خبرنگاران 200 هکتار از تاکستان های شهرستان کیار دچار سرمازدگی شد

به گزارش آفتاب صبا، شهرکرد - خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی کیار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرمای زودرس گفت: افت دما در چند روز گذشته به 200 هکتار از تاکستان های این شهرستان خسارت وارد کرد.

خبرنگاران 200 هکتار از تاکستان های شهرستان کیار دچار سرمازدگی شد

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران از جهادکشاورزی شهرستان کیار، سعید داودی نیا با بیان اینکه سرمای ماه نخست پاییز به 200 هکتار از تاکستان های این شهرستان به خصوص باغات انگور گهرو خسارت جدی وارد نموده است، گفت: بر اساس ارزیابی اولیه، میزان این خسارت 20 تا 40 درصد برآورد شده است.

وی اضافه نمود: کارشناسان در حال برآورد دقیق سطح، درصد خسارت و غرامت آن برای ارسال به صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ستاد بحران هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کیار یکی از بهترین محصولات باغی این شهرستان را عنوان و بیان کرد: بیشترین سطح انگور در استان مربوط به شهرستان کیار است به گونه ای که فراوری سالیانه این محصول بیش از 30 هزار تن است.

داودی نیا سطح زیر کشت انگور در این شهرستان را یک هزار و 850 هکتار عنوان و خاطر نشان کرد: عملکرد فراوری انگور در شهرستان کیار 129 تن در هکتار است.

وی توضیح داد: متاسفانه سال جاری در اثر سرمازدگی پاییزه و افت دما خسارت زیادی به انگور در حال برداشت وارد و سبب کاهش کیفیت و بازارپسندی این محصول نیز شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به استقرار توده هوای سرد در هفته گذشته این استان، گفت: دمای هوای شهرکرد مرکز این استان در هفته گذشته به چهار درجه سانتی گراد زیر صفر رسید.

مهران چراغپور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: به جز شهرستان لردگان در بسیاری از مناطق استان دمای هوا به زیر صفر درجه رسید و سرمای هوا برای شهروندان محسوس بود.

چراغپور در عین حال از افزایش دمای هوای پاییز سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت اطلاع داد و گفت: بر اساس نقشه های پیش یابی می توان بیان کرد، سال جاری با افزایش یک تا 2 درجه ای میانگین هوای استان در پاییز، بارش های موثر پاییزه با تاخیر شروع گردد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از وزش باد و آسمان نیمه ابری برای بسیاری از مناطق استان طی هته جاری اطلاع داد و اضافه نمود: وقوع بارش برای هفته جاری و هفته آینده پیش بینی نمی گردد.

چراغپور گفت: برخلاف بارش های پاییز، بارش های فصل زمستان از شرایط بهتری برخوردار می گردد اما با این وجود جبران خشکسالی های بیش از یک دهه اخیر استان نمی گردد.

به گزارش خبرنگاران،شهرستان کیار در 35کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

ارتفاع چهارمحال و بختیاری از سطح دریا 2 هزار متر است و سرما در این استان از روزهای پایانی مهرماه شروع می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: aftabesaba.ir شناسه مطلب: 1072

به "خبرنگاران 200 هکتار از تاکستان های شهرستان کیار دچار سرمازدگی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 200 هکتار از تاکستان های شهرستان کیار دچار سرمازدگی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید