خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی مالی

به گزارش آفتاب صبا، دست اندرکاران شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر از اثرگذاری این شبکه در شکوفایی مالی می گویند.

خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی مالی

به گزارش خبرنگاران، مسئولان طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر ایران می گویند این شبکه با هدف برنامه ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب، و پرورش فعالیت ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و یاری به بهبود کسب وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادها و دستگاه های مرتبط مثل کمیسیون ملی یونسکو و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور راه اندازی شده است.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این طرح گفت: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر یکی از برنامه های مهم و مورد اهتمام جدی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس از تشکیل شورای سیاستگذاری و برگزاری جلسات مختلف، فراخوان عمومی این طرح در تیرماه 1398 به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران علمی و اجرایی آن با حضور مدیران کل و معاونین فرهنگی و هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و اصحاب رسانه برگزار گردید. در مردادماه 1398 کارگاه هم اندیشی و توجیهی معاونان هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی اجرای این طرح در تهران برگزار گردید و تا 10 شهریورماه 1398 فرصت ثبت درخواست اولیه شهرها برای شرکت در این طرح اعلام شد.

دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر درباره شیوه اجرایی این طرح اظهار کرد: در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ وهنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه ای از دستگاه های فرهنگی وهنری شهرستان تشکیل می گردد. سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ وهنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می گردد. پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند کرد. هر شهر درخواست اولیه خود را برای شرکت و ثبت حوزه های فرهنگی و هنری مندرج در فراخوان، حداکثر تا 10 شهریور 1398 و پس از امضای فرم های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن های فرهنگی و هنری مرتبط به دبیرخانه مرکزی ارسال می نماید. پس از ارزیابی فرم های رسیده، نمایندگان هر شهر از نیمه دوم شهریورماه به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت خواهند شد. پس از بازگشت گروه آموزش دیده، طرح تفصیلی و پرونده های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد. دبیرخانه مرکزی پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی خواهد نمود.

حیدری همچنین درباره ویژگی های کلی برنامه های شهرها اضافه کرد: باید برنامه ها، فعالیت ها و اقدام ها به طور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیت های بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. لازم است برنامه ها متناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی باشد. همچنین برنامه های یادشده باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامه ها باید از مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت های بزرگ تجاری، کارخانه ها و دستگاه های اجرایی برای تأمین هزینه ها و سرمایه گذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهم تر این که در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی نیز از دیگر ویژگی های ضروری برنامه ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.

همچنین مسعود غلامپور، عضو شورای سیاستگذاری شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر ایران با اشاره به تاثیر مثبت پیاده سازی این ایده در شهرهای مختلف ایران گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر به منظور شناسایی ظرفیت های و سرمایه های بومی و تاریخی شهرهای مختلف ایران که در طول قرن های متمادی شکل گرفته و به دنبال این است که صنایع فعال در حوزه های مختلف فرهنگی وهنری و خلاق به نحوی بازآفرینی و احیا شده و منجر به رونق شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شوند. در واقع هدف و اولویت شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر هویت یابی شهرهای ایران است و با داوری توانمندی شهرها در شاخه های مختلف معین می گردد و شهرها با توانمندسازی و توسعه خود در شاخه ای که توانایی بالاتری داشته اند می توانند زمینه شکوفایی فرهنگی، هنری و مالی شهر خلاق خود را فراهم نمایند. ساکنان شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران که سالیان متمادی به عرضه محصولات و خدمات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر مشغول بودند در قالب شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر می توانند در بُعد وسیع تری تولیدات خود را در داخل و خارج کشور در معرض مخاطبان قرار دهند و سهم بیشتری در اقتصاد ملی داشته باشند، چرا که این کسب وکارها مولد و درون زا هستند و سریع تر می توانند در اشتغال زایی نقش ایفا نمایند.

او ادامه داد: فراخوان حاضر به دنبال مسابقه نیست بلکه این هدف را دنبال می نماید که ضمن شناسایی ظرفیت شهرهای مختلف کشور با سیاستگذاری درست، برنامه های حمایتی و برنامه ریزی مستمر با همکاری نهادهای همکار در این حوزه همچون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، وزارت ورزشوجوانان و وزارت کشور(استانداری ها ، فرمانداری ها و شهردای ها) و سایر ارگان ها و نهادهای مردم نهاد این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. شهرهایی که خود را در معرض داوری قرار می دهند هم با نقاط قوت خود آشنا می شوند که می توانند بر این نقاط قوت تکیه نمایند و هم از نقاط ضعف خود مطلع می شوند که باید برای این نقاط ضعف برنامه ریزی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 163

به "خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاقیت فرهنگی و هنری، راهی به شکوفایی مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید