دانش آموز، خط فاصله، سرماخوردگی

به گزارش آفتاب صبا، سرماخوردگی بیماری عفونی بسیار شایعی است که بیشترین روزهای غیبت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. ویروس های سرماخوردگی انواع زیادی دارد که با تکثیر سریع در یک دوره کوتاه علایم بیماری را به صورت عطسه، گرفتگی بینی و آبریزش ایجاد می کند. تعدادی از ویروس ها علایم شدیدتری مثل تب، خس خس سینه، سرفه،

دانش آموز، خط فاصله، سرماخوردگی

دانش آموز، خط فاصله، سرماخوردگی

نویسنده: علیرضا طاهرخانی

راه حلهایی برای کنترل سرماخوردگی در مدارس

سرماخوردگی بیماری عفونی بسیار شایعی است که بیشترین روزهای غیبت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. ویروس های سرماخوردگی انواع زیادی دارد که با تکثیر سریع در یک دوره کوتاه علایم بیماری را به صورت عطسه، گرفتگی بینی و آبریزش ایجاد می کند. تعدادی از ویروس ها علایم شدیدتری مثل تب، خس خس سینه، سرفه، گلودرد و... ایجاد می کنند. در صورتی که عوامل بیماری زای باکتریایی به بیماری اضافه شوند ماهیت سرماخوردگی دگرگون شده وعوارض چرکی رخ می دهد.

با توجه به اهمیتی که این بیماری دارد و کمترین تاثیر آن که موجب حاضر نشدن دانش آموز در مدرسه می گردد می توان با استفاده از راه حلهای پیشنهادی زیر تا حدودی این بیماری را در سطح واحد آموزشی کنترل کرد.

آموزش مربی بهداشت

اصلی ترین و مهم ترین راه حل آموزش سلامت است. مربی بهداشت یا رابط بهداشتی مدرسه می تواند ضمن هماهنگی با مدیر با کمک معلمان و خود دانش آموزان به آموزش در زمینه های آشنایی با بیماری و راه حلهای پیشگیری از آن و رعایت بهداشت فردی بپردازد. با توجه به اینکه برنامه های بهداشتی مناسبی از قبیل بهداشتیاران و پیشگامان و... در مدارس در حال اجرا است می توان با روش آموزش همسالان کلیه دانش آموزان را تحت پوشش قرار داد. در مدارس بدون مربی هم مسوول پیگیری امور شوراهای دانش آموزی به کمک معلمان و دانش آموزان عضو کمیته بهداشت شورای دانش آموزی مدرسه می تواند از طریق آموزش همسالان، دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

نظارت بر فضای آموزشی

کنترل روزانه بهداشت محیط واحد آموزشی با کمک دانش آموزان عضو تشکل های دانش آموزی (از قبیل بهداشتیاران و پیشگامان و شورای دانش آموزی) با نظارت مربی مربوطه (از قبیل نظارت روزانه سرویس های بهداشتی از طریق نیروهای خدماتی، تامین صابون مایع، نظافت کلاس ها، راهروها و همچنین نظافت خوابگاه ها، سالن غذاخوری و آشپزخانه در مدارس شبانه روزی).

کنترل سیستم گرمایی کلاس ها

فضاهای بسته مانند کلاس های درس، سالن ها و... که از تهویه هوای مناسب برخورار نیستند از محیط هایی محسوب می گردد که خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند زیرا در این مکان ها ویروس سرماخوردگی راه خروج ندارد.

کنترل مواد غذایی در پایگاه تغذیه

می توان با رعایت دستورالعمل بهداشتی پایگاه تغذیه سالم مدرسه و تعاونی های مدارس و هم رعایت نکات بهداشتی انواع سوپ و آش و آب میوه های طبیعی و میوه به خصوص مرکبات شسته شده و ضدعفونی شده در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده را در پایگاه عرضه کرد.

آنچه دانش آموزان باید بدانند

با توجه به اهمیت ویژه رعایت بهداشت فردی در کنترل بیماری، دانش آموزان با رعایت این موارد می توانند در پیشگیری از بیماری و یا عدم انتقال آن به دیگران موثر باشند:

1) شستن مرتب دست ها با آب و صابون. باتوجه به اینکه بیشتر میکروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیکی غیرمستقیم منتقل می شوند با شستشوی مداوم دست ها می توان از ایجاد بیماری پیشگیری کرد.

2) استفاده از وسایل شخصی

3) جلوی سرفه و عطسه خود را با دستمال تمیز بگیرید و هم از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند، فاصله بگیرید.

تا حد امکان از مالیدن چشم و بینی خود بپرهیزید چون ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق چشم ها و دهان و بینی وارد بدن می گردد. کودکی که بیشتر از حد صورت خود را مالش می دهد نسبت به دیگران استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری سرماخوردگی دارد.

4) مایعات زیاد بنوشید.

5) ورزش کنید.

6) در هوای تازه نفس بکشید.

7) میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. مصرف میوه به خصوص مرکبات می تواند بروز بیماری را کاهش دهد.

8) استراحت کافی داشته باشید.

9) از افراد مبتلا به سرماخوردگی فاصله بگیرید.

سرماخوردگی در یک نگاه

سرماخوردگی، یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که می تواند علایمی از قبیل آبریزش بینی، عطسه، بی حالی، تب و لرز، سردرد و دردهای عضلانی داشته باشد. در صورت ادامه بیماری سرفه و خس خس سینه و... هم اضافه می گردد. سرماخوردگی و آنفلوآنزا هر دو نشانه های مشترکی دارند اما معمولا می توان آنها را از هم تشخیص داد. معمولا نشانه های سرماخوردگی مرحله به مرحله و طی چند روز بعد از شروع عفونت بروز پیدا می کند. سرماخوردگی با گلودرد همراه عطسه و آبریزش بینی یا گرفتگی بینی شروع می گردد. ایجاد تب یک علامت معمولی برای یک سرماخوردگی ساده نمی باشد بلکه نشانه وجود عفونت می باشد. معمولا سردرد و دردهای شدید عضلانی رابطه مستقیمی با بیماری سرماخوردگی ندارد و علایم خستگی و ضعف هم خفیف می باشد. نشانه های آنفلوآنزا از قبیل سرفه های خشک سردرد، لرز، دردهای عمومی و... به طور ناگهانی ظاهر می گردد. وجود تب بالا در مدت 3 تا 4 روز یکی از مهم ترین نشانه های آنفلوآنزا است.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1604

به "دانش آموز، خط فاصله، سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموز، خط فاصله، سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید