد و توسعه بیشتر کسب وکارتان استفاده می نماید. در نتیجه شانس بقا و رشد کسب وکارتان چند برابر خواهد شد.

سرمایه گذاران فرشته معمولا افراد خبره و باتجربه در دنیای کسب وکار هستند که علاوه بر داشتن شبکه های ارتباطی گسترده، با ارائه تجربیات شان به رشد و توسعه کسب وکار های نوپا یاری می نمایند یا به عبارت دیگر زیر بال و پرشان را می گیرند تا زیست بوم کسب وکاری کشور فعال و پویا گردد و رونق گیرد. این افراد معمولا افراد خطرپذیری هستند، اما برای جلب نظرشان باید بتوانید به اندازه کافی قانع شان کنید که کسب وکارتان ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت. اگر بتوانید خود را به خوبی به آن ها اثبات کنید، آن ها تمام کوشش شان را برای یاری به رشد کسب وکار به کار می گیرند.

تأمین سرمایه از نهاد های دولتی

حمایت های دولتی و حتی استفاده از طرح مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی هرقدر هم قابل توجه نباشد، می تواند تا حدی از احتیاجهایتان را تا زمانی که بتوانید سرمایه گذار قدرتمند خصوصی برای کسب وکارتان بیابید، تأمین کند. در حال حاضر روش های گوناگونی برای حمایت از کسب وکار های نوپا و دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری فراهم شده است.

این مجموعه با تسهیل فرایند اداری براساس شرایط کسب وکار از روش های حمایتی متنوعی مانند تسهیلات مناسب با بهره کمتر، هم سرمایه گذاری یا یاری هزینه رهن محل کار به کارآفرینان ارائه خدمات می نماید. همچنین اگر کسب وکارتان در جهت برطرف احتیاج های کشور یا نهاد خاصی باشد می توانید با ارائه طرح خود از بودجه های حمایتی یا سایر تسهیلات در نظر گرفته شده بهره مند شوید.

به عنوان مثال در حال حاضر شرکت های خودروسازی بزرگ کشور در زمینه تأمین بعضی از قطعات وارداتی خود به شرکت های دانش بنیان اعلام احتیاج نموده اند و از مجموعه هایی که قادر به ساخت آن ها باشند حمایت های خوبی می نمایند.

منبع: برترین ها
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 374

به "چگونه برای کسب وکار، منابع اقتصادی جذب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه برای کسب وکار، منابع اقتصادی جذب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید