برطرف مسائل بوم گردی های با استفاده از ظرفیت ستاد ملی کرونا

به گزارش آفتاب صبا، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست با اعضای جامعه حرفه ای بومگردی کشور که شب گذشته با هدف رسیدگی به مسائل این بخش از فعالان گردشگری کشور برگزار گردید، با تایید میزان بسیار کم تسهیلات دولت برای پرداخت خسارت به این بخش، اظهار کرد: وام شش میلیون تومانی برای یاری به خسارت دیدگان کرونا در واقع توهین به این قشر است لذا کاش چنین مبلغی به عنوان تسهیلات به این حوزه تعلق نمی گرفت.

برطرف مسائل بوم گردی های با استفاده از ظرفیت ستاد ملی کرونا

وی با اشاره به ضرورت اصلاح و رفع اشکالات قوانین مربوط به حوزه بومگردی ها، توضیح داد: باید فعالان این بخش، اشکالات و ضعف های قانونی موجود را شناسایی و اعلام نمایند چرا که به عنوان رئیس فراکسیون توریستی مجلس کاملاً آماده پیگیری رفع آنها هستیم.

رئیس فراکسیون توریستی و نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به مسائل بیمه ای و مالیاتی مطرح شده از سوی این جامعه نیز اشاره نمود و گفت: مجلس شورای اسلامی ظرفیتی گسترده در زمینه قانون گذاری و رفع مسائل قانونی دارد و باید بسیاری از این مسائل، از جانب چنین ظرفیتی رفع گردد چرا که بعضاً دستگاه هایی همچون امور مالیاتی و وزارت میراث فرهنگی نیز با توجه به حدود اختیارات خود، نمی توانند در این حوزه به علت وجود چنین قوانینی اقدام به رفع مسائل نمایند.

وی در رابطه با تاثیر ستاد ملی کرونا و ظرفیت این بخش بیان کرد: زمانی که تمام تصمیمات کشور با توجه به بحران فعلی در حوزه دستورات ستاد ملی کرونا می گنجد می توانیم با استفاده از دستور دریافت از این ستاد بسیاری از قوانین موجود را برای یاری به بوم گردی ها اصلاح کرد.

دشتی اردکانی در رابطه با اهمیت توریستی هم اعلام نمود: توریستی، صنعتی سبز و پاک است که تا سال 2050 میلادی با وجود حذف بسیاری از مشاغل و صنایع در جهان همچنان با قدرت فعالیت خواهد نمود لذا باید نسبت به رفع مسائل این صنعت با توجه به اهمیت آن در حوزه اقتصاد اهتمام کرد.

وی از بومگردی ها خواست در تدوین و یاری به نگارش سند توریستی کشور همت نمایند تا حتی در صورت تایید این سند از سوی وزارت مربوطه، آن را از جانب مجلس پیگیری نمایند.

وی توجه دولت و مجلس به این صنعت را ضروری خواند و در خصوص مصداق این موضوع توضیح داد: قرارداد مابین ایران و چین تا به امروز بدون تغییراتی که ممکن است در آینده در آن اعمال گردد، دارای 9 بند است که دو بند از آن به حوزه توریستی اختصاص دارد و این دو بند قانونی گویای اهتمام نظام جمهوری اسلامی به توریستی است.

این نماینده مجلس تاکید نمود: از طرفی شکل گیری فراکسیون توریستی برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی نیز به وضوح نشان از اهمیت این صنعت برای مسئولان کشورمان دارد.رییس فراکسیون توریستی مجلس شورای اسلامی: قرارداد مابین ایران و چین دارای 9 بند بوده که دو بند از آن به حوزه توریستی اختصاص دارد.

رییس فراکسیون توریستی مجلس در شورای اسلامی به اهمیت بومگردی ها در رونق مشاغل روستایی و پویای مناطق مختلف کشور و توزیع توریست در کشور اشاره نمود و گفت: بعضاً زندگی در بعضی از نقاط سخت کشور با وجود بومگردی ها تسهیل و ممکن شده است بنابراین باید نسبت به حفظ دو هزار بومگردی موجود در کشور کوشش کنیم.

سفر و توریستی کرونا نمی آورد

دشتی اردکانی با بیان این که سفر کرونا نمی آورد، گفت: کرونا مهمان امروز و فردای ما نیست و باید با این مسئله سازگار شویم از طرفی با توجه به افسردگی مردم به دنبال شیوع کرونا، محتملاً سفر اتفاق می افتد لذا باید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاطله گذاری اجتماعی، توریستی را رونق بخشیم و در این باره تبلیغ و فرهنگ سازی کنیم.

وی اضافه کرد: بنا بر آمارهای موجدو در کشور و استان، در روستاهای با جمعیت 20 تا 500 خانوار، کرونا کمتر دیده شده و موارد ابتلا نیز عمدتاً متعلق به خارج از روستاها بوده است که این مسئله نشان می دهد اگر مردم به خصوص بوم گردی ها رعایت نمایند، می توان با وجود کرونا، توریستی را رونق بخشید.

رییس فراکسیون توریستی مجلس: زمان آن رسیده که گروه های جهادی به یاری سرمایه های فرهنگی کشور بشتابند.وی به ظرفیت های توریستی کشور و بعضی از مسائل کشور به خصوص در زمینه مطالبات مربوط به بازسازی و توجه به بناهای تاریخی اشاره نمود و گفت: متاسفانه بودجه کافی برای بازسازی و توجه به چنین زیرساخت هایی وجود دارد اما باید فرهنگ فعالیت های جهادی در حوزه میراث فرهنگی را تقویت کنیم همانطور که اخیراً قلعه خرگوشی اردکان و چند بنای یزد به همت گروه های جهادی و دانشجویی با اعتباری بسیار ناچیز بازسازی شد.

نماینده مردم اردکان اضافه کرد: دغدغه بومگردی ها نسبت به حفظ میراث فرهنگی بجاست چرا که میراث فرهنگی و توریستی و سایر زیرساخت های این صنعت، زنجیره های به هم تنیده ای هستند که نمی توان آن ها را از هم جدا دانست و زمان آن رسیده که گروههای جهادی به نجات سرمایه های فرهنگی کشور بشتابند.

وی آینده روشنی را برای کشور متصور شد و گفت: با توجه به خودکفایی کشور به خصوص در حوزه صنعت نفت و فشار حداکثری دشمنان، به نظر می رسد نهایتا تا دو سال آینده، آینده کشور بسیار روشن باشد و مسائل موجود به انتها برسد.

نجات بومگردی ها با اصلاح قوانین و تسهیل شرایط

مازیار آل داوود رییس جامعه حرفه ای بومگردی های کشور نیز در این نشست اظهار کرد: کسب درآمد و تجربه پویایی اقتصاد با توسعه بومگردی ها تجربه شده است و زمان آن رسیده با اصلاح قوانین و تسهیل شرایط بخش زیادی از اقتصاد کشور مربوط به بومگردی ها را رونق دهیم.

وی با اشاره به تاثیر ایجاد اقامتگاه های بومگردی در منقلب شدن روستاها، گفت: زمانی که برای اولین در بعضی از روستاها مانند خور و بیابانک، بومگردی هایی ایجاد شدند، نه تنها جمعیت از دست رفته روستاها بازگشتند بلکه تا قبل از شیوع کرونا شاهد هجوم جمعیت بسیار زیادی به روستاها در اواخر هفته بودیم.

وی به درآمدزایی قابل توجه در روستای خود اشاره نمود و گفت: به دنبال ایجاد بومگردی در روستای من، هفته ای 50 میلیون تومان به 70 خانوار در روستا تزریق می گردد که در این این خانوارها از پیرزن 70 ساله تا فرد ناتوان و کودک روستایی منتفع می شوند اما تنها تفاوتی که در این باره شاهد بودیم، تغییر توریستان خارجی به داخلی پس از نوسانات در کشور و تغییر ماهیت درامد از دلار به ریال بود.

مسئول جامعه بومگردی های کشور تاکید نمود: چند بومگردی در یک روستا منجر به خودکفایی و ایجاد اشتغال و توسعه پایدار محلی شدند و ارزش زندگی روستایی افزایش یافت اما در حال حاضر روستاها با توجه به انفعال و حمایت نشدن بومگردی ها، رها شده اند بنابراین نباید اجازه از دست رفتن چنین سرمایه هایی را بدهیم.

وی با اشاره به درک بومگردی ها از شرایط دولت، توضیح داد: شرایط دولت برای ما پذیرفتنی است اما خواهان این مسئله هستیم که بار اضافه ای به مسائل ما نیفزایند و با درک شرایط بومگردی ها و آسان گیری و رفع بعضی از موانع، این زیرساخت ها را نجات دهند.

سیدمصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان یزد نیز در این نشست از همت مجلس به خصوص رییس فراکسیون توریستی در خصوص پیگیری مسائل صنعت توریستی یاد کرد و گفت: تا به امروز هیچ نماینده ای به این اندازه صنعت توریستی را مورد حمایت و توجه قرار نداده و این مسئله در یزد بسیار ارزشمند است.

وی به ظرفیت بومگردی های یزد در توسعه روستاها و حتی بافت تاریخی یزد اشاره نمود و مقابله با از دست رفتن چنین زیرساخت هایی را ضروری خواند و در این باره خواهان حمایت از بومگردی ها شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1001

به "برطرف مسائل بوم گردی های با استفاده از ظرفیت ستاد ملی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف مسائل بوم گردی های با استفاده از ظرفیت ستاد ملی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید