دلایل کنسلی در پروازها

به گزارش آفتاب صبا، کنسلی در پرواز چه زمانی اتفاق می افتد؟

کنسلی در پرواز یکی از بدترین مواردی است که هنگام سفر ممکن است برای هر مسافری اتفاق بیفتد. البته کنسلی در پرواز همواره اتفاق نمی افتد اما آگاهی از قوانین کنسلی در پرواز می تواند به شما یاری کند تا هنگام کنسلی در پرواز بتوانید حقوق خود را از ایرلاین ها دریافت کنید و یا سفر خو را به گونه ای مدیریت کنید که با این اتفاق ناگوار روبرو نشوید چرا که هر مسافری اولویت بندی های زمانی خود را دارد و گاهی کنسلی در پرواز می تواند برای بعضی از افراد فاجعه بار باشد. پس بهتر است که در هر زمانی از سفر تمامی موارد را چک کنید تا امکان وقوع این مشکل را به حداقل برسانید. آگاهی از ذلایل کنسلی در پرواز می تواند در این زمینه به شما بسیار یاری کند. گاهی اوقات ممکن است دلیل واضحی برای کنسلی در پروازها از سوی ایرلاین وجود نداشته باشد اما به طور کلی کنسلی در پروازها به یکی از دلایل زیر رخ می دهد.

دلایل کنسلی در پروازها

6 دلیل کنسلی در پروازها

1. شرایط جوی نامساعد

شرایط آب و هوایی یکی از مهمترین دلایل کنسلی در پروازها است. معمولا آب وهوای طوفانی، بوران، مه، بادهای شدید و یا آب و هوای خیلی گرم باعث کنسلی در پروازها می شوند، به این دلیل که هواپیماها در این شرایط قادر به پرواز نیستند و در صورت پرواز ایمنی مسافران به خطر خواهد افتاد. خبر بد این است که شرکت های هواپیمایی هنگامی که هواشناسان شرایط آب وهوایی را نامساعد پیش بینی می نمایند، پروازهای خود را کنسل می نمایند. هیچ ایرلاینی دوست ندارد که مسافران خود را روی زمین نگه دارد اما این استانداردی در صنعت هوانوردی است که همه ملزم به انجام آن هستند.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

قبل از اینکه راهی فرودگاه شوید، شرایط جوی را هم در مبدا و هم در مقصد چک کنید. چرا که ممکن است مبدایی که از آن پرواز می کنید شرایط آب و هوایی مطلوبی داشته باشد اما شرایط آب و هوایی مقصد برای فرود هواپیما مناسب نباشد و در نتیجه پرواز کنسل گردد. ضمناًً شرایط پروازی خود را به طور مرتب چک کنید.

معمولا در مواردی که تاخیر و یا کنسلی در پرواز به دلیل شرایط بد آب وهوایی و یا بلایای طبیعی اتفاق می افتد، ایرلاین ها هزینه ای بابت خسارت به مسافران پرداخت نمی نمایند.

2. مسائل امنیتی

گاهی اوقات ایرلاین ها پروازهای خود را به دلایل امنیتی کنسل می نمایند. برای مثال فرض کنید در مبدا و یا مقصد مورد نظرتان فرودگاه بمب گذاری شده باشد، در این شرایط منطقی است که پروازهای آن فرودگاه کنسل شوند. امروزه امنیت هوایی بسیار جدی تلقی می گردد و شرکت های هواپیمایی بیش از هر زمان دیگری به آن توجه می نمایند. در نتیجه هر جا که صحبت از امنیت می گردد ایرلاین ها هیچ گونه ریسکی نمی نمایند. اگر کوچکترین نگرانی در خصوص امنیت پرواز وجود داشته باشد، هواپیما اجازه پرواز نخواهد داشت.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

سعی کنید در فرودگاه موضوعاتی که به نوعی تابو هستند را به استهزا نگیرید. فرودگاه مکان مناسبی برای شوخی در خصوص بمب گذاری، تروریسم، مواد منفجره، اسلحه و مواردی از این قبلی نیست. ممکن است تعجب کنید و با خود بگویید که ممکن است کسی این کار را انجام بدهد؟ باید به شما بگوییم که بله متاسفانه بسیاری از افراد دست به این کار می زنند.

3. نقص فنی در هواپیما

ناگفته پیداست که در این مورد هواپیما احتیاج به تعمیر دارد و به دلیل نقص فنی قادر به پرواز نخواهد بود. نقص فنی ممکن است به هزاران دلیل مثل نشت هیدرولیک، موتور معیوب و یا حتی خراب شدن لولای درب هواپیما اتفاق بیفتد.

معمولا در اینگونه موارد پرواز شما با مقداری تاخیر صورت خواهد گرفت تا قطعه معیوب در هواپیما تعمیر و یا جایگزین گردد و یا پرواز به پرواز دیگری منتقل گردد، اما گاهی نیز ممکن است که پرواز به طور کامل کنسل گردد.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام گنسلی پروازها باید به آن توجه کنید حفظ آرامش و خونسردی است. سعی کنید عقلتان بر احساستان غلبه داشته باشد، چرا که اگر رفتاری معقول و محترمانه پیش بگیرید پرسنل ایرلاین هم برای یاری به شما نهایت کوشش خود را خواهند کرد.

مدیران فروش ایرلاین به دنبال راهی خواهند بود تا به شما یاری نمایند. نقص فنی معمولا مسئله ای است که خود ایرلاین مسئول آن است، بنابراین بیشتر شرکت های هواپیمایی پرواز شما را با پروازی جدید جایگزین خواهند کرد و یا هزینه استرداد بلیط را به شما پرداخت خواهند کرد.

4. نقص در کامپیوترها

تکنولوژی در 99% موارد فوق العاده است، اما کوچکترین نقص کامپیوتری و یا وقفه در کار آن می تواند باعث کنسلی تعداد زیادی از پروازها در سراسر دنیا گردد.

بسیاری از عوامل مانند برنامه ها و جهتهای پروازی وابسته به الگوریتم های کامپیوتری هستند و سیستم های هوایی طوری طراحی شده اند تا از اینکه هواپیماها در آسمان پر ترافیک در جهتی امن پرواز می نمایند، اطمینان حاصل نمایند. بنابراین هر عاملی که باعث اختلال در این سیستم گردد، باعث کنسل شدن پرواز شما خواهد شد.

هر گونه اختلال در سیستم کامپیوتری برج مراقبت فرودگاه از خرابی سیستم گرفته تا قطع برق، حملات سایبری و یا دیگر مسائل IT، می تواند باعث کنسلی در پروازها گردد.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

مسئله دیگری که تحت کنترل ایرلاین ها است و خود ایرلاین مسئول آن است، مسئله نقص در کامپیوترها است. بنابراین با توجه به شرایطی که در آن پرواز شما کنسل شده است و میزان تاثیری که بر روی شما داشته است می توانید برای دریافت خسارت اقدام کنید.

اما به خاطر داشته باشید تا زمانیکه نقص کامپیوترها رفع نگردد، پروازها انجام نخواهند شد. بنابراین بهتر است که در این شرایط آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.

5. عدم وجود هواپیما

مطمئنا هیچ مسافری بدون وجود هواپیما قادر به پرواز نخواهد بود و گاهی اوقات کنسلی در پروازها به این دلیل اتفاق می افتد.

عدم وجود هواپیما برای یک پرواز ممکن است به دلیل کنسلی و یا تاخیر پرواز در فرودگاهی دیگر باشد.

ممکن است در جهت پروازی موردنظر فقط یک هواپیما موجود باشد و یا تمام ظرفیت رزرو ایرلاین تکمیل شده باشد. در این گونه مواقع است که مسافران متوجه می شوند هیچ هواپیمایی برای سرویس دهی به آن ها در دسترس نیست.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

حق قانونی ایرلاین ها است که جایگاه های خود را برای پرواز پر نمایند. معمولا ایرلاین ها برای پر کردن جایگاه های خود درصد افرادی که No-Show می شوند را نیز محاسبه می نمایند. هنگامیکه ایرلاینی بیش از حد ظرفیت، جایگاه های پرواز را می فروشد از مسافران درخواست می نماید که به صورت داوطلبانه پرواز خود را با پروازی دیگر جایگزین نمایند.

6. کمبود کادر پرواز

مانند هر محیط کاری دیگری، گاهی اوقات ممکن است ایرلاین ها هم فاقد اعضای کافی برای کادر پروازی خود باشند. این موضوع ممکن است به دلیل بیماری افراد و نبود جایگزین برای آن ها اتفاق بیفتد و یا کادر پرواز در جدول زمانبندی خود دچار اشتباه شده باشند.

در این موقعیت چه کار کنیم؟

در مواردی که ایرلاین با کمبود کادر پرواز روبرو است، پرواز ممکن است با تاخیر روبرو گردد و یا به طور کامل کنسل گردد. در مدت زمانی که تاخیر در پرواز رخ می دهد، ایرلاین در پی یافتن کادر پرواز جایگزین است.

در اینگونه موارد می توانید گزینه های دیگری را برای یافتن پرواز جستجو کنید و ایرلاین های دیگری که در این پرواز با ایرلاین جاری Code Share دارند را پیدا کنید و با مدیر فروش ایرلاین آنالیز کنید که آیا می توانید پرواز دیگری را با این پرواز جایگزین کنید یا خیر.

اگر پروازتان برای اوایل صبح باشد، گزینه های بیشتری برای جایگزینی پرواز خواهید داشت.

منبع: فلای تودی
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 819

به "دلایل کنسلی در پروازها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل کنسلی در پروازها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید