موافقت با طرح تحقیق و تفحص از شرکت کفش ملی

به گزارش آفتاب صبا، خبرگزاری خبرنگاران- نمایندگان مجلس با طرح تحقیق و تفحص از کفش ملی و نحوه مدیریت شرکت ها و اموال بازنشستگان در مجموعه شرکت های (هلدینگ) آتیه صبا موافقت کردند.

موافقت با طرح تحقیق و تفحص از شرکت کفش ملی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از خانه ملت، کنندگان مجلس در نشست علنی امروز با 113 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 217 کننده حاضر در صحن، با طرح تحقیق تحقیق و تفحص از کفش ملی و نحوه مدیریت شرکت ها و اموال بازنشستگان در مجموعه شرکت های (هلدینگ) آتیه صبا موافقت کردند.

آقای عباس مقتدایی به عنوان کننده درخواست کننده این تحقیق و تفحص در تشریح دلایل خود گفت: صندوق بازنشستگی کشوری دارای 5 هلدینگ می باشد که بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده و یکی از این هلدینگ ها شرکت آتیه صبا است.

کننده مردم اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: شرکت های زیرمجموعه هلدینگ آتیه صبا در زمینه های مختلفی اعم از صنعت و معدن، حمل و نقل، گردشگری و صنایع غذایی فعالیت می کنند که برای معین شدن وسعت آن چند نمونه را عنوان می کنم.

وی اضافه نمود: یکی از مجموعه های زیرنظر هلدینگ آتیه صبا، هواپیمایی آسمان است. همچنین این شرکت دارای 50 هتل 3 یا 4 ستاره در سطح کشور است که در سال 96 و در دورانی که کرونا وجود نداشت، 3 میلیارد تومان ضررده بوده اند. این در حالی است که این مجموعه ها می خواهند منافع بازنشستگان را تامین کنند.

آقای مقتدایی شرح داد: زمانی شرکت کفش ملی بیش از 12 هزار نفر را مشغول به کار کرده بود، اما در حال حاضر با توجه به گزارشات موجود، حتی زمین آن نیز فروخته شده و محصولات این شرکت در کارخانجات دیگری تولید شده و تنها برای فروش به فروشگاه های کفش ملی ارسال می شود. از این رو شرکت کفش ملی تقریباً از بین رفته و نابود شده است.

این کننده مجلس یازدهم اضافه نمود: بیشتر زیرمجموعه های هلدینگ آتیه صبا در حال حاضر زیان ده هستند، از این رو تحقیق و تفحص از مجموعه مذکور موجب شده امیدی در دل بازنشستگان به وجود آید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: براساس گزارشات موجود در هیات مدیره هلدینگ آتیه صبا از جانب وزارت صمت، عزل و نصب هایی اجرا شده است. همچنین علی رغم اینکه مدیران این مجموعه حقوق های نجومی دریافت می کنند، نتوانسته اند شرکت های زیان ده را به سودده تبدیل کنند، لذا لازم است موضوع تحقیق و تفحص از مجموعه مذکور مطرح شود.

لازم به ذکر است مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون مالی مجلس، گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص تحقیق و تفحص از هلدینگ آتیه صبا را به شرح زیر قرائت کرد. در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، موضوع درجلسه رسمی مورخ 1399/10/9 کمیسیون که با حضور 17 نفر حاضرین از کنندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محور های ذیل به تصویب رسید.

متن تحقیق و تفحص:

بازنشستگان عزیز کشور از اقشار مهمی هستند که در مباحث مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته اند. با عنایت به اینکه معیشت بازنشستگان اهمیت بالایی برای کنندگان مجلس و همه دلسوزان کشور دارد، حراست و حفاظت از اموال آنان همواره در اولویت است. اگر اموال متعلق به بازنشستگان کشور در راستا درست بکارگرفته و به خوبی مدیریت شود، می تواند سود سرشاری برای کشور و بازنشستگان داشته باشد. در مقابل اگر مدیریت نامطلوبی شکل گیرد، می تواند باعث ضربه به کشور و همچنین قشر عزیز و زحمت کش بازنشسته شود.

شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا مسئولیت بخشی از اموال مهم بازنشستگان کشور را در اختیار دارد. برای مثال، کارخانه کفش ملی که متعلق به بازنشستگان است، نامی پرآوازه در بین مردمان ایران زمین است.

این کارخانه در سالیان گذشته در جهت پرداخت بدهی دولت، به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

کارخانه کفش ملی در دولت های مختلف دچار مسائل عدیده ای؛ شد و مورد بی لطفی و بی توجهی قرار گرفت. بازنشستگان و فعالان رسانه ای بار ها در این خصوص ابراز نگرانی کردند که چه شده است که کارخانه ای که روزی دارای هزاران کارگر بود و در تولید کشور نقش بسزایی داشت، الان بگونه ای شده است که حتی کارخانه و ماشین آلاتی ندارند. در صورتیکه با نشان تجاری (برند) مشهور این شرکت می توانست در حوزه بین الملل دارای شعبات متعدد باشد.

این کارخانه با آن نام و آوازه و ظرفیتی که داشت، می توانست نقش بسزایی در سودآوری برای بازنشستگان و همچنین خدمت به تولید کشور داشته باشد.

ضرورت دارد معین شود که چرا این دارایی های مطرح و مهم بازنشستگان، مورد بی توجهی قرار گرفته و چه افرادی و چه سیاست هایی باعث بوجود آمدن چنین شرایطی برای شرکت هایی همچون کفش ملی شده اند.

این ظرفیت می توانست خدمت بزرگی به ایجاد اشتغال و تولید ملی کند، اما دقیقا برعکس عمل شده و صرفا هم اکنون این کارخانه خریدار کفش های سایر تولیدی هاست. شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا که مدیریت شرکت های مختلفی همچون کفش ملی را برعهده دارد، در خصوص مدیریت سایر شرکت ها نیز عملکرد مطلوبی نداشته است و ضرورت دارد عملکرد این هلدینگ که دارایی بازنشستگان در اختیارش می باشد، مورد بررسی ویژه و تحقیق و تفحص قرار گیرد.

سوال اصلی: بازنشستگان عزیز کشور از اقشار مهمی هستند که در مباحث مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته اند. با عنایت به اینکه معیشت بازنشستگان اهمیت بالایی برای کنندگان مجلس و همه دلسوزان کشور دارد، حراست و حفاظت از اموال آنان همواره در اولویت است. اگر اموال متعلق به بازنشستگان کشور در راستا درست بکارگرفته و به خوبی مدیریت شود، می تواند سود سرشاری برای کشور و بازنشستگان داشته باشد. در مقابل اگر مدیریت نامطلوبی شکل گیرد، می تواند باعث ضربه به کشور و همچنین قشر عزیز و زحمت کش بازنشسته شود. هلدینگ آتیه صبا مسئولیت بخشی از اموال مهم بازنشستگان کشور را در اختیار دارد. برای مثال، کارخانه کفش ملی که متعلق به بازنشستگان است، نامی پرآوازه در بین مردمان ایران زمین است. کارخانه کفش ملی در دولت های مختلف دچار مسائل عدیده ای شد و مورد بی لطفی و بی توجهی قرار گرفت. بازنشستگان و فعالان رسانه ای بار ها در این خصوص ابراز نگرانی کردند که چه شده است که کارخانه ای که روزی دارای هزاران کارگر بود و در تولید کشور نقش بسزایی داشت، الان بگونه ای شده است که حتی کارخانه و ماشین آلاتی ندارند. در صورتیکه با نشان تجاری (برند) مشهور این شرکت می توانست در حوزه بین الملل دارای شعبات متعدد باشد. این کارخانه با آن نام و آوازه و ظرفیتی که داشت، می توانست نقش بسزایی در سودآوری برای بازنشستگان و همچنین خدمت به تولید کشور داشته باشد. ضرورت دارد معین شود که چرا این دارایی های مطرح و مهم بازنشستگان، مورد بی توجهی قرار گرفته و چه افرادی و چه سیاست هایی باعث بوجود آمدن چنین شرایطی برای شرکت هایی همچون کفش ملی شده اند. این ظرفیت می توانست خدمت بزرگی به ایجاد اشتغال و تولید ملی کند. شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا که مدیریت شرکت های مختلفی همچون کفش ملی را برعهده دارد، در خصوص مدیریت سایر شرکت ها نیز عملکرد مطلوبی نداشته است و ضرورت دارد عملکرد این هلدینگ که دارایی بازنشستگان در اختیارش می باشد، مورد بررسی ویژه و تحقیق و تفحص قرار گیرد.

سوالات فرعی:

عملکرد و نحوه مدیریت شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا درخصوص شرکت های زیرمجموعه

عملکرد مالی، فعالیت های تخصصی و قرارداد های کلان شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و شرکت های زیر مجموعه همچون کفش ملی

بررسی صورت های مالی آتیه صبا و شرکت ها از جمله کفش ملی

بررسی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران عامل، هیات مدیره ها، معاونین، مشاوران و تجارب کاری، مدارک تحصیلی و حقوق مزایای ایشان توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا

بررسی آیین نامه های اداری و استخدامی و چگونگی بکارگیری و قطع همکاری با افراد

بررسی شرایط اموال و مستغلات آتیه صبا و شرکت های زیر مجموعه از جمله کفش ملی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1440

به "موافقت با طرح تحقیق و تفحص از شرکت کفش ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت با طرح تحقیق و تفحص از شرکت کفش ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید