راجع به تفاوت کیست و تومور چه میدانید؟

به گزارش آفتاب صبا، ومورها و کیست ها دو نوع رشد غیر طبیعی هستند. از نظر ظاهری می توانند شبیه یکدیگر باشند اما علل مختلفی دارند. برای مشخص اینکه فرد تومور دارد یا کیست ، پزشک ممکن است از روش های تصویربرداری یا از بیوپسی استفاده کند.

راجع به تفاوت کیست و تومور چه میدانید؟

کیست چیست؟

کیست، کیسه کوچکی است که با هوا، مایع یا مواد دیگر پر شده است. تومور به هر ناحیه غیرمعمولی از بافت اضافی اطلاق می شود. کیست و تومورها می توانند در پوست، بافت، اندام ها و استخوان های شما ظاهر شوند.

کیست ها می توانند در هر نقطه از بدن، از جمله در استخوان ها و بافت های نرم، ایجاد شوند. بیشتر کیست ها غیرسرطانی هستند، اگرچه موارد استثنایی نیز وجود دارد. کیست ها در لمس احساس حساسیت ایجاد می کنند و ممکن است فرد به راحتی بتواند آنها را حرکت دهد.1

چه عواملی باعث ایجاد کیست می شود؟

انواع مختلفی از کیست وجود دارد که ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. برخی از انواع آن مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط به یک بیماری زمینه ای است. سایر دلایل ایجاد کیست، عبارتند از:

تحریک یا آسیب به فولیکول مو

مجرای مسدود شده در فولیکول مو

تخریب بافت مفصل پیوندی

برخی از انواع مختلف کیست، عبارتند از:

کیست های کلیه
این نوع از کیست ها در کلیه رشد می کنند.
کیست های کبدی
کیست های کبدی در کبد رشد می کنند.
کیست های پستان
کیسه های پر از مایعی هستند که فرد می تواند به راحتی زیر پوست آنها را تشخیص دهد.
کیست های اپیدرموئید
این کیست ها در لایه بالایی پوست ایجاد می شوند که اپیدرم نامیده می شود. می توانند روی گردن، قفسه سینه، قسمت فوقانی کمر و کیسه بیضه ایجاد شوند.
کیست های قطبی
این سلول ها در سلول های پایین فولیکول های مو ایجاد می شوند. مایع غلیظ داخل کیست ها اغلب حاوی کراتین است، ماده سختی که سلول های پوست تولید می کنند. کیست های قطبی معمولاً در پوست سر ایجاد می شوند.
کیست تخمدان
این ها روی تخمدان ها معمولاً در زمان تخمک گذاری تشکیل می شوند. آنها بی خطر هستند و اغلب علائمی ندارند. آنها گاهی منجر به درد لگن، کمر درد و نفخ می شوند.

انواع دیگری از کیست ها که کمتر شایع هستند وجود دارد.1

تومور

تومور به هر نوع بافت غیر نرمال گفته می شود . همانند کیست ، تومور نیز در هر جای بدن تولید می شود . تومور ممکن است سرطانی باشد هم بد خیم و هم خوش خیم .

برای تشخیص خوش خیم و بد خیم بودن تومور ، باید ازآن نمونه برداری شود و در برخی مواقع کل تومور را برای آزمایش بر می دارند . به این عمل بیوپسی و یا بافت برداری می گویند.2

انواع تومورها

آدنوم
اینها از بافت اپیتلیال غده ای ساخته شده اند که اندام ها و غدد را می پوشاند. نمونه هایی از این تومورها شامل پولیپ روده بزرگ ، آدنوم مجاری صفراوی و آدنوم کبدی است. آنها می توانند سرطانی باشند اما معمولاً خوش خیم هستند.
فیبروئیدها
این تومورهای خوش خیم در بافتهای پیوندی یا رشته ای رشد می کنند. آنها معمولاً در رحم ، داخل یا اطراف رحم ایجاد می شوند.
لیپوما
این تومورهای سلول چربی غالباً در افراد بالای 40 سال ایجاد می شوند. آنها معمولاً نرم بوده و دقیقاً در زیر پوست قرار دارند. تقریباً همیشه خوش خیم هستند.
تومورهای بدخیم
این موارد می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. به عنوان مثال سارکوم از بافت همبند مانند مغز استخوان ایجاد می شود. کارسینوم ، نوع رایج دیگری از تومور بدخیم ، از سلولهای اپیتلیال در روده بزرگ ، کبد یا پروستات رشد می کند.

تومورها می توانند آنقدر بزرگ شوند که به اندام ها فشار آورده و باعث درد و علائم دیگر شوند. یک جراح معمولاً تومورهای بزرگ را از بین می برد.

همه تومورهای سرطانی معمولاً برداشته می شوند ، مگر اینکه دسترسی به آنها غیرممکن باشد یا آنقدر نزدیک به اندام حیاتی واقع شوند که برداشتن جراحی ممکن است آسیب برساند.2

فرق کیست با توده و تومور چیست؟

کیست و تومور هر دو توده های غیرطبیعی در بدن هستند. کیست نوعی کیسه کوچک بوده که پر از هوا، مایع و یا دیگر مواد است. در حالی که، به هر ناحیه غیرمعمول از بافت اضافه در بدن تومور گفته می شود. در واقع تومورها، توده های غیر طبیعی از جنس بافت بدن یا نتیجه تورم این بافت ها هستند. کیست و تومور می توانند در پوست، بافت، اندام و استخوان ها ظاهر شوند.

در اغلب موارد، نمی توان فقط با نگاه کردن، تفاوت بین یک کیست و یک تومور را تشخیص داد. با این حال، با در نظر گرفتن چند ویژگی می توانید فرق کیست با توده توموری را تشخیص دهید. در نظر داشته باشید که این موارد ثابت نیستند و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ویژگی های کیست عبارتند از
قرمز و متورم بودن

وجود جوش های سرسیاه در مرکز

ترشحات سفید، زرد یا سبز رنگ

حساس و دردناک بودن در اثر لمس

قابلیت حرکت در زیر پوست

ویژگی های تومور عبارتند از
رشد سریع

سفت بودن

گاهی اوقات، تومور ها به اندازه ای بزرگ می شوند که به بافت های اطراف فشار وارد می کنند. بسته به محل توده، ممکن است علائمی مانند اختلال در تنفس، اختلال در حرکت مفاصل، اختلال در خوردن یا کنترل مثانه نیز پدیدار شوند.3

علائم هشدار دهنده تومور و یا کیست کدامند؟

در حالی که بیشتر کیست ها و تومورها ممکن است علائم خاصی را بروز ندهند، اما در صورت تغییر در کیست های خود به پزشک مراجعه کنید، از جمله:

خارش

پارگی

رشد سریع

قرمزی یا التهاب

خونریزی یا ترشح چرک

تغییر رنگ در محل کیست.1

کیست و تومور چگونه درمان می شوند؟

درمان کیست و تومورها کاملاً به علت اصلی، سرطانی بودن و محل قرارگیری آنها بستگی دارد. با این حال، بیشتر کیست ها به درمان نیاز ندارند. اگر کیست دردناک است یا از شکل ظاهری آن خوشتان نمی آید، پزشک می تواند آن را برداشته یا مایعات موجود در آن را تخلیه کند. اگر کیست نیاز به تخلیه شدن داشته باشد، احتمال رشد مجدد کیست وجود دارد.

تومورهای خوش خیم، نیز معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر تومور در ناحیه مجاور تأثیر می گذارد یا مسائل دیگری ایجاد می کند، ممکن است برای برداشتن آن به جراحی نیاز داشته باشید. تومورهای سرطانی تقریباً همیشه به درمان مانند برداشتن تومور با جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیاز دارند. در برخی موارد، ممکن است به ترکیبی از این روش های درمانی نیاز داشته باشید.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.drmahmoodian.ir

3.www.tehrancancer.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1675

به "راجع به تفاوت کیست و تومور چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به تفاوت کیست و تومور چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید