رانا اتوماتیک می گردد
به گزارش آفتاب صبا، شرکت ایران خودرو فراوری آزمایشی رانا پلاس اتوماتیک با گیربکس 6AT و موتور تیوفایو پلاس (TU5P) را شروع کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران و به نقل از اسب بخار، شرکت ایران خودرو میخواهد تا به زودی فراوری انبوه و عرضه رانا پلاس AT را شروع کند. در پی این قضیه، فراوری آزمایشی این خودرو هم اکنون شروع شده تا پس از انجام تست های اولیه، شاهد افزایش تیراژ و فروش رانا پلاس اتوماتیک برای اولین بار در بازار ایران باشیم.
در این باره باید گفت که یکی از برنامه های ایران خودرو برای فراوری گیربکس اتوماتیک مربوط به راه اندازی خط گیربکس AMT بود. در ادامه پروژه فراوری گیربکس AMT، این شرکت قصد داشت تا برای اولین بار رانا را به این جعبه دنده و شیفتر تعویض دنده چرخشی مجهز کند و به فروش برساند.
حال اما تعیین شده که رانا پلاس اتوماتیک قرار است با گیربکس 6 سرعته AT برند لندای یا DAE فراوری گردد. در نتیجه رانا اتوماتیک تعییناتی کاملاً مشابه به تارا و 207 اتوماتیک نو خواهد داشت.
به این ترتیب می توان گفت بالاخره پس از مدت ها شاهد عملی شدن پروژه فراوری رانا اتوماتیک خواهیم بود تا سبد محصولات اتوماتیک ایران خودرو متنوع تر گردد.
تعیینات فنی رانا پلاس اتوماتیک
رانا پلاس اتوماتیک به پیشرانه TU5 پلاس مجهز بوده که 113 اسب بخار قدرت را با گشتاور 144 نیوتن متر فراوری می نماید. این پیشرانه سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی یا همان CVVT را دارد و نوع پاشش سوخت، جرقه زنی و… آن بهبود پیدا نموده است.
جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این سدان نیز از نوع 6 سرعته AT است. این گیربکس می تواند سه حالت نرمال، اسپرت و برفی را برای آن انتخاب کرد.
آنالیز های انجام شده نشان می دهد که گیربکس های 6 سرعته DAE و LANDAI اختلاف قیمتی فاحشی دارند. به این ترتیب که گیربکس 6AT از کمپانی DAE در سایت ایساکو قیمت 134,285,877 تومانی دارد و قیمت نمونه لندای 78,131,077 تومان است. این یعنی قیمت گیربکس لندای حدود 42 درصد مقرون به صرفه تر از DAE است.
به طور کلی تا به حال تعیین نشده که برنامه ایران خودرو برای انتخاب گیربکس 6 سرعته AT در پروژه فراوری رانا اتوماتیک از میان دو برند DAE و لندای چیست. اما بهتر است بدانید که با مراجعه به وبسایت لندای معلوم می گردد که این کمپانی تنها یک گیربکس اتوماتیک فراوری می نماید که آن هم همین گیربکس 6 سرعته AT است. این جعبه دنده تاب آوری حداکثر قدرت 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتن متر را دارد. وزن این گیربکس در حالت خشک 79 کیلوگرم است و همه تعیینات مشابه گیربکس DAE است. البته این را در نظر بگیرید که اگرچه این دو گیربکس روی کاغذ بسیار شبیه به هم هستند. طبق تحقیقات اما گیربکس DAE قطعا هم عملکرد بهتری دارد و هم نامی شناخته شده تر است. علت اختلاف قیمت این دو جعبه دنده هم همین دو نکته است.
58322
منبع: خبرآنلاین