فساد مالی به سینما حقیقت هم رسید ، روزگار یک چهل ساله

به گزارش آفتاب صبا، تا امروز فیلمسازان بسیاری با دیدگاه ها و جناح بندی های سیاسی مختلف، هر یک اقدام به ساخت فیلم هایی نموده و نسبت به وقوع اتفاقاتی در کشور هشدار داده اند؛ از توضیح شرایط اجتماعی تا فساد مالی، رانت، رشوه و ...

فساد مالی به سینما حقیقت هم رسید ، روزگار یک چهل ساله

از وبلاگ نیک دل دیدن فرمایید.

به گزارش خبرنگاران در اولین روز از سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت، مستندی به نام روزگار یک چهل ساله به نمایش درآمد. این مستند بلند 80 دقیقه ای که در سالن یک سینما چارسو روی پرده رفت را امید مقدمی کارگردانی نموده است.

امین قدمی کارگردان این اثر، معتقد است روزگار یک چهل ساله درواقع داستان زندگی خودش است که به چهل سالگی رسیده و حالا در کوشش است تا مقداری ثبات در زندگی خودش ایجاد کند ولی در این جهت با شرایط مالی خاصی که در کشور است، روبرو می گردد و در این میان به سراغ مطلعین و مسئولان می رود و از شرایط مالی ایران جویا می گردد!

موضوع کلی این مستند درباره فساد مالی است و در تمام طول فیلم سعی دارد هشدار دهد این اتفاق ضرر بسیار زیادی را به کشور زده و در سیستم مالی کشور ریشه دوانده است و هرچه زودتر باید جلوی پیشروی آن را گرفت.

قدمی که خود راوی فیلم هم هست در این اثر به سراغ مدیرمسئولان نشریات و روزنامه ها می رود و با روزنامه نگارانی که در حوزه مالی قلم می زنند به گفت و گو می نشیند و از رشوه تا قاچاق و رانت صحبت می نماید.

این کارگران که کوشش نموده در مستندش نظرات گوناگونی را بیان کند و تنها از یک زاویه به این ماجرای حساس نپردازد به سراغ راننده تاکسی، مرد عشایری، معلم، نویسنده کتاب و اساتید دانشگاه می رود و نقطه نظرات آنها را هم در اثرش می آورد و در خاتمه در گفتوگو با افرادی چون احمد توکلی یا دیگر جوانانی که به صورت NGO در بحث شفافیت های مالی فعالیت می نمایند به این موضوع می پردازد و در این میان از پشت پرده ها که در حوزه فراوری دارو و واردات آن صورت می گیرد، می گوید.

در طول تماشای این مستند مخاطب چندین بار با سوالاتی مختلفی روبرو می گردد که از طرف راوی مطرح شده و گاه به آن پاسخ می دهد و گاه بی پاسخ رها می گردد و در این میان تعاریفی از اصطلاحات مالی هم مطرح می گردد.

البته با تمام این تفاسیر بعد از تمام شدن فیلم، مخاطبان هنگام ترک سالن نظرات متفاوتی داشتند و بیان می کردند با وجود آنکه کارگردان در ظاهر از حضور جناح های مختلف در این اثر بهره برده، اما در نهایت جریان فکری او تعیین است و این باعث شده تا به ذهن مخاطب جهت دهد تا نتوان بدون قضاوت به این موضوع فکر کرد. این در حالی است که یک مستند باید با ارائه مستندات و مقداری مستقل از نگاه های سیاسی به توضیح وقایع بپردازد.

مستند روزگار یک چهل ساله محصول حوزه هنری است و در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت آدینه 22 آذرماه در پردیس چارسو و شنبه 23 آذر در سالن فردوس موزه سینما دوباره اکران خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 405

به "فساد مالی به سینما حقیقت هم رسید ، روزگار یک چهل ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فساد مالی به سینما حقیقت هم رسید ، روزگار یک چهل ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید