نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد

به گزارش آفتاب صبا، چارلز تالیافرو معتقد است که علیرغم دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه 1960 ، نابرابری نژادی قابل توجهی در سراسر کشور آمریکا وجود دارد.

نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، معترضان در بیش از 20 شهر آمریکا در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید مرد سیاهپوستی که 4 روز پیش قربانی خشونت نژادپرستانه پلیس شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا شد، به خیابان ها آمده اند.

اخیراً تصاویری مبنی بر به آتش کشیده شدن پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس منتشر شد. شرایط در این شهر به حدی وخیم است که فرمانداری مجبور به اعلام حالت اضطراری و توسل به گارد ملی برای سرکوب موج اعتراضات شد.

همزمان، در ایالت جورجیا نیز ناآرامی ها در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا ادامه دارد و فرمانداری مجبور به اعلام شرایط اضطراری شده است. معترضان خشمگین در شهر آتلانتای این ایالت، چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند.

دامنه اعتراضات به واشنگتن هم رسیده و تظاهرکنندگان با تجمع در پارک لافایت که مقابل کاخ سفید واقع شده است، برای مدت کوتاهی تردد کارمندان به دفتر مرکزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مسدود کردند. این اعتراضات در 20 شهر آمریکا ادامه دارد و حاکی از عدم اجرای عدالت و برابری در جامعه آمریکایی و ظلم و ستم علیه رنگین پوستان این کشور است.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در پیامی توئیتری در واکنش به اعتراضات شب گذشته مقابل کاخ سفید خاطرنشان کرد: کار دیشب سرویس مخفی آمریکا در کاخ سفید عالی بود.

در گفتگو با پروفسور چارلز تالیافرو فیلسوف مطرح دین معاصر، به این موضوع پرداخته است که در ادامه به صورت مشروح این گفتگو آمده است.

چارلز تالیافرو استاد دانشگاه های آکسفورد، هاروارد، کلمبیا، پرینستون و نوتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه سوتای آمریکاست. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می آید و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکا به شمار می آید.

*متعاقب کشته شدن یک مرد سیاهپوست در مینیاپولیس این شهر صحنه اعتراضات به این اقدام پلیس شده است. دلایل این برخوردهای پلیس آمریکا با رنگین پوستان و به ویژه سیاهپوستان چیست؟

متأسفانه، علیرغم دستاوردهای جنبش حقوق مدنی در دهه 1960 و دو دوره ریاست جمهوری یک فرد افریقا آمریکایی، نابرابری نژادی قابل توجهی در سراسر کشور امریکا وجود دارد. آمریکا آفریقایی ها کننده زیادی در دولت ندارند - به ویژه در دولت فعلی و سنا تحت کنترل جمهوری خواهان می باشد و ثروت در ایالات متحده آمریکا به طور نامتناسب از سفید پوستان، به ویژه مردان سفید پوست حمایت می کند. بنابراین، بستر نارضایتی حتی عصبانیت از نابرابری نژادی در این کشور به وفور وجود دارد. کشتار وحشتناک و فجیع توسط پلیس را به آن اضافه کنید. مرد سیاه پوست غیر مسلح، بدون مقاومت در 25 مه به قتل رسید و موجی از اعتراضات را ایجاد نمود که شهرهای سراسر ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داد. هنوز شواهد و مدارکی از اختلاف مهم بین افراد متحد رنگین پوست و سفید پوست که به قتل ناعادلانه و احتکار اعتراض می کنند وجود دارد و افرادی هستند که خیلی از قتل ناراحت نیستند، زیرا آنها از این مناسبت برای غارت و از بین بردن اموال، گاه به دلیل شرارت، گاه به دلیل تشنگی برای هرج و مرج استفاده می کنند. من از نزدیک شاهد بوده ام که جوانان سفیدپوست اتومبیل را سرقت می کنند. آنها مطمئناً این کار را برای اعتراض به یک قتل ناعادلانه انجام نمی دهند.

*ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم با توئیتی که متعاقب این حادثه منتشر کرد معترضان را بیشتر عصبانی کرد تا جایی که توئیتر ناگزیر شد توئیت او را پنهان کند. دلیل رویکرد نژادپرستانه ترامپ چیست؟

ترامپ برای پایگاه خود جذاب است: پایگاه متشکل از شهروندان سفید پوست عصبانی و گاه ترسیده که می خواهند از زور برای تأیید و تقویت قدرت خود استفاده کنند. ترامپ امروز یا گذشته از حمایت بسیار کمی در بین آمریکایی آفریقایی ها برخوردار است. دیدن وسواس ترامپ با حمله و معکوس کردن کار اوباما از نظر نژادی سخت نیست و باعث می شود به زمانی بازگردیم که ترامپ شروع به سوال کرد: آیا اوباما یک رئیس جمهور مشروع بود با توجه به اینکه وی در آمریکا به دنیا نیامده اما دروغ گفته بود.

*با توجه به اینکه برای ترامپ سبد رأی برای انتخابات مهم است به نظر می رسد او احساس می کند با اظهارات نژادپرستانه می تواند سفیدپوستانی که رویکردهای نژادی هم دارند را بیشتر جذب خود کند. ارزیابی شما چیست؟

موافقم. بسیاری اظهار داشته اند که شعار انتخاباتی قبلی ترامپ یعنی آمریکای دوباره بزرگ می تواند توسط پایگاه وی اینگونه تعبیر شود آمریکای دوباره سفید پوست.

*یکی از خطراتی که متوجه آمریکاست، چند فرهنگ گرایی حاکم بر این کشور است که لیبرالیسم نتوانسته راه حلی برای آن بیاید. چرا این کشور نتوانسته راهی برای این چندفرهنگ گرایی بیابد و مهاجران و اقلیت های زبانی، نژادی و مذهبی را جذب فرهنگ مسلط آمریکایی کند؟

این سوالی عالی است. من فکر می کنم ایالات متحده آمریکا تقریباً همیشه تنش هایی بین جمعیت متنوع خود داشته است. به یک معنا، حداقل دو روایت در تاریخ ما وجود دارد. یکی از این روایت ها بعضاً استثناگرایی آمریکایی خوانده می شود: طبق این روایت ایالات متحده نسبت به سایر ملل برتر است و در تاریخ دنیای منحصر به فرد است. مورد دیگر خودآگاهی کمتر چاپلوسانه است: ایالات متحده آمریکا در میان پدیده برده داری و بدگمانی ها در مورد اقلیت ها تأسیس شد. با این وجود، در میان بنیانگذاران آمریکا آرمان هایی وجود داشته است که طرفدار عدالت و ضد برده داری بودند - به عنوان مثال رئیس جمهور آدامز. بیایید امیدوار باشیم که این آرمان ها در آینده غالب شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 839

به "نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابرابری قابل توجهی در آمریکا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید