چشم ها علائم طولانی کرونا را نشان می دهند

به گزارش آفتاب صبا، تحقیقات نو نشان می دهد پزشکان علائم کرونای طولانی مدت را می توانند از طریق چشم بیماران متوجه شوند.

چشم ها علائم طولانی کرونا را نشان می دهند

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا می تواند باعث ایجاد عواقب طولانی مدت سلامت جسمی و روانی در افراد شود. این پیامدها که در حال حاضر به نام کرونای طولانی مدت شناخته می شود، نگرانی های بسکمک را برای سیستم های بهداشت و درمان ایجاد می کند.

کرونای طولانی مدت به طیف مختلفی از علائم ناتوان کننده از جمله مه مغزی، سردرد، خستگی، ریزش مو، از دست دادن حس بویایی و چشایی و موارد دیگر اشاره دارد که حداکثر 30 درصد از بیماران مدت زیادی پس از بهبودی آنها را تحمل می کنند. (مه مغزی معمولاً با احساس گیجی، فراموشی و نداشتن تمرکز همراه است).

بسکمک از این ناراحتی ها و علائم همیشه در ظاهر آشکار نیستند، اما طبق یک مطالعه نو کرونای طولانی مدت درواقع در چشم بیماران قابل تشخیص است.به گفته محققان کرونای طولانی مدت به شکل آسیب عصبی در قرنیه قابل مشاهده است. قرنیه (Cornea) لایه نازک و شفافی است که در بخش جلویی چشم قرار گرفته است و عنبیه و مردمک را می پوشاند.

آسیب عصبی در قرنیه را می توان با یک روش لیزری غیرتهاجمی به نام میکروسکوپ کانفوکال قرنیه (CCM) تشخیص داد که از طریق محققان برای شناسایی ناهنجاری های قرنیه مرتبط با طیف وسیعی از بیماری ها مانند آسیب عصبی ناشی از دیابت، اِم اِس (Multiple Sclerosis) و فیبرومیالژی (fibromyalgia یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) استفاده شده است.

گروهی از محققان از همان تکنیک استفاده کرند تا ببینند آیا روش میکروسکوپ کانفوکال قرنیه می تواند آسیب عصب قرنیه و افزایش سلول های دندریتیک (Dendritic cells نوعی از سلول های سیستم ایمنی) را در موارد کرونای طولانی مدت تشخیص دهد.

آنها نتایج 40 بیمار مبتلا به عفونت قبلی COVID-19 را با مشاهدات میکروسکوپ کانفوکال قرنیه از 30 فرد سالم که هرگز به این بیماری مبتلا نبودند مقایسه کردند.

به گفته محققان، روش مذکور می تواند برای نشان دادن کرونای طولانی مورداستفاده قرار گیرد؛ درواقع محققان با اسکن قرنیه زیرمجموعه ای از افراد کرونایی (بیمارانی که علائم عصبی مداوم را پس از بهبود از ویروس گزارش کردند) دریافتند فیبر عصب قرنیه آنها نسبت به افراد سالم بیشتر آسیب دیده یا از دست رفته است. همچنین سلول های دندریتیک بیشتری دارند.

این مطالعه به سرپرستی گلفیدان بیتیرگن از دانشگاه نجم الدین اربکان ترکیه اجرا شده است. وی در مقاله می نویسد: تا آنجا که ما می دانیم، این اولین مطالعه ای است که از دست دادن عصب قرنیه و افزایش تراکم سلول های دندریتیک در بیمارانی که از COVID-19 بهبود یافته اند را گزارش می دهد، به ویژه در افرادی که دارای علائم مداوم با کرونای طولانی مدت هستند.

اگرچه این مطالعه تنها در یک مقیاس کوچک اجرا شده و نمی تواند به طورقطع تأیید کند که کرونا باعث چنین ناهنجاری هایی در بیماران شده، اما شواهد دیگری هم وجود دارد که کرونا می تواند منجر به مسائل عصبی و نوروپاتی می شود.

این ناهنجاری ها می تواند به دلیل اختلالات احتمالی در رشد فیبر عصبی سالم باشد و منجر به افزایش سلول های دندریتیک شود که به نام بخشی از پاسخ ایمنی ما فراخوانده می شوند.

محققان معتقدند این یافته ها با یک فرایند ایمنی و التهابی ذاتی که با جابه جایی و تجمع سلول های دندریتیک در قرنیه مرکزی در برخی شرایط مشخص می شود، مطابقت دارد. به گفته محققان: مطالعه بیشتر در مورد تغییر نسبی چگالی سلول های دندریتیک بالغ و نابالغ و اعصاب قرنیه در بیماران مبتلا به کووید-19 در طول زمان ممکن است بینش در مورد مسیرهای ایمنی و التهابی در تخریب عصب را ارائه دهد.

با توجه به این نتایج، بیمارانی که مبتلا به موارد شدیدتر COVID-19 بودند، تمایل به آسیب عصبی قرنیه بیشتری داشتند. بنابراین ممکن است ناهنجاری های چشمی نشان داده شده در این مطالعه، همه از نحوه و شدت بیماری در بیماران نشئت گرفته باشد.

همان طور که این گروه اذعان می کند، تحقیقات بیشتری با گروه های بزرگ تر برای پیگیری این رهیافت های اولیه موردنیاز است، اما در حال حاضر این مطالعه یک مثال دیگر است که چگونه سلامت چشم با سلامت بیشتر ما ارتباط دارد.

به همین دلیل است که تکنیک هایی مانند میکروسکوپ کانفوکال قرنیه می توانند نویدبخش کمک های تشخیصی آینده باشند.

محققان می گویند: میکروسکوپ کانفوکال قرنیه ممکن است از نظر بالینی به نام یک آزمایش سریع چشم پزشکی برای ارزیابی بیماران مبتلابه کرونای طولانی مفید باشد. این یافته ها در نشریه علمی British Journal of Ophthalmology منتشر شده است.

درمجموع برخی از گزارش ها نشان داده درصدی از افراد کرونای طولانی مدت را (به مدت 6 الی 8 ماه) تجربه می کنند و این مورد در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

منبع: آنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1560

به "چشم ها علائم طولانی کرونا را نشان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم ها علائم طولانی کرونا را نشان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید