رفتارهای حرکتی در رویداد های بزرگ باعث توسعه بیماری های عفونی می شوند

به گزارش آفتاب صبا، مطالعات نو دانشمندان نشان می دهد رفتارهای حرکتی معمولی در رویدادهای بزرگ خطر توسعه بیماری های عفونی را افزایش می دهند.

رفتارهای حرکتی در رویداد های بزرگ باعث توسعه بیماری های عفونی می شوند

پس از شیوع همه گیری کووید-19، دولت ها در سراسر دنیا با اقدامات فاصله گذاری اجتماعی از جمله لغو رویداد هایی که شامل تجمع جمعیت بزرگ بود، واکنش نشان دادند. اگرچه به طور شهودی واضح است که رویداد های شلوغ سطح بالایی از خطر شیوع بیماری عفونی مانند کووید-19 را به همراه دارد، اما در بسیاری موارد به طور خاص به نحوه حرکت افراد در میان جمعیت بستگی دارد. علیرغم حجم وسیعی از تحقیقات علمی در خصوص پویایی جمعیت و تحرک انسان در دهه های گذشته، به طور شگفت انگیزی اطلاعات کمی در خصوص حرکت انسان در زمینه خاص رویداد های بزرگ و شلوغ وجود دارد.

با آغاز همه گیری، گروه کوچکی از محققان موسسه انفورماتیک در حال تکمیل تحلیل های خود از الگو های حرکتی بازدیدنمایندگان از رویداد های ورزشی در ورزشگاه یوهان کرویف در آمستردام بودند. آن ها در دو نشریه جداگانه به آنالیز الگو های حرکتی از نظر مکان و زمان پرداختند. اولین مورد حرکات افراد در جمعیت را با الگو های جستجوی معمولی که در اجداد انسان شکارچی مقایسه کرد.

آن ها دریافتند افراد دائما در حال حرکت نیستند. افراد معمولا در یک کوشش مداوم برای مدتی در یک مکان می مانند و سپس تصمیم می گیرند به جای دیگری بروند، این منجر به یک الگوی متناوب حرکت و استراحت می گردد که گاهی اوقات در ادبیات علمی به آن ترکیده می گویند. این مشاهدات تنها زمانی اتفاق می افتد که حرکات افراد در بازه های زمانی طولانی تری مطالعه گردد، به عنوان مثال چندین ساعت.

محققان دریافتند الگو های حرکتی که مشاهده نموده بودند، پیامد های مهمی برای توسعه بیماری مانند کووید-19 خواهد داشت. آن ها رفتار حرکتی مشاهده شده را در مدل های به اصطلاح پیاده روی تصادفی بازتولید می نمایند که بر اساس آن شیوع یک بیماری عفونی را شبیه سازی می نمایند.

این کار تازه این واقعیت را آشکار می نماید که شاید رفتار متناوب مشاهده شده در مقایسه با سطوح بالاتر و مداوم حرکت، سطح خطر بیشتری را نشان می دهد. می توان انتظار داشت که هر چه افراد بیشتر حرکت نمایند و با افراد دیگر روبه رو شوند، افراد بیشتری آلوده می شوند. با این حال اگر عفونت نیز برای انتقال احتیاج به زمان داشته باشد، این واقعیت که افراد متوقف می شوند و زمانی را در مجاورت یکدیگر می گذرانند، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید

فیلیپ روتن، دانشمند ارشد این مطالعه می گوید: این نشان می دهد که اگر احتمال عفونت وابسته به زمان باشد، جمعیتی که به طور متناوب حرکت می نمایند، اما آزادانه مخلوط می شوند، ممکن است بالاترین سطح خطر انتقال را داشته باشند. محققان تاکید می نمایند که این نوع رفتار حرکتی جمعیت ممکن است در انواع مختلف رویداد ها مانند جشنواره های موسیقی، اجتماعات مذهبی و تظاهرات سیاسی مشترک باشد.

منبع: مدیکال اکسپرس

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1937

به "رفتارهای حرکتی در رویداد های بزرگ باعث توسعه بیماری های عفونی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتارهای حرکتی در رویداد های بزرگ باعث توسعه بیماری های عفونی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید