پرتاب ماهواره پارس 1 در سه ماهه اول سال 99 ، مشارکت دانشگاه های ایران در پروژه ماهواره های دانشجویی کوچک

به گزارش آفتاب صبا، رییس پژوهشگاه فضایی ایران درباره مشارکت دانشگاه های کشور در ساخت پروژه ماهواره های دانشجویی کوچک و پرتاب ماهواره پارس یک توضیح داد.

پرتاب ماهواره پارس 1 در سه ماهه اول سال 99 ، مشارکت دانشگاه های ایران در پروژه ماهواره های دانشجویی کوچک

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حسین صمیمی، رییس پژوهشگاه فضایی ایران صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری برگزار گشت، با اشاره به همکاری های بین المللی این پژوهشگاه گفت: طراحی و ساخت ماهواره های کوچک از جمله برنامه هایی است که کشورهای مختلفی از جمله ایران ، پاکستان و ترکیه را درگیر کرده است.

وی اضافه نمود: مطابق این پروژه، دانشگاه های ما مثل شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر زیرسیستم های مختلف ماهواره های کوچک را طراحی می کنند. سپس پژوهشگاه فضایی با توسعه آنها و محصولات شرکت های خصوصی امیدوار است بتوانیم شاهد حضور زیرسیستم ها در ماهواره نهایی باشیم.

به گفته صمیمی، در صورتی که زیرسیستم های طراحی و ساحته شده از سوی دانشگاه های ما در ماهواره نهایی جای گیری شود قدم بزرگی برای کشور خواهد بود.

وی از برنامه پرتاب ماهواره پارس یک برای سه ماهه اول سال 99 خبر داد و گفت: اولین پرتاب ماهواره مربوط به ماهواره ظفر است که سازمان فضایی و وزارت دفاع در جریان زمانبندی پرتاب آن هستند.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه قدم های خوبی برای توسعه دانش فضایی و سرریز دانش فضایی برداشته شده است، مطرح نمود: از هفته پژوهش سال قبل تا به امروز توانسته ایم 49 مقاله isi و 16 مقاله کنفرانسی و 16 ثبت اختراع داشته باشیم که ثبت اختراع در بحث پژوهش های کاربردی برای ما بسیار ارزشمند است.

صمیمی با بیان این که این پروژه با همکاری دانشگاه های امیرکبیر، خواجه نصیر و شریف اجرایی می شود، اظهار کرد: تلاش داریم تا زیرسیستم هایی که در پژوهشگاه ها و یا شرکت های دانش بنیان ساخته شدند، در این پروژه ها استفاده شوند.

وی اظهار داشت: برای آنکه ماهواره ها از مدار 400 کیلومتر به 7000 کیلومتر برسند، نیاز به موتورهای پرقدرت دارند، از این رو روی طراحی و تولید موتورهای پرقدرت و سبکی که درصد عمده ای از فعالیت آن ها بر تولید انرژی باشد کار کردیم و پروژه ای تحت عنوان خانواده موتورهای فضایی آرش درحال انجام است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران اضافه نمود: در پروژه خانواده موتورهای فضایی به نام آرش از توان علمی دانشگاه ها استفاده شده است و بستر تست این موتور (ساخت این بستر به عنوان شبیه ساز خلا بسیار فدم بزرگی است) با موفقیت اجرا شده است.

صمیمی گفت: ساخت بستر و همچنین موتورهای فضایی پرقدرت و سبک گام بزرگی در این پژوهشگاه به شمار می رود.

وی با اشاره به موفقیت محققان این پژوهشگاه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز مواد ممنوعه، گفت: این محققان با طراحی این دستگاه قادر هستند مواد ممنوعه و منفجره و همچنین مواد مخدر را شناسایی کنند. این محصول در حال حاضر مورد توجه مراکز نظامی و امنیتی قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه، یادآور شد: در زمینه بالون های ارتباطی و مخابراتی توافقاتی را با شرکت ارتباطات زیر ساخت داریم ودرواقع سفارش طراحی و تولید 10 بالون مخابراتی گرفته شده و 5 مورد آن برای کمیته پدافند غیر عامل و مابقی در سازمان زیر ساخت هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 425

به "پرتاب ماهواره پارس 1 در سه ماهه اول سال 99 ، مشارکت دانشگاه های ایران در پروژه ماهواره های دانشجویی کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب ماهواره پارس 1 در سه ماهه اول سال 99 ، مشارکت دانشگاه های ایران در پروژه ماهواره های دانشجویی کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید