شهر زیبای پراگ در 15.15 تراپیکسل! کاری از شرکت موزائیک

به گزارش آفتاب صبا، موزائیک Mosaic، یکی از پیشروان دنیا در زمینه تصویرسازی 360 درجه، مجموعه ای بی نظیر از تصاویر پراگ را برای استفاده غیرتجاری و تحقیقاتی تحت مجوز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International منتشر نموده. این پروژه شامل بیش از 1.2 میلیون تصویر و 15.15 تراپیکسل داده تصویری دقیق و با وضوح بالاست که با دقت تقریباً 2 سانتی متر در بسیاری از منطقه ها ثبت شده اند. این داده ها به پژوهشگران و توسعه دهندگان اجازه می دهند تا با استفاده از آن، به پیشرفت های شگرف در حوزه های مختلفی مانند بینایی کامپیوتر (computer vision) و مدل سازی سه بعدی بپردازند.

شهر زیبای پراگ در 15.15 تراپیکسل! کاری از شرکت موزائیک

مسیر موزائیک و فناوری های تصویرسازی 360 درجه

جفری مارتین، مدیرعامل موزائیک، فعالیت خود را در زمینه تصویرسازی 360 درجه از سال 2005 شروع کرد. او ابتدا پروژه ای با نام prague360 راه اندازی کرد که به سرعت به پلتفرم بین المللی 360cities.net تبدیل شد. با پیشرفت های بیشتر، مارتین توانست در سال 2014 با ثبت تصویری 320 گیگاپیکسلی از لندن رکورد دنیای گینس را کسب کند. این دستاوردها او را به یکی از پیشگامان در فناوری تصویرسازی 360 درجه تبدیل کرد. در سال 2015 او شرکت Sphericam را بنیان گذاری کرد که بعدها به موزائیک تبدیل شد، شرکتی که در حال حاضر با فراوری دوربین های پیشرفته مانند Xplor و X، توانسته است تصویرسازی دقیق و باکیفیت را به نقاط صعب العبور و منطقه ها شهری ارائه دهد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

مجموعه تصاویر پراگ: عشق به ثبت واقعیت

مجموعه داده های پراگ که به وسیله دوربین Mosaic X ثبت شده اند، شامل تصاویری با وضوح بالا از مرکز شهر پراگ و بسیاری از کوچه های بن بست آن است. این تصاویر در شرایط نور مناسب و در روزی ابری ثبت شده اند تا از ایجاد سایه های ناخواسته جلوگیری گردد. با استفاده از فناوری های نوین، دوربین Mosaic X توانسته است تصاویر بدون تاری را با دقت بسیار بالا ضبط کند. این مجموعه شامل 210 هزار پانوراما و بیش از 1.2 میلیون تصویر است که بیش از 15 تراپیکسل داده را به ارمغان آورده است. این تصاویر، پراگ را با جزئیات بی نظیر و از دیدگاهی تازه برای پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ، معماری و شهرسازی به تصویر می کشد.

کاربردهای مجموعه داده های پراگ در پژوهش ها

این مجموعه تصاویر با کیفیت بالا می تواند در حوزه های مختلف تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد. در زمینه بینایی کامپیوتر، این داده ها به پژوهشگران اجازه می دهد تا الگوریتم های شناسایی اشیا و بخش بندی تصاویر را با دقت بیشتری توسعه دهند. بعلاوه، در حوزه فتوگرامتری (photogrammetry)، از این داده ها می توان برای ساخت مدل های سه بعدی دقیق از محیط های شهری استفاده کرد. دیگر کاربردهای این داده ها شامل ایجاد ابرهای نقطه ای (point clouds) و بررسی سطح جاده ها، پوشش گیاهی و حتی بازرسی خطوط برق است. این داده ها نه تنها برای تحقیق های علمی، بلکه برای توسعه فناوری های نوین مانند میدان های تابشی عصبی (NeRFs) و ایجاد محیط های واقعیت مجازی و افزوده نیز ارزشمند هستند.

همکاری و نوآوری با داده های پراگ

با انتشار این مجموعه تصاویر تحت مجوز CC BY-NC 4.0، موزائیک میخواهد تا زمینه های نوی برای نوآوری و همکاری در حوزه تصویرسازی و پردازش داده های تصویری ایجاد کند. هدف از این انتشار، تسهیل پژوهش های پیشرفته در زمینه های مختلف و بعلاوه ارتقاء ابزارها و فناوری های موجود است. موزائیک با این اقدام امیدوار است تا علاوه بر یاری به جامعه علمی، نام خود را به عنوان یکی از پیشروان در زمینه فراوری داده های تصویری دقیق تثبیت کند. این شرکت با همکاری پژوهشگران و توسعه دهندگان کوشش می نماید تا محصولات و خدمات خود را بر اساس بازخوردهای دریافت شده بهبود بخشد.

نگاه به آینده

موزائیک تنها در ابتدای مسیر خود در زمینه توسعه دوربین های پیشرفته برای تصویرسازی 360 درجه واقع شده است و منظره بزرگی برای آینده دارد. این شرکت میخواهد مجموعه داده های بیشتری از مکان های نمادین دیگر در سراسر دنیا منتشر کند و فناوری های تصویرسازی خود را بهبود بخشد. موزائیک با تکیه بر بازخورد کاربران خود و نیازهای نو بازار، در پی ایجاد دوربین ها و نرم افزارهای کارآمدتر برای نقشه برداری و اسکن دقیق تر محیط های شهری و طبیعی است.

لینک درخواست استفاده از دیتاست

با تشکر از مسعود زمانی

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 2139

به "شهر زیبای پراگ در 15.15 تراپیکسل! کاری از شرکت موزائیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر زیبای پراگ در 15.15 تراپیکسل! کاری از شرکت موزائیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید