مرموزترین هیولایی باستانی دریایی با دهانی غول پیکر، اما جثه ای کوچک

به گزارش آفتاب صبا، راسل انگلمن، دانشجوی فارغ التحصیل دیرینه شناسی از دانشگاه کیس وسترن رزرو در اوهایو، می گوید: سال ها تخمین زده می شده است که طول دانکلئوستئوس 5 تا 10 متر بوده است، اما به نظر می رسد که هیچ کس این موضوع را به صورت آماری آنالیز یا آزمایش نکرده باشد.

مرموزترین هیولایی باستانی دریایی با دهانی غول پیکر، اما جثه ای کوچک

برای محققانی که سعی می نمایند میزان ماهی های زره پوش باستانی را از اواخر دوره دونین (تقریباً 382 تا 358 میلیون سال پیش) شناسایی نمایند، مسئله ای وجود دارد؛ فقط قسمت های زره پوش اطراف سر آن ها در فسیل ها حفظ شده است.

محققان کوشش کردند تا با استفاده از سنگواره هایی که از دیگر آبزیان باستانی به جای مانده است، میزان این ماهی زره پوشرا تخمین بزنند؛ تجزیه و تحلیل تازه داده های مطالعات قبلی نشان می دهد که ابعاد این ماهی های ماقبل تاریخ را نمی توان بر اساس میزان کوسه های امروزی قضاوت کرد، که یکی از روش هایی است که برای پر کردن شکاف های دانش علمی استفاده شده است.

راسل انگلمن، دانشجوی فارغ التحصیل دیرینه شناسی از دانشگاه کیس وسترن رزرو در اوهایو، می گوید: سال ها تخمین زده می شده است که طول دانکلئوستئوس 5 تا 10 متر بوده است، اما به نظر می رسد که هیچ کس این موضوع را به صورت آماری آنالیز یا آزمایش نکرده باشد.

با نگاهی دوباره به داده های چهار فسیل دانکلئوستئوس و صد ها گونه ماهی زنده، به ویژه از نظر رابطه بین میزان گیری های داخلی و خارجی دهان و میزان کلی، انگلمن دریافت که تخمین های قبلی احتمالاً بسیار بزرگ نمایی شده است.

اگر ماهی ماقبل تاریخ به میزان ای که قبلاً تصور می شد بزرگ بود، در مقایسه با سرش بدنی دراز و غیرمعمول داشت، علاوه بر این، میزان محاسبه شده آبشش ها احتمالاً برای ماهی ها کوچک تر از آن بوده که به درستی نفس بکشد.

تحقیقات تازه نشان می دهد که احتمال بیشتری دارد که گونه های دانکلئوستئوس در مقایسه با دهان های بازشان بدن کوتاه تری داشته باشند، با نسبت هایی بین میزان سر و میزان بدن که با آنچه در کوسه های امروزی می بینیم مطابقت ندارد.

انگلمن می گوید: اغلب تصور می گردد که دانکلئوستئوس مانند یک کوسه سفید بزرگ عمل می نماید، اما با توجه به اطلاعات بیشتر در خصوص این ماهی، ممکن است دقیق تر باشد که آن را ترکیبی از کوسه، هامور، افعی ماهی، ماهی تن و پیرایبا توصیف کنیم.

در تجزیه و تحلیل دوم که روش تازه ابداع شده خود را برای تخمین میزان بدن در معرض آزمایش قرار می دهد، انگلمن پیش بینی می نماید که بزرگ ترین دانکلئوستئوس تنها تا حدود 4 متر طول داشته است.

درک اینکه این جانوران زیر آب چقدر بزرگ بوده اند برای درک چگونگی زندگی میلیون ها سال پیش بسیار مهم است. میزان یک ماهی بر همه چیز تأثیر می گذارد، از زیستگاه تا تکامل آن تا ماهی های دیگری که از آن ها تغذیه می نماید.

انگلمن، که تخمین می زند یک دانکلئوستئوس بالغ احتمالاً 22.9 کیلوگرم گوشت را در یک بار خوردن گاز گرفته است، می گوید: میزان دهان احتمالاً بزرگترین عامل در مشخص بزرگترین طعمه ای است که یک ماهی می تواند بخورد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2029

به "مرموزترین هیولایی باستانی دریایی با دهانی غول پیکر، اما جثه ای کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرموزترین هیولایی باستانی دریایی با دهانی غول پیکر، اما جثه ای کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید