سیاوشی: ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه آسیب زا خواهد بود

به گزارش آفتاب صبا، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه ها آسیبی جدی به فعالیت های دانشجویی وارد می نماید.

سیاوشی: ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه آسیب زا خواهد بود

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

طیبه سیاوشی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به 16 آذرماه روز دانشجو و با تأکید بر لزوم توجه به مطالبات صنفی دانشجویان گفت: دانشجویان در سنی قرار دارند که بیشترین هیجانات را دارند و آن شور جوانی آن ها موجب می گردد که بخواهند که به مباحث مختلف ورود نموده و کوشش نمایند مسائل اجتماعی و دانشگاهی را پیش ببرند. البته شیوه های آن ها در این حوزه متفاوت است و تشکل های مختلفی دارد.

وی اضافه نمود: متأسفانه در دهه اخیر به دلایلی همچون برقراری امنیت در دانشگاه ها کوشش شده جلوی این هیجانات و این شور گرفته گردد و فقط از آن ها بخواهند در قالب انجمن ها فعالیت نمایند. اگرچه فعالیتی هم که در چارچوب انجمن ها انجام می گردد آن ها را راضی نمی نماید و معتقدند باید فرصت بیشتری در اختیار آن ها قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در صحبت هایی که با بعضی تشکل های صنفی و انجمن های سیاسی دانشگاه ها داشتم می گفتند که باید به موضوع تریبون دانشجویی توجه گردد و برای اینکه بتوانند مباحث خود را مطرح نمایند این تریبون در اختیار آن ها قرار گیرد. در واقع می توان برای این تریبون دانشجویی آیین نامه ای تهیه کرد تا دانشجویان بتوانند در پشت آن تریبون مباحثی را که لازم می دانند مطرح نمایند. البته چارچوبی که در آیین نامه مورد توجه قرار می گیرد نباید به آن میزان سخت باشد که آن ها نتوانند مطالب مورد نظر خود را مطرح نمایند.

وی افزود: این موضوع فرصت خیلی خوبی است که می توان در اختیار دانشجویان قرار داد. با وزیر علوم مباحثی را در حوزه صنفی و انجمن های سیاسی دانشجویان مطرح کردیم. برای مثال این دانشجویان از یکسری تبعیض ها رنج می برند. مثلا معتقدند به فلان تشکل این فرصت داده می گردد که سخنران دعوت نمایند، در قسمتی از دانشگاه برنامه ای برگزار نمایند ولی به آن یکی انجمن سیاسی این فرصت داده نمی گردد. یا برای مثال کار فلان انجمن در چارچوب نظام دیده می گردد ولی کار آن یکی انجمن را فعالیتی اغتشاگرانه تلقی می نمایند. مسائل مرتبط با تشکل های صنفی نیز به همین شکل است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس بیان نمود: در بعضی دانشگاه ها دیده می گردد که دانشگاه ها تا آنجا که ممکن بوده به مسائل صنفی و مرتبط با دانشجویان توجه کردند ولی یک مورد، مورد گلایه بعضی دانشجویان بوده است و آن هم اینکه به چه دلیل ساعت ورود و خروج خوابگاه پسران با دختران متفاوت است. در این حوزه به یک قانون یکسان ساز احتیاجمند هستیم. شیوه نامه انضباطی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دست آنالیز است. در واقع این حوزه به یک شیوه نامه انضباطی احتیاج دارد که بتواند این مسائلی را که در چارچوب تبعیض مطرح می گردد یکسان کند. این شیوه نامه اگر تصویب گردد می تواند بسیاری از مسائل دانشجویان را حل نماید.

سیاوشی توضیح داد: دانشجویان به مناسبت های مختلف در فضای دانشگاه ممکن است اعتراضاتی را به پا نمایند. خیلی خوب است که مسائل مربوط به این اعتراضات توسط خود مدیر دانشگاه مورد رسیدگی قرار گیرد. سپردن این موضوع به دستگاه های امنیتی و ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه اگرچه کاهش داشته ولی در هر حال آسیبی جدی به فعالیت های دانشجویی وارد می نماید. اگرچه این جریانات دانشجویی باید به سمتی برود که این برداشت را به وجود آورد که حرکت دانشجویی آنقدر موثر بوده که توانسته یک تجدید حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در کشور رقم بزند. برای مثال اعتراضات دانشجویی دهه 60 فرانسه موجب یک تجدید حیات در این کشور شد.

وی در سرانجام با تأکید بر اینکه دانشجویان سرمایه و آینده کشور هستند، اظهار کرد: البته گاهی بعضی تندروی ها هم دیده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 390

به "سیاوشی: ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه آسیب زا خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاوشی: ورود دستگاه های امنیتی به دانشگاه آسیب زا خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید